InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Honden aan het werk

Honden aan het werk

Honden aan het werk Allereerst de algemene geschiedenis van de hond. Uit onderzoek is gebleken dat het qua gedrag het waarschijnlijkst is dat de verre voorouder van de hond de wolf moet zijn. Hoewel er eerder ook sprake van was dat de voorouders marterachtigen, fretachtigen of jakhalzen zouden zijn.

Het algemene hondenwerk

Wanneer de mens precies gebruik is gaan maken van de hulp van honden is niet bekend. Wel weten we dat we heel nuttig gebruik kunnen maken van deze inteligente honden. Bij het werk van honden is vaak onze eerste gedachte aan jachthonden, waakhonden en reddingshonden. Maar het werk waarvoor we honden kunnen inzetten is veel breder! Recent zijn zelfs seizure respons dogs, ofterwijl epilepsiehonden, opgeleid. Enkele werkterreinen van honden zal ik beschrijven.

Jachthonden

Vanwege zijn grote reukvermogen is de jachthond onmisbaal je in Nederr bij het opsporen van wild, hiernaast verleent hij tijdens de jacht ook zijn dienst bij het opdrijven en het apporteren van geschoten wild. vrijwel vanaf dat er menselijk leven op de aardbodem is, word er gejaagd. En bij de jacht worden honden gebruikt. Door de verschillen in land en cultuur hebben zich verschillemnde jachttechnieken ontwikkeld. De koninklijke Nederlandse Jagers Vereniging die zich bezig houdt met de jacht met het geweer heeft de hierbij gebruikte honden verdeeld in groepen: staande honden, spaniels, retrievers, lopende honden, zweethonden, dashonden en terriërs.

Reddingshonden

Bijna met zekerheid durf ik te zeggen dat men bij reddingshonden direct denkt aan de grote, moedige Sint Bernard met het kruikje warme vloeistof om zijn hals. Maar zo iets zul je in Nederland niet snel tegenkomen. Nee, in Nederland zijn honden getraind in vlakte-, puin- en waterzoeken. Bij het vlaktezoeken gaat het om in bos of heide vaak oudere mensen op te sporen die in verwarde toestand hun woning hebben verlaten. pPuinzoeken is het zoeken in puin van ingestorte of geexplodeerde woningen naar slachtoffers en bij het waterzoeken wordt het fijne reukvermogen gebruikt dat drenkelingen op grote diepte kan lokaliseren.

Drugshonden

Drugshonden worden getraind op het herkennen van verschillende verdovende middelen en moeten bij het herkennen blaffen of krabben. Actieve drugshonden worden vaak ingezet bij het zoeken naar verdovende middelen in containers, woningen of auto’s. Passieve drugshonden worden vaak ingezet in vertrek- en aankomsthallen op Schiphol en bij grote evenementen waar handel in drugs wordt verwacht. Passieve drugshonden gaan naast de verdachte zitten als ze verdovende middelen hebben geroken. Het aanleren van deze passieve melding vereist een langere training.

Sledehonden

Sledehonden zijn erg sterke honden die vooral veel in Alaska voor de sleden werden gespannen. Ik zeg werden omdat nu in plaats van sleden vaak sneeuwscooters worden gebruikt. De hedendaagse sledehonden worden vaak gehouden voor sportwedstrijden in Polen of Oostenrijk. De sledehonden, die vaak voor de helft wolf waren, konden goed tegen de ontberingen van de vrieskou.
© 2007 - 2019 Meneer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Honden aan het werk"

Reactie

Kim, 21-03-2010 13:40 #1
Dit is echt goede informatie, maar ik heb een vraagje: hoe herken je werkhonden? Als jullie daar info over hebben zet het dan even op deze site de info Reactie infoteur, 21-06-2010
Werkhonden herken je aan hun 'wil to please'. Zij willen graag werken en pakken nieuwe bevelen in de regel ook snel op.

Infoteur: Meneer
Gepubliceerd: 20-06-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!