InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Zeekoeien in de natuur

Zeekoeien in de natuur

Zeekoeien in de natuur Alles over en met zeekoeien. De paring van een zeekoe. en het uiterlijk van een zeekoe. Hoe groot en hoe zwaar kan een zeekoe worden ?

Wat zijn zeekoeien?

Zeekoeien zijn grote dieren die in het water leven. Het zijn plant etende zeezoogdieren. Zeekoeien zijn ongeveer 3 tot 3,6 meter lang. Ze wegen ongeveer tussen de 350 en 600 kilogram. Ze leven vaak in ondiepe rivieren , baaien of kustwateren. Ze worden ongeveer 50-60 jaar oud in het wild.

Uiterlijk van een zeekoe

Een zeekoe is een enorme grote zeedier. Het lichaam is haarloos en cilindervormig. De voorpoten zijn omgevormd tot vinnen; achterpoten ontbreken en de staart is verbreed tot een horizontale vin. Ze bewegen zich langzaam en rustig voort.

Paringtijd van een zeekoe.

Een zeekoe kan tussen de 2 en 5 jaar een jongen baren. Tweelingen bij de zeekoeien komen zelden tot nooit voor. Een vrouwtje is iet eerder vruchtbaar dan bij haar 5e levensjaar en een mannetje niet eerder dan hun 9e levensjaar. Zeekoeien vormen geen paren zoals alle andere dieren.

Tijdens de paring wordt een vrouwtje vaak gevolgd door 12 of meer stieren ( mannen zeekoeien). Zij vormen vaak een paringskudde of ene orgie ( groepsseks). Dit doen ze het hele jaar door , maar tijdens de lente/zomer is er sprake van een geboortegolf onder de zeekoeien. Als er een kalf ( jonge zeekoe) wordt geboren is deze tussen de 1.2 /1.4 meter lang en weegt het tussen de 30 en 40 kilogram. Bij een vrouwtje zitten de tepels onder de flippers. Het vagina bevind zich boven de anus. En de penis bevind zich onder de navel.

De grootste populatie leeft in florida. Er leven zo`n 3000 zeekoeien.
© 2007 - 2018 Antrax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: NASA, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Zeekoeien in de natuur"

Reactie

Nowa, 23-05-2013 13:55 #1
Wat eet de zeekoe?

Infoteur: Antrax
Gepubliceerd: 28-05-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!