Grootste, snelste, langste en kleinste dier ter wereld

Grootste, snelste, langste en kleinste dier ter wereld Enkele records in het dierenrijk voor u opgesomd. De zwaarste, langste en snelste! Maar ook de kleinsten en langzame worden niet vergeten.

Het zwaarste dier

Het zwaarste dier dat ooit geleefd heeft en nog steeds leeft is de vinvis of de baardwalvis. Deze giganten van de oceaan kunnen meer dan dertig meter lang worden en 160 ton wegen wanneer ze volwassen zijn. De blauwe vinvis zwemt nog steeds rond in onze oceanen maar is met uitsterven bedreigd daar er druk op gejaagd wordt door de walvisjagers. Daarom werd de soort in 1966 beschermd, waardoor er nu weer zo'n 12.000 dieren in het wild leven. Op de begane grond is de olifant met zijn 4 ton de zwaarste. En in de lucht is de Koritrap de zwaarste vliegende vogel met een gewicht van 11 tot 19 kilogram.

Het langste en hoogste dier

Aller tijden

Het grootste dier aller tijden, een dinosauriër, stierf zo'n 150 miljoen jaar geleden uit. Het was de Amphicoelias, geen enkel ander levend wezen heeft het ooit beter gedaan dan hem. Van kop tot staart waren deze dieren zo'n kleine 60 meter lang. De heuphoogte van het dier was zelfs zo hoog als een huis, wel 10 meter!

Vandaag

Vandaag de dag lopen er niet meer zo'n giganten rond op onze aardbol. Het hoogste dier dat we hedendaags nog kunnen aanschouwen is de giraffe. Van aan de grond tot bovenaan zijn kop kan een giraffe tot wel 5 meter hoog zijn.

Het kleinste dier

De kleinste dieren die bekend zijn vandaag zijn de protozoën. Het zijn eencellige, eukaryotische micro-organismen. Sommige van deze soort zijn zo klein dat een collectie van 50 stuks niet langer zou zijn dan 1 millimeter. Veel van deze diertjes kunnen in de warmste of koudste omstandigheden overleven. In de zee vinden we de Paedocypris Progenetica, deze vis meet minder dan 8 millimeter! De bijkolibri is met zijn 5 tot 6 centimeter lengte de kleinste in de lucht.

Het oudste dier

De reuzenschildpad is het dier dat het langst in leven blijft, ze houden het zelfs langer vol dan de mens. Charles Darwin nam ooit van de Galapagoseilanden een reuzenschildpad mee, het dier werd 170 jaar! Reuzenschildpadden kunnen echter nog veel ouder worden, er zijn exemplaren gevonden die 200 jaar oud waren.

Het snelste dier

Voor één keer gaan de vogels met de eer lopen, want het is de reuzenstekelstaartzwaluw die de grootste snelheden van ze allemaal kan halen. Deze vogels, die in Azië leven, kunnen snelheden tot 200 kilometer per uur halen! Een hogesnelheidstrein houdt hij dus makkelijk bij. Het snelste landdier is het jachtluipaard, deze kunnen sprinten tot 110 kilometer per uur halen. De snelste zwemmer is dan weer de zwaardwalvis, hij kan snelheden halen tot 130 kilometer per uur!

Het langzaamste dier

Het langzaamste dier op aarde is de drieteenluipaard. Met zijn 100 meter per uur verslaat hij alle diepterecords! Ook de Amerikaanse houtsnip is geen hoogvlieger in zijn soort, met zijn 8 kilometer per uur is het de langzaamste vogel ter wereld. Er bestaan ook paarden die langzaam zijn, maar dan in de zee. Het zeepaardje haalt snelheden van slechts 3,6 kilometer per uur.

Grootste vleugels

Aller tijden

Wanneer we vleugels horen weten we dat het natuurlijk over vogels gaat. Het dier met de grootste vleugels dat ooit geleefd heeft was echter een dinosauriër. De pterosauriër kon een spanwijdte hebben van wel meer dan 10 meter! De dieren stierven echter 65 miljoen jaar geleden uit, waardoor we nu enkel nog hun immense fossielen kunnen aanschouwen.

Vandaag

De dinosauriërs zijnd e wereld uit en vandaag de dag moeten we het wel bij de vogels gaan zoeken. De vleugels van de reuzenalbatros reiken het verst van elkaar van punt tot punt. Ze kunnen samen wel een spanwijdte van meer dan 3 meter hebben!

De hoogste vlieger

De hoogst waargenomen vogel was een rüppell-gier. In 1973 vloog er namelijk één van hun tegen een vliegtuig op 10 kilometer hoogte. Dit was echter een toevalstreffer want over het algemeen wordt aangenomen dat de Indische gans de hoogste vlieger is met zijn 9 kilometer.

De diepste duiker

Voor de diepste duikers zullen we ons op de zeedieren moeten beroepen. En de diepste is ook niet bepaald een kleintje. De potvis duikt namelijk tot op diepten van 3 kilometer. Een potvis beschikt over 3000 kg bloed, waarin voldoende zuurstof kan worden opgeslagen om tot twee uur onder water te blijven

De langste neus

Hierover hoeft geen twijfel te bestaan. De langste neus ter wereld hangt zonder twijfel aan de olifant. Met hun slurf kunnen ze niet alleen ruiken of ademen, maar ook drinken en zich met water of zand besproeien, voedsel naar zijn bek brengen en zijn vijanden hardhandig aanpakken.

Het meeste lawaai

Het meeste lawaai door een landdier wordt gemaakt door de wolf. Zijn gehuil kan tot kilometers ver gehoord worden, in sommige gevallen zelfs meer dan 10 kilometer! In de zee is de blauwe vinvis ook niet bepaald een stille jongen, deze giganten kunnen tot 180 decibel produceren.
Gerelateerde artikelen
Gewervelde DierenGewervelde dieren (Vertebrata) zijn dieren met een inwendig skelet. Er zijn er op aarde meer dan 50.000 soorten van: op…
Het dierenrijk – gewervelde dieren ingedeeldHet dierenrijk – gewervelde dieren ingedeeldHet dierenrijk bestaat uit allerlei afdelingen, klassen en soorten. Dieren zijn ten eerste te verdelen in twee groepen:…
Giraffe, imposant dier in AfrikaGiraffe, imposant dier in AfrikaEen giraffe is een imposant dier. Het kan 65 km/uur lopen. Tijdens zijn renbewegingen ziet het eruit alsof hij in slow-m…
Snelste dieren per soort op aardeSnelste dieren per soort op aardeWelke dieren zijn de snelste dieren ter wereld? Hoe ziet de lijst van de snelste dieren per soort uit? Welk dier is het…

Een hond gevorderde oefeningen lerenEen hond gevorderde oefeningen lerenIn dit artikel kunt u leren hoe u uw hond moeilijkere commando's kunt leren die toch erg van belang kunnen zijn. Als u a…
Clickertraining voor paardenNiet alleen voor honden kan clickertraining een boeiende en efficiënte trainingsmanier zijn, ook paarden kunnen op deze…

Reageer op het artikel "Grootste, snelste, langste en kleinste dier ter wereld"

Reacties

Peter, 18-09-2012 23:56 #4
Als je een olifant uit een vliegtuig laat vallen is dat waarschijnlijk het snelste dier. ;)
Het is namelijk zo dat de slechtvalk zijn snelheid in een duikvlucht maakt met zo'n 350 km/u.
Nu weet ik niet of de reuzenstekelstaartzwaluw dit met een duikvlucht doet, maar als hij dit voorwaarts vanuit zijn spierkracht doet zou dit best de snelste kunnen zijn.

Neurt06, 16-08-2012 22:02 #3
Klopt niets van. Snelste dier is de slechtvalk en snelste vis de zeilvis en niet de zwaardwalvis wat een ander woord voor orka is.

Mister G., 29-03-2012 14:15 #2
De slechtvalk is het snelste dier op aarde…

Anoniem, 14-01-2011 11:46 #1
Is de slak niet het langzaamste dier ter wereld? Reactie infoteur, 15-01-2011
Nee hoor, de slak gaat ongeveer even snel als het zeepaardje. Zo'n kleine 4 kilometer per uur.

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 14-01-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 4
Schrijf mee!