InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Een zeer klein hondenras: de chihuahua

Een zeer klein hondenras: de chihuahua

Een zeer klein hondenras: de chihuahua De chihuahua is het kleinste hondenras ter wereld. Hij is zo klein, dat de schouderhoogte niet meer genoemd wordt als raseigenschap, maar het gewicht. De chihuahua is een klein, compact hondje, met grote staande oren en een appelhoofdje. De chihuahua is wel erg klein, maar daarom zeker niet minder dapper.

Geschiedenis

De chihuahua is oorspronkelijk genoemd naar een Mexicaanse provincie, waar vroeger honden in het wild leefden. In 1880 werden daar voor het eerst chihuahua's gesignaleerd, die meegenomen werden door Amerikaanse toeristen. Daar werd het al heel snel een geliefd gezelschapshondje en op die manier werd het ras over de hele wereld verspreid.

Karakter

De chihuahua is een dapper, levenslustig hondje. Hij is ontzettend moedig. Ze zijn vriendelijk, maar dat vooral tegen hun eigen mensen. Vreemden kunnen, vooral in het begin, argwanend bejegend worden. De chihuahua aarzelt niet om zijn territorium te verdedigen, maar als je eenmaal geaccepteerd bent, heb je niets van ze te vrezen. De chihuahua is zich meestal niet bewust van zijn geringe grootte en daarom hebben ze vaak een grote mond. Baasjes moeten ze dan ook goed opvoeden, om te voorkomen dat ze overal om gaan blaffen.

Een chihuahua is met een dagelijks blokje om snel tevreden, al vindt hij een grote wandeling in het bos ook geweldig. Het is geen hondje dat alleen maar rond gedragen wil worden, hij kan prima zelf lopen en spelen. Behendigheidsoefeningen zijn voor een chihuahua dan ook leuk om te doen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is dit hondje sterk en heeft een groot uithoudingsvermogen. Chihuahua's hebben een behoorlijk hoge levensverwachting, ze kunnen vijftien tot achttien jaar oud worden. De oudste chihuahua ooit is 24 jaar oud geworden.

Opvoeding

De chihuahua heeft een consequente, maar ook liefdevolle baas nodig. Dit ras is erg leergierig en snapt makkelijk wat men van hem wil. Het diertje moet goed gesocialiseerd worden, vooral met kinderen en andere honden, om te vermijden dat het een angstbijter of overmatige blaffer wordt. Het is dan natuurlijk wel van groot belang dat de hond alleen positieve ervaringen heeft. Een kind mag zo'n klein hondje nooit als speelgoed beschouwen en zeker niet zo behandelen. Ook moeten ze niet opgetild worden door kleine kinderen. Het gevaar dat ze op de grond vallen en daarmee verwond worden, is te groot. Bovendien is een chihuahua ook gewoon een hond en kan heel goed zelf lopen.

Ziektes

Hoe kleiner de chihuahua, des te groter de kans op ziektes. Het gewicht van dit ras moet dan ook tussen de twee en drie kilo zijn. Dieren met een gewicht lager dan twee kilo hebben vaak een open fontanel, wat ze zeer kwetsbaar maakt. Ook hebben ze meer kans op Patella Luxatie (losse knieschijven) en problemen met het gehemelte. Te kleine teefjes hebben vaak problemen met het ter wereld brengen van pups, vaak lukt dit alleen met een keizersnee.

Veel chihuahua's hebben last van "reversed sneezing". Dan ademt de hond geforceerd in door zijn neus en dit veroorzaakt een snurkend geluid. Het diertje lijkt het dan erg benauwd te hebben, maar het is een onschuldige aandoening. Op het moment dat de hond er last van heeft, is het makkelijk te stoppen door de neusgaten even dicht te houden en de hond door zijn mond moet ademen. Een andere aandoening, die minder onschuldig is, is entropion. Hierbij krult het ooglid naar binnen en daardoor wordt het oog geïrriteerd door de wimpers. Entropion kan verholpen worden door een operatie. Veel chihuahua's hebben ook traanogen. Een open fontanel is ook, zoals eerder gezegd, iets wat vaak bij deze kleine hondjes voorkomt. Bij een open fontanel is de schedel niet helemaal goed gesloten, waardoor het een zachte plek blijft. Zo'n plek is zeer kwetsbaar en met zo'n hondje moet dan ook voorzichtig omgegaan worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Didgeman, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Chihuahua_(hond), bezocht op 28-04-2015
  • http://www.chihuahua-pup.com/gezondheid-chihuahua/ziektes-chihuahua/, bezocht op 28-04-2015

Reageer op het artikel "Een zeer klein hondenras: de chihuahua"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 29-04-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!