InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Toiletteren van een paard

Toiletteren van een paard

Toiletteren van een paard Voor een wedstrijd of keuring toiletteer je een paard. Dit houdt in dat je het paard helemaal klaar maakt voor een wedstrijd en/of keuring. Er zijn verschillende onderdelen die je toiletteert, ze staan hieronder in categorieën. Het basis borstelen en hoeven uitkrabben valt ook onder het toiletteren.

De tastharen

Dit onderdeel zou eigenlijk niet in de lijst moeten staan. Het woord tastharen zegt het al, ze zijn er voor een paard om mee te voelen. Veel mensen halen ze er af omdat ze die piekerige baard er niet mooi uit vinden zien, maar deze haren zitten er dus niet voor niks.

Ogen, neus en mond

Deze onderdelen worden vaak met een doek met baby olie gereinigd. Baby-olie reinigt en zorgt dat de huid niet uitdroogt. Ook ontstaat er door de olie een mooie glans waardoor het paard attenter lijkt.

Staart

Deze kunt u aan de bovenkant aan de zijkanten opscheren. Hierdoor ziet u de bilspieren van het paard beter. De staart kunt u aan de onderkant recht afknippen. Als u dit doet neem dan het uiteinde van de staart tussen u wijs en ringvinger en houdt het richting de grond om het mooi recht te krijgen.

Manen

Om te zorgen dat de spieren in de hals mooi zichtbaar zijn en omat het dan makkelijk is om knotjes te maken worden de manen vaak getrokken. De manen worden zelden geknipt omdat dit er niet natuurlijk uit komt te zien. De manen maakt u niet nat voor het trekken want daardoor worden ze glad en lukt het niet meer goed de manen er in één keer uit te trekken.
Het manen trekken doet u als volgt:
  • U pakt een plukje manen en toupeert het plukje
  • U houdt een klein plukje over, zorg ook dat het altijd een klein plukje is anders kunt u het plukje er niet in één keer uit trekken en dat is pijnlijk voor het paard.
  • U steekt het kammetjes met de tanden naar beneden aan de onderkant van het plukje manen door de manen heen.
  • U draait het kammetje met het plukje twee slagen zodat het plukje eromheen gewikkeld zit en de tanden van het kammetje weer naar beneden wijzen
  • U pakt met u lege hand de hals van het paard beet en met u andere hand trekt u in één snelle beweging het plukje manen eruit door het naar u toe te trekken.
Door op die manier de manen te trekken haalt u de onderste laag er uit.

Vlechten

Als u op wedstrijd gaat bent u alleen nog niet klaar als u de manen heeft getrokken, de manen moeten namelijk voor dressuurwedstrijden ook nog ingevlochten worden. Er zijn meerdere mogelijkheden om te vlechten: hengstenvlecht, knotjes, roosjes, matjes etc. Hieronder staat een beschrijving van hoe u roosjes kunt maken, deze worden het vaakst gemaakt voor de wedstrijden:

  • Allereerst maakt u de manen nat
  • Daarna pakt u een plukje manen en maakt u een gewone vlecht.
  • Vervolgens klapt u het uiteinde van de vlecht dubbel en maakt deze van met een elastiekje
  • Naald en pektouw (te koop in de ruitersportzaak) pakken. Dit kan een gewone naald zijn zoals die gebruikt wordt met het naaien van kleding, maar er zijn ook speciale naalden verkrijgbaar in de ruitersportzaak.
  • In het uiteinde maakt u een knoopje
  • U gaat met de naald door het einde van de knot en haalt deze zo dicht mogelijk bij de manenkam er doorheen. Probeer de naald ook in het midden te steken anders gaat de knot scheef.
  • U Kunt nu naald en draad en nog een paar keer doorheen halen, daarna zit de knot zo vast als een huis.
Gerelateerde artikelen
Paard toiletterenToiletteren is het mooi maken van het paard. Dat betekent eigenlijk gewoon dat het paard er helemaal netjes uitziet. Dus…
En mooie hengstenvlecht makenGa je op wedstrijd maar zijn de manen van je paard te lang om er mooie knotten van te maken? Maak dan een mooie hengsten…
Toiletteren van een arabisch volbloedToiletteren van een paard is eigenlijk hetzelfde als wanneer mensen naar de kapper gaan, zich opmaken en scheren. Het wo…
Paard: Invlechten met naald en draadWanneer je met je paard op wedstrijd gaat wil je natuurlijk dat hij er netjes en verzorgd bijloopt. Voor de meeste mense…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Toiletteren van een paard"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 15-02-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!