InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > En mooie hengstenvlecht maken

En mooie hengstenvlecht maken

Ga je op wedstrijd maar zijn de manen van je paard te lang om er mooie knotten van te maken? Maak dan een mooie hengstenvlecht. In dit artiekel kun je lezen hoe je dat het mooiste kunt doen.

Benodigdheden

Je hebt verschillende spullen nodig bij het maken van een hengstenvlecht.

Elastiekjes
Hiermee maak je de vlecht vast.

Manenkam
Deze wordt gebruikt om de manen uit te kammen zodat er geen klitten meer in zitten.

Emmer water met spons
Voor het vlechten worden de manen vochtig gemaakt.

Shampoo
Kies een goede paardenshampoo voor het wassen van de manen.

Wassen

Voordat je begint met het maken van de hengstenvlecht moeten de manen schoon en vrij van klitten zijn. Was eventueel de manen van je paard met een shampoo uit de ruitersportwinkel, een mensen shampoo kan de huid doen irriteren. Kam de manen zorgvuldig uit. Let op: Doe geen antiklit in de manen, de manen worden dan te glad en je vlecht zal er heel snel uitglijden.

Het maken van de hengstenvlecht

Je begint achter de oren. Je verdeelt de manen in drie plukjes. De eerste drie slagen vlecht je zoals een gewone vlecht.

Elke keer als je de pluk omslaat die aan de kant van de manen zit, pak je er een nieuw plukje manen bij. Half invlechten dus, aan de ene kant pak je wel een plukje manen, aan de andere kant doe je dat niet. Elke slag zo goed mogelijk aantrekken. Steeds als je bij de linkerslag bent, pak je een nieuw plukje erbij. Bij elk plukje wat je bij pakt trek je de vlecht weer strak aan om een mooie vlecht te krijgen. Om de vlecht stevig te houden is het belangrijk dat je dicht bij de manenkam blijft tijdens het vlechten.

Als je paard ter hoogte van de schoft kortere manen heeft kun je beter iets eerder stoppen met de hensgtenvlecht en in het plukje maken bij de schoft een apart vlechtje maken. Als je wedstrijd hebt kun je daar een knotje van maken.

Als je het laatste plukje in de hengstenvlecht hebt gevlochten, vlecht je met de overige manen een gewoon vlechtje naar beneden. Maak vervolgens het vlechtje vast met een elastiekje.

Als je klaar bent met vlechten neem je een touwtje in de kleur van de manen, deze maak je vast aan het uiteinde, helemaal onder aan je vlechtje bij het elastiekje. Nu duw je het uiteinde, het vlechtje onder de hengstenvlecht. Met een naald pak je een uiteinde van het touwtje en steekt dat door de hengstenvlecht. Je verstopt nu als het ware het uiteinde onder je hengstenvlecht. Met een aantal steken maak je het uiteinde netjes vast onder de hengstenvlecht en hecht af met een knoopje in het draad.

Knip het touwtje wat nog overblijft dicht bij de manen af. De vlecht is makkelijk los te maken met een tornmesje of een schaar

Tip:

Als je een touwtje mee vlecht dan zakt de vlecht niet uit. Je kunt zelfs met drie touwtjes vlechten. Met iedere pluk 1 touwtje.
© 2011 - 2019 Maaikyhj, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Toiletteren van een paardToiletteren van een paardVoor een wedstrijd of keuring toiletteer je een paard. Dit houdt in dat je het paard helemaal klaar maakt voor een wedst…
Wedstrijd rijden met uw paard/ponyAls u op wedstrijd wilt gaan met uw paard of pony is het verstandig om daar goed op voorbereid te zijn. U dient een star…
Paard toiletterenToiletteren is het mooi maken van het paard. Dat betekent eigenlijk gewoon dat het paard er helemaal netjes uitziet. Dus…
Hoe moet je haren invlechten?Hoe moet je haren invlechten?Invlechten ziet er al snel erg ingewikkeld uit, maar eigenlijk is het dat helemaal niet. Wanneer u doorheeft hoe het wer…
Toiletteren van een arabisch volbloedToiletteren van een paard is eigenlijk hetzelfde als wanneer mensen naar de kapper gaan, zich opmaken en scheren. Het wo…
Bronnen en referenties
  • www.bokt.nl

Reageer op het artikel "En mooie hengstenvlecht maken"

Infoteur: Maaikyhj
Gepubliceerd: 28-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!