InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De das ziet slecht, maar ruikt des te beter

De das ziet slecht, maar ruikt des te beter

De das ziet slecht, maar ruikt des te beter Sinds de das in Nederland wordt beschermd, gaat het weer steeds beter met het dier. In de jaren 80 waren er nog maar zon 1200 dassen in ons land, anno 2010 zijn er ongeveer 5000. Het dier heeft zich wel aangepast aan het leven, want van dier dat vooral overdag bezig was, is het een nachtdier geworden. Dit komt omdat er zo lang op de das is gejaagd. Om te overleven heeft hij zich aangepast aan de mens.

Eigenschappen van de das

  1. De das is een marterachtige.
  2. Hij leeft vooral in de oostelijke helft van Nederland.
  3. Buiten Nederland komt de das in bijna heel Europa voor en in grote delen van Azië.
  4. Een mannetjesdas kan wel 80 centimeter lang worden. Daar is de staart dan nog niet eens bij geteld. Bovendien kan het dier wel 17 kilogram zwaar worden.
  5. Een das die in het wild leeft kan maximaal 14 jaar oud worden.

Hoe ziet een das eruit?

De das is vooral te herkennen aan de grijze vacht en de spitse snuiten met zwarte strepen.

Een dassengezin

Een dassenvrouwtje werpt per worp 1 tot 4 jongen. Zij worden blind geboren. Na 8 weken gaan de kleintjes pas naar buiten, daarvoor worden ze beschermd door hun moeder.

Dassen zien niet veel, maar ruiker des te beter

Het zicht van dassen is erg slecht. De dieren ruiken echter des te beter. De das is vooral s nachts actief in een groot gebied. Hun territorium kan namelijk wel 50 hectare groot zijn. Om voedsel te verzamelen voor de winter gaan de dieren soms uren op pad in de herfst. Overigens houden ze geen winterslaap, maar in de winter doen ze wel veel minder dan in de zomer.

Hoe leven dassen?

Dassen leven in kleinschalige akker- en weidegebieden met bosjes, heggen en houtwallen. Hun verblijf is een zelf gemaakte grote burcht, die wel tot 10 ingangen kan hebben en die zich tientallen meters onder de grond uitstrekt. In een burcht bevinden zich verschillende kamers. Een das doet zijn behoefte nooit in de burcht, maar buiten in speciaal daarvoor gegraven mestputjes. Overigens zijn de dassen vaak niet alleen in hun burcht, want ook vossen of konijnen komen graag in de burchten.

Wat eet een das?

Vroeger dachten mensen dat dassen alles verschalkten wat ze konden krijgen. Boeren dachten altijd dat ze hele konijnen en kippen wegsnaaiden. Dat is echter helemaal niet het geval. Omdat de das zo slecht ziet en bovendien erg traag is, is een kip of een konijn helemaal geen prooi voor de das. In plaats daarvan eet hij:
  • Regenwormen
  • Slakken
  • Torren
  • Kevers
  • Anders insecten
  • Eieren
  • Padden
  • Maïs
  • Gras

Dassen zijn nachtdieren geworden

Dassen waren van oorsprong geen nachtdieren, maar omdat er zoveel op hen gejaagd is, zijn ze dat wel geworden. Wie een das wil zien, moet dus op de avond en in de nacht op pad.
Gerelateerde artikelen
Das: marterachtigeDas: marterachtigeDassen leven in groepen. Overdag blijven ze in de burcht, in de avond komen ze naar buiten, op zoek naar voedsel. De bur…
Bevers - wat weten we over zeBevers - wat weten we over zeDe bever is, naast de capybara, het grootste knaagdier ter wereld. Hun hele leven lang zijn ze bezig met het bouwen van…
De winterslaap van de dasDe winterslaap van de dasDe das is een marterachtig roofdier dat in het bos leeft. Enkel de dassen die in het Noorden leven houden een winterslaa…
Leiden: De burchtDe burcht in Leiden is al honderden jaren oud. Al voor 900 wordt er gesproken over een soort verdedigingswerk op de kuns…
Saarburg: Het romantische wijndorp aan de SaarSaarburg: Het romantische wijndorp aan de SaarBent u op vakantie in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts, dicht bij het drielandenpunt, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Plukje, Pixabay
  • Staatsbosbeheer
  • Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "De das ziet slecht, maar ruikt des te beter"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 20-07-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!