InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Over de octopus

Over de octopus

De octopus is van de orde Octopoda en van de klasse Cephalopoda. Ze kunnen van kleur veranderen en hun lievelings voedsel zijn kreeften, mosselen en krabben. Ze komen voor in alle wereldzeeën en oceanen. De octopus is een orde van de Octopoda van de klasse Cephalopoda. Ze hebben acht armen met zuignappen en drie harten. De octopus leeft op de zeebodem in een holte of rotspleet in ondiep water. Deze dieren zwemmen of kruipen op hun armen op de bodem. Overdag bevindt de octopus zich in zijn schuilplaats en houdt zijn directe omgeving goed in de gaten
Hij kan van kleur veranderen en past zich daarmee aan aan de omgeving. Ze komen voor in alle wereldzeeën en oceanen.

Uiterlijk

Octopussen hebben acht armen met zuignappen, de armen hebben meestal twee rijen zuignappen. Ze hebben een zacht lichaam en hebben geen intern skelet. Het enige harde deel is de snavelbek waarvan de vorm lijkt op die van een papegaai. Ook hebben ze drie harten, twee van de harten worden gebruikt om bloed door de kieuwen te pompen en het andere hart wordt gebruikt om het bloed door het lichaam te pompen.

Jacht

De octopus jaagt voornamelijk op kreeften, krabben en mosselen. Als er een prooi in de buurt is schiet hij naar voren en verlamt de prooi met zijn zenuwgif. Als het prooi een weekdier is met een harde schaal dan doorboort de octopus de schaal met zijn kaken. Tegen gevaarlijke prooien spuit hij een wolk inkt in het water zodat het zicht van zijn prooi wordt afgenomen. De octopus sluipt dan naar zijn prooi en pakt hem van achteren.

Verdediging

Vijanden van de octopus zijn dolfijnen, moeralen, zeepalingen en haaien. Als de octopus kan vluchten dan schiet hij snel weg met behulp van een felle wateruitstoot. Ook kan hij door kleine openingen heen om zo zijn vijanden achter te laten. De octopus heeft de mogelijkheid om van kleur te veranderen om daarmee een goede schutkleur te vormen. Hij verandert zijn kleuren door de pigmenten in zijn huid te verdunnen of door concentreren, waardoor er strepen en vlekken ontstaan. De meest effectieve verdedigingsmethode is het spuiten van een grote wolk van inktachtige stof en tegelijkertijd laat hij een stof het water instromen die de reukzin van zijn vijand verdooft.

Voortplanting

Bij de voorplanting gebruikt het mannetje een speciale arm die hectocotylus wordt genoemd. Na de paring sterven mannetjes na enkele maanden. Afhankelijk van de soort legt het vrouwtje ongeveer 200.000 eitjes en bewaakt ze tegen roofdieren. Ze geeft zuurstof aan de eitjes door regelmatig water er overheen te blazen. Wanneer de eieren uitkomen, sterft het vrouwtje en drijven de baby octopussen in wolken plankton. Ze leven van de larven van krabben en zeesterren totdat ze weer terugzinken naar de bodem.
© 2009 - 2019 Sakura, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Moralfabric

Reageer op het artikel "Over de octopus"

Infoteur: Sakura
Gepubliceerd: 30-11-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!