InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondentraining Train je hond met handsignalen

Hondentraining Train je hond met handsignalen

Hondentraining Train je hond met handsignalen Als je de hond commando’s gaat leren, kun je hem gelijktijdig leren hoe op je gebaren te reageren. Het aanleren van mondelinge commando’s in combinatie met handgebaren is iets wat de hond snel op zal pakken. Commando’s welke alleen door middel van een gebaar worden opgevolgd kunnen in sommige situaties erg gemakkelijk zijn. Hier volgen enkele handsignalen welke je aan je hond kunt leren.

Zitten

Als je met de training van je hond gaat beginnen, is het eerste wat je hem moet leren om te gaan zitten. Leer hem eerst hoe hij op je stem moet reageren, daarna kan het bijbehorende handsignaal worden aangeleerd. Bij het handsignaal voor zitten is begin je met je arm langs het lichaam, buig nu de arm met de handpalm naar boven gericht. Buig nu langzaam je hand totdat het boven de kop van de hond is. Terwijl je dit doet geef je het verbale commando: “zit”. Zodra de hond door heeft wat de bedoeling is, herhaal je de beweging zonder het verbale commando. Indien de hond het handsignaal opvolgt, prijs hem dan onmiddellijk en geef hem een beloning.

Liggen

Zodra je hond het commando “zit” onder de knie heeft, kun je beginnen met het commando “lig” of “af”. Bij dit commando zal de hond gaan liggen met het hoofd omhoog en de poten vooruit gestrekt. Dit is één van de eerste verbale commando’s welke gecombineerd kan worden met een gebaar. Zodra je hond door heeft wat de bedoeling is, kun je beginnen om het handgebaar aan de les toe te voegen. Het hand signaal voor “lig”of “af” is de handpalm naar beneden gericht, vingers bij elkaar, en langzaam de hand naar de richting van de grond toe laten gaan. Zorg er voor dat de hond geconcentreerd is op je hand terwijl hij naar het mondeling commando luistert. Spreek langzaam maar zeker het mondeling commando steeds met een zachtere toon, totdat de hond je commando uitsluitend nog op je handsignaal uitvoert.

Komen

Het volgende handsignaal wat je de hond aan kunt leren is het signaal om naar je toe te komen. Als je de hond leert om op commando naar je toe te komen, gebruik dan eerst zijn naam en zeg dan: “kom”. Als hij direct komt, prijs hem dan uitgebreid en geef hem een beloning. Als hij niet direct komt trek hem dan aan de band naar je toe terwijl je zijn naam gebruikt en het woord “kom” gebruikt. Vanaf het moment dat de hond het uitgesproken commando door heeft, hoef je alleen het handsignaal hier aan toe te voegen. Het signaal wat je gebruikt is hetzelfde als wat je voor een mens zou gebruiken, als je hem of haar naar je toe wilt laten komen. Buig je rechterhand ter hoogte van je elleboog en beweeg hen achterwaarts in de richting van je linkerschouder in één doorgaande beweging. Wees er verzekerd van dat de hond zijn aandacht op je gericht heeft terwijl je het hand signaal maakt.

Het leren van zowel handsignalen als verbale signalen kan erg makkelijk zijn als je de hond wilt laten gehoorzamen in een druk bevolkte en luidruchtige omgeving. Het kan ook erg makkelijk zijn als de hond op latere leeftijd gehoorproblemen mocht krijgen. Het belangrijkste is dat je de hond nooit mag slaan. Je zou niet willen dat de hond je handen associeert met pijn. Wees geduldig met je hond en voor dat je het weet zal hij je gehoorzamen bij elk commando!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hondentraining Train je hond met handsignalen"

Reactie

Claesen Marc, 22-08-2009 21:02 #1
Ik heb een pup gekocht een cavalier king charles spaniel en is van 29/05/2009 ik wil het zelf treinnen zonde de honden school is dat mogelijk Reactie infoteur, 22-08-2009
Marc,

Het is goed mogelijk om je hond te trainen. Lees eerst goede informatie. Op het internet is veel te vinden, maar er zijn ook goede boeken te koop. Informeer je zo goed mogelijk. Veel succes!

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 04-07-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!