InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Tentoonstelling voor knagers en konijnen

Tentoonstelling voor knagers en konijnen

Wie wil nu niet zijn of haar dier showen aan de buitenwereld? Sommige doen het aan vrienden en sommige dien het via een tentoonstelling! Maar wat houd het nou allemaal in? Een tentoonstelling is een show, een show waar je dier gekeurd wordt, bij sommige shows worden ze gekeurd via een puntensysteem en bij anderen met een cijfer systeem. Waar je dier op gekeurd wordt is uiterlijke, ras, kleur, grote, lengte, oren, vacht en gewicht.

Doel van tentoonstelling

Het doel van een tentoonstelling is om te kijken wat andere mensen van je dier vinden en of je er een prijs mee kunt winnen. Ook kun je hier je kennis bijschroeven en kennis maken met andere rassen en soorten. Je dier wordt gekeurd door een keurmeester, en krijgt een bepaalde score. Uiteindelijk is het de vraag of van de vele soorten en rassen jou diertje ook in de prijzen valt.

Wat is een keurmeester?

Een keurmeester is iemand die bevoegd is om bepaalde rassen of soorten te keuren, meestal zijn het mensen die vroeger met die rassen hebben gefokt en/of het nog steeds doen. Een keurmeester mag nooit zijn eigen dier keuren. Als je een keurmeester wil worden moet je een pittige cursus volgen waarin het volgende je geleerd wordt:
  • Erfelijkheidsleer, de geschiedenis van de dieren voor ziektes, kleuren en uiterlijk.
  • Voedingsleer, wat een dier mag en moet eten.
  • Bewegingsleer, hoe een dier loopt, zit en alle andere dagelijkse houdingen doet.

Tevens krijg je als een keurmeester ook te leren over kleuren, rassen, vacht, uiterlijk, voortplanting en hoe zo`n dier hoort te leven.

Voorbereiding

Een keurmeester krijgt maar een paar minuten tijd om jou diertje te keuren hij kijkt hierbij naar:
  • Raszuiverheid
  • Vachtconditie (slecht, matig of goed)
  • Spieren (is het dier niet te doen en niet te gespierd)
  • Heeft het schone ogen en oren?
  • Zijn de nagels niet te lang
  • Is het dier aan het verharen

Als een dier aan het verharen is, heeft het geen nut om hem op te geven voor een tentoonstelling, omdat de conditie van een vacht in de rui slecht is, heb je daar dus al een fikse puntenaftrek voor. Tevens is het op de tentoonstelling zelfs zo dat een konijn, gefixeerd moet zijn, gehanteerd en bepaalde houdingen op commando moet laten zien.

Als je dier in de prijzen valt, is alles goedgekeurd aan je dier en kan je er eventueel vertrouwd mee fokken.
© 2008 - 2019 Antrax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.dieren.forum2go.nl

Reageer op het artikel "Tentoonstelling voor knagers en konijnen"

Infoteur: Antrax
Laatste update: 21-09-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!