InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Herkomst en geschiedenis van de Chihuahua

Herkomst en geschiedenis van de Chihuahua

Herkomst en geschiedenis van de Chihuahua De Chihuahua (spreek uit : sjie-wa-wa) is het kleinste hondenras ter wereld. De Chihuahua is een zeer oud ras, ze komen oorspronkelijk uit mexico en leefte bij het Maya-volk. In het begin van de 16e eeuw heeft Spanje, Mexico uitgeroeid en verdween het kleine hondje, na een flinke tijd van ongeveer 500 jaar, werd het hondje herontdekt in een provincie dat Chihuahua heet, hier dankt het hondje nu zijn naam aan.

Inhoud

Karakter

De Chihuahua is erg waaks, en denkt erg veel van zichzelf, hij realiseert zich waarscheinlijk niet dat hij erg klein is want, zelfs een grote hond gaat hij niet uit de weg. Chihuahua's hebben een heel lief en vrolijk karakter, hij is erg slim en levenslustig, Doordat de Chihuahua erg klein is worden ze nooit aangeraden in een gezin met kleine kinderen, dit komt omdat de Chihuahua door zijn kleine formaat erg kwetsbaar is, en kleine kinderen hem te gemakkelijk pijn kunnen doen! Verder is hij door zijn kleine formaat ook erg makkelijk om mee te nemen met het openbaar vervoer. De Chihuahua is dan ook erg geschikt als u woont in een appartement

Algemeen

Het lijkt misschien dat een Chihuahua niet veel kost, hij eet namelijk niet erg veel, en je kan hem aanleren om zijn behoefde in een kattenbak te doen, echter is dit niet waar. Het houden van een Chihuahua brengt veel kosten met zich mee:
  • Chihuahua voer
  • Hondenbelasting
  • Evt dierenverzekering
  • Jaarlijkse inenting, ontvlooien
  • Dierenartskosten
Een Chihuahua kan net als andere hondenrassen ziek worden, vaak komt dit onverwachts en altijd ongelegen. Het ligt er natuurlijk aan wat het hondje mankeert maar dit kan al snel honderden euro's kosten.

Verzorging

De Chihuahua’s hebben erg weinig vachtverzorging nodig, om hem eens per week dan ook goed te kammen is voldoende. De Chihuahua kan erg goed tegen de warmte, alleen ze kunnen niet goed tegen vocht, nattigheid en kou, als u dan ook met het hondje naar buiten gaat en het regent kunt u beter het hondje goed in beweging houden, maar een regenjasje speciaal voor de Chihuahua kan u hem ook aan doen, verder moet u hem daarna goed afdrogen. Doordat het hondje meestal binnenshuis leeft en erg licht van gewicht is kunnen de nageltjes niet goed slijten, hierdoor is er wat extra nagel verzorgen nodig.

Uiterlijk

Chihuahua's komen in alle kleuren en kleurcombinaties voor. De lengte van een raszuivere chihuahua is zo’n 20 centimeter, en het gewicht is zo’n 1 a 3 kilo. Het geboorte gewicht van de Chihuahua ligt tussen 60 a 80 gram.
© 2007 - 2017 Modelb, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles over de ChihuahuaAlles over de ChihuahuaDe Chihuahua is het kleinste hondje ter wereld. De geschiedenis van deze hond is nog steeds niet helemaal duidelijk. Maa…
Chihuahua de dwerg uit MexicoDe Chihuahua is ondanks zijn dwergformaat een waakzame, sterke hond. Een hondenjas heeft hij echt niet nodig.
De Chihuahua, karaktereigenschappen en verzorgingDe Chihuahua, karaktereigenschappen en verzorgingDe Chihuahua is een erg populair hondenras. Een klein hondje, met een stevig karakter! Verder heeft deze hond een kenmer…
De Chihuahua, het kleinste hondenras ter wereld!De Chihuahua, het kleinste hondenras ter wereld!De chihuahua is een erg populair hondenras. Zij stammen uit Mexico. Oorspronkelijk waren chihuahua's kortharig. Door kru…
De chihuahua: kleiner dan klein, maar wel moedigDe chihuahua: kleiner dan klein, maar wel moedigHet kleinste hondenras dat er op dit moment bestaat is de chihuahua. Wat is de geschiedenis van dit ras? Wat zijn haar a…

Reageer op het artikel "Herkomst en geschiedenis van de Chihuahua"

Reacties

Stefanie, 06-12-2011 19:26 #4
Maar ik krijg ook een chihauhau en heb wel een kindje van 1jaar en de andere is 4 kan dat wel dan als ik het goed in de gaten hou

Kitten, 04-06-2010 01:12 #3
Een chi met een lengte van 20cm? dat is ongeveer 2/3e van een a4tje. lijkt mij niet, aangezien mijn meid van 12 weken al groter is…

Amber, 13-11-2008 16:10 #2
Er staat in de tekst van karakter :"De chihuahua is ook het ENGE hondje dat echte tranen kan huilen." wat word er met enge bedoeld?

H. Arling, 12-11-2007 19:40 #1
Helaas kan ik niet positief reageren op dit artikel omdat er erg veel onjuistheden instaan.
Het is een fabeltje dat chihuahua's tranen "huilen".
De oogjes van een chihuahua tranen evenals bij heel veel andere hondenrassen weleens omdat de traanbuis in sommige gevallen niet goed is aangelegd of verstopt is zodat het traanvocht niet via de traanbuizen wordt afgevoerd en daardoor over de wangen van het hondje loopt.Ook is het onzin dat een chihuahua niet veel kost. Hij eet weliswaar niet veel maar de aanschafprijs ligt momenteel rond de duizend euro en ook al is een chihuahua klein, de dierenarts berekend gewoon het volle tarief!
Een enting bijv voor een chihuahua is precies hetzelfde als een enting voor een Duitse dog.
Wat betreft het verhaal dat een chihuahua goed tegen warmte kan, dit is niet anders dan bij elke andere hond. Verder is het zo dat bijna geen enkel wezen goed tegen vocht en tocht kan! Het is echter een fabeltje dat een chihuahua eerder een regenjasje o.i.d. nodig zou hebben dan een andere hond!
Het formaat van de chihuahua wordt in de rasstandaard niet dwingend vastgelegd, wel het gewicht dat op een maximum van 3 kg is gesteld! Ook is het onzin dat het geboortegewicht zou liggen tussen de 60 en 80 gram.
Dit varieert tussen de 60 en ongeveer 180 gram

Infoteur: Modelb
Laatste update: 25-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 4
Schrijf mee!