InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De wezel, schuw maar ook bloeddorstig

De wezel, schuw maar ook bloeddorstig

De wezel, schuw maar ook bloeddorstig Hoewel het gezegde luidt: Zo bang als een wezel, is het dier naast schuw ook behoorlijk moordzuchtig. De wezel is een bloeddorstig dier dat andere dieren eet die veel groter zijn dan hijzelf. Alles over de wezel wat u misschien nog niet wist.

De wezel lijkt ook op de hermelijn

De wezel en de hermelijn worden vaak met elkaar verward. Vreemd is dat niet, want de dieren lijken wel een beetje op elkaar. In de zomer hebben ze een zelfde soort pel en het zijn allebei ranke en slanke dieren. De wezel is echter kleiner en lichter dan de hermelijn. De wezel wordt hooguit 16 centimeter en weegt niet meer dan 35 gram. Een veldmuis is nog zwaarder. De wezel is de kleinste roofdiersoort op de hele wereld.

Wezel en hermelijn zien er in de winter heel anders uit

Hoewel de wezel en de hermelijn er in de zomer redelijk gelijk uitzien, is dat in de winter totaal niet het geval. De vacht van de hermelijn wordt in de winter wit. Behalve zijn staart. Daar blijft op de punt een zwarte kleur zichtbaar.

Jagen op pelsdieren als de wezel is verboden

Tot halverwege de twintigste eeuw mocht er in Nederland op allerlei pelsdieren worden gejaagd. Nu mag dat niet meer. Daarom neemt hun aantal weer toe. Andere pelsdieren zijn onder andere:
  • Bunzings
  • Hermelijnen

Weidevogels worden bedreigd door de pelsdieren

Pelsdieren gaan graag op zoek naar weidevogels om er hun maaltijd van te maken. De wezel gaat daarbij erg bloeddorstig te werk. Zo werpt hij zich op vogels die veel groter zijn dan hij, vliegt ze naar de nek, zet zijn tanden in de halsslagader en drinkt daar het bloed van zijn prooi. Soms vliegen vogel daardoor nog wel even (soms nog met de wezel aan hun hals), maar vaak vinden ze daardoor de dood.

De wezel is ook zorgzaam

Hoewel de wezel een wreed dier is dat nietsontzienend is, is het ook lief en zorgzaam voor de jongen. De moeder van de jonge wezels heet moer en zorgt in alle opzichten uiterst goed voor haar jongen. Zo neemt ze de kinderen in haar bek bij gevaar. Zelfs als ze daarvoor een sloot of meer voor moet overzwemmen met haar jongen in haar bek. Heeft ze een nest met meerdere jongen (en dat is meestal het geval. Een wezel krijgt zomaar 5 tot 6 jongen) dan zwemt ze gerust 5 tot 6 keer over met haar jongen.

Wat eet de wezel?

De wezel is een bloeddorstig dier dat andere dieren eet. Op het menu staan onder andere:
  • Knaagdieren als muizen en woelmuizen
  • Grotere zoogdieren als konijnen, woelratten
  • Vogels
  • Eieren
  • Kleine reptielen
  • Kikkers
  • Insecten

De wezel jaagt net zo lang tot hij zijn prooi heeft

Een wezel jaagt hun prooi vaak zo lang achterna tot ze bij het hol van het dier zijn aanbeland. Daar bijten ze hen en drinken hun bloed. Een wezel eet ongeveer een derde van zijn lichaamsgewicht per dag aan voedsel. Dat moet ook wel, want anders verhongeren ze. De dieren zijn zowel ’s nachts als overdag actief. Daarbij worden op onregelmatige tijden gerust. Karakteristiek voor de wezel die op jacht is, is de positie waarbij het op zijn achterpoten staat om de omgeving te verkennen.

Zo schuw als een wezel

De wezel is naast een moordenaar ook een schuw dier. Toch is hij ook erg nieuwsgierig en dat maakt dat het dier gemakkelijk te vangen is. Door in een rattenval een spiegel te plaatsen, denkt het dier dat er nog een andere wezel is, en daardoor is hij snel gevangen. Ook lopen ze regelmatig in mollenklemmen.

Hoe oud wordt een wezel?

In het wild worden wezels niet ouders dan 3 jaar. Er zijn ook wel mensen die de wezel als een soort huisdier houden. Het dier kan dan wel 5 jaar worden.

Waar leeft de wezel?

De wezel stelt eigenlijk weinig eisen aan zijn leefomgeving, behalve dan dat er voedsel moet zijn. Het dier leeft in:
  1. Bossen
  2. Weilanden
  3. Moerassen
  4. Duinen
  5. Bergen
  6. Woestijnen
Gerelateerde artikelen
Wezel: een roofdier dat behoort tot de marterachtigenWezel: een roofdier dat behoort tot de marterachtigenDit kleine roofdier met een lang en dun lichaam met korte poten, behoort tot de marterachtigen. Hij komt bijna overal vo…
De hermelijn: een roofdier dat behoort tot de marterachtigenDe hermelijn: een roofdier dat behoort tot de marterachtigenDe hermelijn behoort tot de marterachtigen en is een actief roofdier en hij heeft relatief veel voedsel nodig. Hij jaagt…
Vijf dieren die in de winter wit wordenVijf dieren die in de winter wit wordenAls de temperaturen in de noordelijke gebieden dalen en de winter zijn intrede doet, verandert van sommige dieren de vac…
Onderzoek: dreumes en peuter eten slechtOnderzoek: dreumes en peuter eten slechtPeuters en dreumesen krijgen te weinig waardevolle voedingsstofffen naar binnen. Vooral als het gaat om groente, ijzer e…
Uitspraak Hongaarse woordenUitspraak Hongaarse woordenOoit wel ‘es in Hongarije geweest op vakantie? En…iets begrepen van de taal? Waarschijnlijk niet want het lijkt werkelij…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De wezel, schuw maar ook bloeddorstig"

Reacties

Jeam, 13-07-2016 12:59 #2
Zojuist 13.00u 13 juli een wezeltje in onze kleine stadstuin! Springend en dansend naar alle hoeken op muurtjes en emmer springend. Heel bijzonder!

Jan van Oers, 29-01-2013 20:24 #1
Ik had een wezel in mijn achtertuin midden overdag. Ik vond het wel leuk dat zie je niet zomaar, maar nu heb ik hem niet meer gezien jammer.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!