InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Beren kijken in de Karpaten

Beren kijken in de Karpaten

Beren kijken in de Karpaten Je hoeft niet naar Noord-Amerika of Azië te reizen om bruine beren te zien. Je kunt ze al spotten in Zweden, Finland en Spanje. Maar de meeste bruine beren in Europa leven in de Oostelijke en Zuidelijke Karpaten in Roemenië.

De Karpaten

De Karpaten is een bergketen in Europa. Dit hooggebergte heeft een lengte van om en bij de 1500 km en een breedte van 100 tot 350 km. Deze bergketen begint in het noorden, in Slovakije, en eindigt in het zuiden, in Roemenië. Het langste stuk situeert zich in Roemenië. Dit deel van het hooggebergte zijn de Oostelijke Karpaten en de Transsylvanische Alpen of de Zuidelijke Karpaten. Nergens in deze bergketen is er eeuwige sneeuw. De Roemeense Karpaten zijn heel bosrijk. Dit gebied is al duizenden jaren oud. Het heeft een oppervlakte dat 8 keer zo groot is als België. Een stukje natuur in Europa waar vele wilde dieren (lynxen, wolven, bruine beren) nog in harmonie met elkaar samen kunnen leven.

De Europese bruine beer

De bruine beer kent veel rassen waaronder de Europese bruine beer. Het mannetje wordt groter dan het vrouwtje. Hij kan tot 280 cm groot en tot 315 kg zwaar worden. De Europese bruine beer komt vooral voor in gemengde bossen. Hij heeft een heel gevarieerd menu dat bestaat uit zowel plantaardig voedsel (noten, grassen, honing, kruiden, wortels) als dierlijk voedsel (insecten, larven, aas, en heel uitzonderlijk schapen en elanden). Hij kan gemiddeld 30 jaar oud worden. De meeste Europese bruine beren leven in de Roemeense Karpaten. In heel Europa leven er ongeveer nog 8.000 beren waarvan 6.000 in Roemenië. Een aantal jaren geleden waren dat er nog ongeveer 1.000 meer. Toen waren de Europese bruine beren beter beschermd. Ceauscescu heeft de berenjacht jarenlang verboden, behalve voor zichzelf. De Roemeense Karpaten zijn heel belangrijk voor de bruine beer omdat het een heel uitgestrekt gebied is, rijk aan voedsel veel plaats om rond te wandelen.

Beren spotten

Om beren te spotten, kan je je beter laten begeleiden door iemand die het gebied heel goed kent. Het is zo groot dat je heel makkelijk verdwaalt. De beren zijn over het algemeen aan de schuwe kant en komen niet vanzelf. Je dient een lokmiddel te gebruiken zoals het strooien van mais. Het is een kwestie van tijd, geduld en stilte om een beer te zien. Het is de enige manier om ecotoerisme te ontwikkelen.

Ecotoerisme

Ecotoerisme is toerisme op kleine schaal in natuurgebieden zonder de natuur schade toe te brengen. Roemenië heeft heel veel mogelijkheden om het ecotoerisme uit te bouwen. Het World Wildlife Fund wil de lokale bevolking bewust maken om hun natuur en de dieren die er wonen te beschermen. Het WWF wil hen ook doen inzien dat ze heel veel potentieel hebben om toeristen te lokken. Het grote probleem is de overheid. Nu Roemenië bij Europa hoort staren ze zich blind op het westerse systeem. Dit leidt tot corruptie en heel weinig of zelfs geen respect voor alles wat ze hadden binnen hun eigen cultuur. De grote steden zijn niet geïnteresseerd in beren.

Europa wilder maken

Op termijn wil men de bruine beren laten emigreren van Oost naar West-Europa. Men wil de verschillende natuurgebieden in heel Europa aan elkaar verbinden zodat de beren zich kunnen verplaatsen over grote afstanden en Europa een beetje ‘wilder’ wordt. Er zijn nog grote open ruimtes in de bergen (bv. Zwitserland) waardoor het mogelijk is om de beren naar het westen te halen. Het is belangrijk dat het natuurgebied groot genoeg is zodat er voldoende voedsel is.
© 2012 - 2019 Healing, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Beren kijken in de Karpaten"

Infoteur: Healing
Gepubliceerd: 14-06-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!