InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De grootste spinnenwebmaker ter wereld - Nephila Komaci

De grootste spinnenwebmaker ter wereld - Nephila Komaci

Mensen die bang zijn voor spinnen kunnen maar beter niet naar Madagascar afreizen; daar werd kort geleden de grootste spinnewebmaker ter wereld ontdekt. Dode exemplaren van de spin waren eerder al in musea te bewonderen, maar nog niet eerder was de Nephila Komaci levend gezien. In dit artikel lees je alles over een zeer grote spin die enorme webben maakt; de Nephila Komaci.

Nephila

Over de hele wereld zijn zo'n 41.000 verschillende soorten spinnen bekend en daar komen ieder jaar honderden nieuwe soorten bij. Bepaalde soorten, waaronder de grote webspinners Nephila, werden voor het laatst in leven gezien in de 19e eeuw. Daarom gingen wetenschappers er vanuit dat de spinnensoort vrijwel zeker uitgestorven moest zijn. Kortgeleden werd op Madagascar echter een verrassende ontdekking gedaan; de reuzenspin genaamd Nephila Komaci werd levend aangetroffen.

Big size spider

De Nephila Komaci is nu de grootste spinnenwebmaker levend gezien op aarde. De poten van de spin kunnen tot 10 centimeter lang worden en het lijfje van de spin kan 4 centimeter lang worden. Hoewel de Nephila Komaci zeer groot kan worden staat de spin met name bekend om haar enorme web. Deze kan een doorsnede hebben van maar liefst 1 meter. Overigens zijn de mannetjesspinnen meestal veel kleiner dan de vrouwtjes; het vrouwtje kan wel zeven keer zo groot worden als het mannetje. De Nephila Komaci behoort daarmee tot een groep dieren die onderzocht worden vanwege sexual size dimorphism (SSD). Onderzoekers hebben in het verleden al aangetoond dat SSD meer te maken heeft met de groei van het vrouwtje dan het dwergachtige van het mannetje.

Geschiedenis van de Nephila Komaci

In het verleden kreeg de Nephila Komaci meerdere namen toegewezen; in 1767 voor het eerst door Linnaeus. Hoewel wetenschappers en bevolking al veel schreven over een 'reuzenspin' met een enorm web, werd in 1978 in Zuid-Afrika voor het eerst een dood vrouwtje tentoongesteld. In 2000 konden wetenschappers met eigen ogen de dode spin aanschouwen waarna ze twee keer op expeditie gingen om de spinnensoort te vinden. De reuzenspin werd niet gevonden, en men ging er vanuit dat de grote spin een uitzondering of een 'fout' van de natuur moest zijn. In 2003 werd echter opnieuw een zeer grote spin ontdekt in een museum waarna vast werd gesteld dat er een dergelijke grote spin op de wereld moest bestaan.

Kannibalen

Uit onderzoeken blijkt dat sexual size dimorphism bij de Nephila Komaci vooral te maken heeft met de grootte van het vrouwtje. Hoewel het mannetje steeds kleiner kan worden, groeit het vrouwtje ten opzichte van het mannetje veel sneller. Waarschijnlijk wordt het vrouwtje zo groot omdat zij op die manier grote vijanden de baas kan zijn. In de bossen van Zuid-Afrika en Madagascar zijn veel natuurlijke grote vijanden van de Nephila Komaci te vinden. Onderzoeken laten ook zien dat een vrouwtjesspin in het begin van haar leven 'vredelievender' is dan wanneer zij gigantisch is geworden. Wanneer het vrouwtje klein is laat zij zich makkelijker veroveren door een mannetje dan wanneer zij zeer groot is. Als de vrouwtjesspin gigantisch is geworden wil zij dat mannetjesspinnen om haar vechten en ook kan zij een mannetjesspin opeten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De grootste spinnenwebmaker ter wereld - Nephila Komaci"

Reacties

Jolene1984 (infoteur), 23-10-2009 13:53 #2
En wat betreft de video; dat laat ik maar zitten, te griezelig!

Peter Simmering, 23-10-2009 12:36 #1
Dit bericht is verkeerd overgenomen. Het betreft hier de grootste WEBspin. Er zijn grotere spinnen, die geen web weven. zie bijv. http://news.nationalgeographic.com/news/2006/10/061027-tarantula-video.html Reactie infoteur, 23-10-2009
Bedankt voor je reactie - ik heb het idd verkeerd overgenomen en zal het veranderen!

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 23-10-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!