InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Diersoort: de Mara

Diersoort: de Mara

Diersoort: de Mara De Mara lijkt een mix tussen allerlei dieren, maar is verwant aan de Cavia. Deze knaagdierachtige zien we in bijna elke dierentuin in Nederland. In het wild zien we de Mara echter alleen in Zuid-Amerika. In tegenstelling tot veel andere dieren blijft het mannetje voor de rest van zijn leven bij het vrouwtje.

Uiterlijk

De Mara heeft een korte bruine/grijze vacht en witte buik. Zijn poten zijn lang en dun. De teennagels van de Mara hebben veel weg van de hoefjes van de Antilope. Dit dier heeft rechtopstaande oren en zijn ogen zijn groot. De Mara heeft een lengte van 50 tot 75cm en zijn gewicht ligt rond de 8 à 9kg. De Mara lijkt dus qua poten wat op de Antilope, het gehele plaatje lijkt op een haas, maar de Mara is verwant aan de Cavia.

Leeftijd en activiteit

Mara's zijn niet de meest actieve dieren, ze liggen het liefst een paar uur in de zon. Toch echter kan de Mara sprongen maken van 2 meter ver en een snelheid behalen van 45km per uur. De dagindeling van de Mara bestaat voornamelijk uit het zoeken naar voedsel. De Mara's zijn op de dag actief. De gemiddelde leeftijd die een Mara kan bereiken is ongeveer 15 jaar.

Leefomgeving

De Mara leeft in zonnige delen van Zuid-Amerika waar de temperaturen tussen de 22 tot 33 graden liggen. Ze komen voor in:
  • graslanden
  • open droge woestijngebieden

Op de graslanden graven de Mara's holen om zich tegen roofdieren te beschermen.

Gedrag

Mannetjes hebben een sterk instinct om zich zo gauw mogelijk voor de rest van zijn leven te binden aan een vrouwtje. Ze leven dus in paartjes. Door middel van geluidjes houden de Mara's contact met elkaar. Ze leven in holen en het mannetje bewaakt hun territorium die wel 40 hectare kan zijn. Het mannetje en vrouwtje eten om de beurt zodat ze wel beide genoeg voedsel binnen krijgen. Hun voedsel bestaat voornamelijk uit:
  • gras
  • kruiden
  • jonge twijgen
  • droge halmen
  • zaden

Voortplanting

Het vrouwtje kan slechts enkele uren per jaar bevrucht worden. Het mannetje kan ruiken of het de juiste tijd is. Het vrouwtje gaat op dit moment ook op zoek naar een gemeenschappelijk hol. De draagtijd van de Mara is ongeveer 90 dagen. Na de 90 dagen krijgt zij 1 tot 3 jongen. Deze werpt zij aan het begin van het gemeenschappelijke hol waarna de Mara's zelf dieper gaan. Mara's zijn nestvlieders, dit houdt in dat bij de geboorte de oogjes al open zijn en dat ze al kunnen lopen. De jongen blijven zo'n 4 maanden bij het nest en gaan dan zelf op onderzoek uit.

Mara's en hazen

De Mara's komen in het wild niet veel meer voor. Alhoewel de Mara en de haas op elkaar lijken heeft de Haas de Mara grotendeels weggejaagd. De haas is namelijk sterker en heeft ook een groot verspreidingsgebied. Hierdoor werd het leefgebied van de Mara steeds kleiner.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Falco, Pixabay

Reageer op het artikel "Diersoort: de Mara"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 18-07-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!