InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Ideale weide-indeling voor uw paard

Ideale weide-indeling voor uw paard

Bij het kopen van een paard komt veel kijken. Er moeten veel keuzes gemaakt worden en er is nogal wat te kiezen. Als u kiest voor een eigen weiland zult u dit op een zo goed mogelijke manier moeten indelen. Het indelen van uw weiland is erg belangrijk om uw paarden een zo goed mogelijke weidegang te kunnen bieden bij elke weersomstandigheid.

Ik heb een weiland, dit rondom afgerasterd en nu?

Een weiland is eigenlijk wel het belangrijkste wat er nodig is als u een paard wilt gaan houden. Zoals in het vorige artikel:
Ideale omheining voor uw paard is beschreven is allereerst een goede veilige afrastering van groot belang. Daarna is het erg belangrijk dat u uw weiland voorziet van de jusite grassoort en van een goede indeling.

Gras

Het is erg belangrijk een goede grassoort te kiezen, meestal is dit een mix van verschillende grassoorten, onder andere Engels Raaigras. Graszaad kunt u het beste kopen bij een wat gespecialiseerdere Boerenbond of een fouragehandelaar. Het gras moet niet teveel klaver bevatten, dit is voor paarden niet heel erg goed.

Gras is eigenlijk de basis van een weiland en het meest noodzakelijk, paarden kunnen er de grootste tijd van het jaar op lopen en van leven. Het beste is om uw weiland minstens voor 3/4e deel te voorzien van gras.

Zand

Zand is ideaal voor een rijbak voor u en uw paard, maar behalve de functie als rijbak is een gedeelte van uw weiland met zand bedekken erg handig. Met slechter weer loopt uw paard het grasland snel kapot. Met slecht modderig weer kunt u uw paard dan beter op zand zetten. Door het paard op zand te zetten houd u uw grasland mooi en krijgt uw paard toch de kans om zijn beweging te krijgen. Let wel op, sommige paarden eten zand en dit kan koliek veroorzaken. Weet u dat uw paard zand eet dan is uw paard op zand zetten niet aan te raden.

Verharding

Een gedeelte van uw weiland verharden met bijvoorbeeld tegels is erg slim en handig. Betegel bij voorkeur het gedeelte waar uw paard het weiland in en uit gaat en dus veel loopt. Dit is voor u ook handig zo hoeft u in de regenachtige maanden niet door de modder om uw paard uit de weide te halen. Op het verharde gedeelte in de weide kunt u de drinkbak en het voer voor uw paard neerzetten zodat dit schoon blijft. Verhardingen zorgen ervoor dat paarden niet constant in de modder hoeven te staan met slecht weer en dit verminderd de kans op mok (kootholtes van uw paard die open gaan /schraal en week worden.)

Indeling van uw weiland

Zoals in dit artikel al een keer staat beschreven kunt u het beste zorgen dat het meeste van uw weiland uit grasland bestaat. Dit grasland kunt u ook het beste in enkele kleinere weilanden opdelen. Het opdelen van uw weiland in kleinere weiland zorgt ervoor dat het gras in het lege weiland goed kan groeien en het gras in het weiland waar uw paard staat goed kaal wordt gegeten.

Betegel kleine stukjes, vooral plaatsen waar de drinkbak en voerplaats is. Andere plaatsen zijn plaatsen waar uw paard veel staat, en bijvoorbeeld rondom een eventuele schuilstal.

Het stuk zand bedekt met zand kunt u zelf naar grootte indelen. Wilt u er gelijk een rijbak van maken dan kiest u voor een groter zandstuk dan als u het alleen als paddock gaat laten dienen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stalling voor je paard: weide, manege, aan huisStalling voor je paard: weide, manege, aan huisEr zijn talloze stallingsmogelijkheden voor paarden: een weide met schuilstal, paarden aan huis, je paard op een pension…
Ontwormen van paardenPaarden onderhouden is niet alleen voorzien in voedsel en water. Je moet ook voorkomen dat ze ziek worden. Hierbij hoort…
Schuilstal, stal paardenweideHet inrichten van de paardenweide is iets wat veel aandacht vraagt. Een goede inrichting kan jaren mee gaan en is ook vo…
Mok bij paard behandelenMok is een veel voorkomende irritatie bij paarden aan de voet. De huid gaat schilferen, irriteren en er kunnen zelfs ont…
Wat kost een paardWat kost een paardEen paard of pony heeft iedereen zo gekocht, dat is vaak het probleem niet. Het onderhouden van een paard zijn de groots…

Reageer op het artikel "Ideale weide-indeling voor uw paard"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 09-11-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Weideinrichting paard
Schrijf mee!