InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Achal-Teké of Akhal Teke

De Achal-Teké of Akhal Teke

Dit oeroude paard was van invloed op veel hedendaagse rassen, bijv. op de Volbloed. Het is een afstammeling van het Toerkmeense type, dat tegenwoordig uitgestorven is.
  • Herkomst: Turkmenistan, Kazachstan, Kirgizië en Oezbekistan
  • Schofthoogte: 1,50-1,60m
  • Kleur: vos, bruin, valk, schimmel en zwart

Geschiedenis

De Akhal Teke is een echt nomadenpaard, hij werd 3000 jaar geleden al gebruikt als oorlogspaard. Het dier kwam van de steppen en was gewend te leven in verschillende klimaten, hij kon barre kou en extreme warmte verdragen. Met zijn enorme uithoudingsvermogen kon hij zeer lange afstanden afleggen, en dat zonder te eten of te drinken. Het dier werd altijd onder dekens gehouden, om zijn huid te beschermen tegen de weersomstandigheden. Veulens werden al gespeend als ze twee maanden oud waren, op de leeftijd van een jaar werden ze al gebruikt voor rennen.
Tegenwoordig wordt het dier gebruikt als rijpaard. Hij is geschikt voor eigenlijk alle takken van sport, zoals dressuur, springen, rennen en endurance. Het zijn vooral belangrijke sportpaarden in Toerkmenistan en Rusland.

Uiterlijk

De Akhal Teke heeft een hoog gedragen hoofd, gedragen door een lange gespierde hals. Hij heeft een breed voorhoofd en een duidelijk uitkomende schoft met een lange rechte rug. Zijn kruis helt schuin af en hij staat op vier lange benen. Het is een pezig, gespierd paard.

Karakter

De Akhal Teke is geen gemakkelijk paard. Hij kan heel opstandig en halsstarrig zijn. Met zijn sterke eigen wil en temperament is hij niet altijd even makkelijk in toom te houden, maar aan de andere kant is hij zeer loyaal en trouw.

Verzorging

Vroeger werden deze paarden in een kudde gehouden en gehoed door een herder. Ze liepen het hele jaar buiten, ongeacht de weersomstandigheden. Dit moeten we in deze tijd dus ook doen met deze paarden. Ze moeten zo veel mogelijk buiten staan. Wel hebben ze een zeer gevoelige huid, die beschermd moet worden. Zo maken ze bijv. in de winter bijna geen wintervacht aan, dus een deken is dan noodzakelijk. De Akhal Teke is een zeer intelligent paard, waardoor hij heel snel leert, maar zich ook net zo makkelijk heel snel verveelt. Hij heeft dus veel beweging nodig, onder begeleiding van een evenwichtige ruiter.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Grote paardencyclopedie, ISBN: 9036613620.

Reageer op het artikel "De Achal-Teké of Akhal Teke"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 30-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!