InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Een hond gevorderde oefeningen leren

Een hond gevorderde oefeningen leren

Een hond gevorderde oefeningen leren In dit artikel kunt u leren hoe u uw hond moeilijkere commando's kunt leren die toch erg van belang kunnen zijn. Als u aan deze oefeningen begint is het van belang dat de basisoefeningen vlekkeloos gaan omdat de hond anders oefeningen met elkaar kan gaan verwarren. Als u merkt dat het niet lukt of dat de hond dingen door elkaar haalt begin dan toch weer even vanaf voor af aan met de basisoefeningen.

Basisoefeningen

Als u eerst de basisoefeningen wilt leren kunt u het volgende artikel lezen 'een hond basisoefeningen leren'. Deze oefeningen zijn namelijk allemaal opvolgers van de basisoefeningen.

Naast

Dit commando kan erg handig zijn als er bijvoorbeeld een stoep nadert en de hond moet wachten. Naast komt er op neer dat de hond naast uw been gaat zitten. Om dit te oefenen neemt uw een klein koekje in de hand wat de hond wilt volgen
  1. u laat de hond naar achter lopen met een grote draai, dit doet u door het koekje een beetje van uw af te houden, de hond hoeft niet achteruit maar mag het koekje gewoon vooruit volgen
  2. u zet één stap naar achter met het been waar de hond straks naast moet zitten.
  3. Zorg dat uw been recht naar achter gaat en als de hond achter is omgedraaid zorgt u dat u uw been weer naast de ander zet op het tempo van de hond en denk er om dat hij recht naast u komt te staan
  4. Laat de hond zitten zoals u hem dat heeft geleerd en geef niet het commando zit
  5. Geef hem zodra de oefening een beetje juist is uitgevoerd gelijk een beloning
Als de hond niet recht naast u komt zorg dat hij dan nogmaals draait en beloon hem eventueel al als hij recht naast u komt te staan. Als u de oefeningen een paar keer zonder grove fouten is uitgevoerd kunt u het commando 'naast' er aan koppelen.

Hier voor

In de basisoefeningen kon u lezen over het commando 'hier'. Als u wilt dat de hond er niet gelijk weer vandoor gaat maar dat hij op u let kunt u er hier voor van maken. U roept de hond zoals u gewent bent van het 'hier' vervolgens laat u weer de hond zitten zoals u dat hem in het begin heeft geleerd en nogmaals zonder commando. Pas als de hond het goed door heeft kunt u het commando er aan koppelen en kunt u gaan oefenen de hond het verschil te leren kennen tussen 'hier' en 'hier voor'.

Blijf

Voor blijf is in het begin vooral veel geduld nodig, dit omdat de hond gewent is de baas te willen volgen. Het makkelijkst is als u de hond in eerste instantie laat zitten zo kunt u hem snel belonen maar heeft hij toch minder de neiging gelijk te gaan lopen. U zet simpelweg één stap weg en komt weer terug, als hij is blijven zitten kunt u direct belonen. Soms is één stap voor een hond al te veel en werkt het beter als u alleen begint met uw lichaam van de hond afbuigen. Zodra de hond een paar keer is blijven zitten kunt u het blijf steeds verder uit breiden maar ga zeker ook niet te snel met deze oefening en onthoud dat u de hond niet kunt belonen voor ongewenst gedrag dus u zult wellicht een aantal keer weer vanaf voor af aan moeten beginnen.
Blijf is uiteindelijk een ideale oefeningen zo kunt u ook het blijfcommando bij de deur geven als u even in de tuin moet zijn of iets uit de auto moet halen of iets dergelijks.

Voet

Bij voet is het de bedoeling dat de hond strak naast u blijft lopen. Deze oefeningen houden zelfs gevorderde honden niet altijd zo lang vol omdat ze uit instinct toch de omgeving willen ontdekken. Zorg dat u op tijd aangeeft dat de oefeningen klaar is, het liefst voordat de hond zelf uit zijn concentratie gaat. Bij voet houd u simpelweg een koekje langs uw been zo dat de hond het koekje niet kan pakken maar wel gewoon kan lopen. Afhankelijk van de grote van de hond moet u uw tempo nog bepalen, zorg dat de hond zijn natuurlijke looptempo kan lopen zodat het in het begin niet te moeilijk word. Zo kunt u steeds langere stukjes doen en zorgen dat de hond vlak naast uw blijft.
Gerelateerde artikelen
Tips voor het trainen van uw hondTips voor het trainen van uw hondJe bent de trotse eigenaar van een hond. Maar nu komt het moeilijkste. Het trainen van de hond. Hieronder volgen een aan…
Leer uw hond spelenderwijs apporterenLeer uw hond spelenderwijs apporterenHonden vinden het apporteren leuk om te doen. Honden leren graag iets van hun baas. Als ze weten hoe ze dat kunnen doen,…
Hondentraining Train je hond met handsignalenHondentraining Train je hond met handsignalenAls je de hond commando’s gaat leren, kun je hem gelijktijdig leren hoe op je gebaren te reageren. Het aanleren van mond…
Het trainen van een hondEr zijn veel honden die niet getraind zijn omdat mensen niet precies weten hoe ze het aan kunnen pakken. Trainen is niet…
De Clickermethode, hondentraining en clickertrainingDe Clickermethode, hondentraining en clickertrainingWelke methode kies je wanneer je een hond hebt en je wilt je hond opvoeden? Kies je bijvoorbeeld voor de slipketting (ni…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een hond gevorderde oefeningen leren"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 16-01-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!