InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > U gaat op vakantie en uw huisdier?

U gaat op vakantie en uw huisdier?

U gaat op vakantie en uw huisdier? Bijna iedereen gaat jaarlijks op vakantie met het gezin. De huisdieren die vaak bij het gezin horen kunnen helaas niet overal even gemakkelijk mee naartoe. Als de hond bijvoorbeeld lang zou moeten vliegen of in een heel warm land komt doet u hem/haar wellicht ook geen plezier. De huisdieren kunnen thuis, uit logeren en eventueel mee op vakantie. In dit artikel alles over het reizen met uw huisdier.

Het dierenpension

Als u weggaat kan uw huisdier wellicht in het dierenpension terecht. Verschillend per pension en formaat van de hond bent u ongeveer 7 tot 10 euro per dag kwijt aan het pension. Bij de meeste pensions komen de honden meerdere keren per dag buiten en ze worden gevoerd. De honden kunnen met soortgenoten buiten spelen en gaan vaak met het zelfde formaat naar buiten. Er werkt in principe vakkundig gediplomeerd personeel die de dieren goed in de gaten houden. Vaak heeft u één dag in de week de mogelijkheid om het pension te bezichtigen, dit wordt niet te vaak gedaan omdat het onrust voor de dieren kan brengen. Veel honden zien het pension als een uitje, maar in eerste instantie zullen ze overdondert zijn door het aantal joelende honden om uw heen. Als u uw hond en/of kat naar het pension brengt zal hij/zij ingeënt moeten zijn. De kat moet ook geënt zijn tegen niesziekte en de hond tegen kennelhoest. In sommige pensions kunt u ook uw knaagdieren laten logeren.

Bij vrienden/buren logeren

Als u uw dier bij een kennis, familie of vrienden brengt leg dan goed de nadelen en voordelen van uw huisdier uit. Elk dier heeft namelijk zo zijn eigen karakter dus er zijn geen vaste voorschriften. Geef uw hond iets vertrouwds mee van thuis, een kleedje bijvoorbeeld zodat hij de geur van zijn eigen plek bij zich heeft. Met katten kan het zijn dat ze gaan sproeien of krabben, dit om hun nieuwe omgeving af te bakenen ook kan het zijn dat de kat terug zal lopen naar huis. U kunt de kat beter thuis laten en zorgen dat er meerdere keren per dag iemand op bezoek komt. Een kat is makkelijk vatbaar voor stress hierdoor kan het zijn dat hij een paar dagen niet wilt eten.

Mee op reis of niet?

Als u uw huisdier graag mee neemt op reis weeg dan af of het verstandig is vanuit het opzicht van het dier:
  • Kan hij tegen het klimaat
  • Is de reis niet te stressvol
  • Moet hij geënt worden
  • Er moeten allerlei spullen mee
  • Is hij verzekerd
Het lijkt leuk om lange wandelingen te gaan maken met uw hond in de vakantie. Echter zult u de hond geen plezier doen met een totaal wisselend klimaat aangezien de vacht zich niet zo snel aan kan passen.

Hond in het vliegtuig

Honden mogen mee met het vliegtuig als zij beschikken over:
  • Europees paspoort
  • Inenting tegen rabiës
  • Jaarlijkse inentingen
Voor sommige landen moet er ook een bloedtest afgenomen worden, overleg dus altijd met uw dierenarts. Niet alle maatschappijen laten honden mee vliegen, diegene die dat wel toestaan laten vaak de honden alleen in de bagageruimte. De tarieven verschillen per vliegmaatschappij. De hond dient in een bench te zitten, soms als de hond minder weegt als 10kg mag deze op schoot blijven in de cabine. Bedenk wel dat het vliegen vaak veel tijd in beslag neemt en uw hond al die tijd weinig tot geen bewegingsruimte heeft.

Hond in de auto

Als u de hond in de auto mee neemt let u dan op de volgende dingen:
  • Stop op tijd om hem/haar uit te laten en de benen te laten strekken
  • Geef voldoende water onderweg
  • Zorg dat de hond gewent is aan het auto rijden
Hou er ook rekening mee dat in sommige landen andere regels gelden. Zo zal de hond in Duitsland in de gordels moeten zitten en in Italië moeten twee honden gescheiden zitten. Knaagdieren zijn meestal wel gemakkelijk mee te nemen in de auto. De kooi neemt niet veel ruimte in beslag en wellicht zit u ergens waar u buiten een fijne ruimte voor uw knaagdier af kunt zetten.

Zonnebrand

Let op, uw hond kan net als wij mensen ook verbanden. Vooral de neusspiegel verbrand vaak snel. Het is eigenlijk ook niet erg verstandig om de hond op z'n kortst te laten scheren. De vacht zorgt namelijk dat de huid bedekt blijft waardoor deze niet zo snel zal verbranden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "U gaat op vakantie en uw huisdier?"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 20-07-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!