InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Communicatie bij dieren

Communicatie bij dieren

Communicatie bij dieren Communicatie is het overbrengen van informatie (gegevens) met een betekenis waarbij er voordeel ontstaat voor dieren in relatie met elkaar. Er bestaan verschillende soorten van communicatie. de meeste dieren zijn ook aangepast aan deze communicatie vormen (bv. lichaamsvorm).

Soorten communicatie

Tactiele of sensitieve communicatie

Deze vorm van communicatie is door middel van aanraking en is slechts geldig bij een zeer beperkte afstand waarbij obstakels hinderen. Deze vorm van communicatie wordt gebruikt voor een emotionele band op te bouwen en de voortplanting.
vb. vechtende kangoeroes, vechtende konijnen, ....

Chemische communicatie

Deze vorm van communicatie is geldig over een grote afstand waarbij obstakels zo goed als niet hinderen en het kost weinig energie. De dieren maken hier bij feromonen aan. Wordt gebruikt bij de voortplanting, verdediging, afbakenen van territorium en het weg houden van een andere groep. Heeft nadelen zoals het langzaam werken en verdunningseffect.
vb. honden, wolven, stinkdier, ...

Auditieve communicatie

Deze vorm van communicatie is door middel van geluiden en is geldig over een relatieve grote afstand waarbij obstakels weinig hinderen. De functie van auditieve communicatie is verdediging en voortplanting. Maar kost veel energie en vijanden luisteren mee.
vb. brullende leeuwen, schreeuwende bavianen, ....

Visuele communicatie

Deze vorm van communicatie is door middel van kleurpatronen, lichaamshouding en beweging is geldig over een niet extreem grote afstand waarbij obstakels hinderen. Wordt gebruikt voor de voortplanting, herkenning, waarschuwing en om de plaats in de hiërarchie aan te duiden.

communicatie bij sociale insecten

Bijen dansen om de aanwezigheid van een voedselbron aan te duiden. Dit is een voorbeeld van tactiele communicatie.

Er zijn twee soorten dansen:
  • de circeldans of rondedans: als de voedselbron minder als 100m verwijderd is.
  • de kwispeldans: de voedselbron is verder verwijdert dan 100m. De bij dans ook nog eens in een bepaalde hoek t.o.v. een verticale lijn in het nest die dan de zon voorstelt. Hoe verder de voedselbron verwijdert is hoe sneller de bij zal kwispelen en hoe trager ze zal dansen.

In deze dansen is er de volgende informatie overgebracht:
  • aanwezigheid van een voedselbron
  • afstand van de voedselbron
  • richting
  • aard van de voedselbron

Communicatie bij de mens

Omdat de mens zo hoog ontwikkeld is kunnen wij ook communiceren via een gesproken en geschreven taal. Daarom kan men spreken van een hoogstaande communicatie. Maar ook de eerder vermelde vormen van communicatie vinden we terug bij de mens
bv. deodorant, mimiek, aanraken, ...

Opmerking

Meestal bestaat er niet maar één vorm van communicatie bij relaties tussen dieren maar is het een combinatie van de verschillende communicatiemethoden.
© 2011 - 2019 Mvg2011, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • " an sanders"

Reageer op het artikel "Communicatie bij dieren"

Infoteur: Mvg2011
Gepubliceerd: 03-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!