InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Het leven van de neushoorn

Het leven van de neushoorn

Het leven van de neushoorn De neushoorn is een enorm groot en zwaar landdier, alleen de olifant is groter dan hem. Er bestaan 5 soorten neushoorns, de witte neushoorn is de allergrootste.

Hoe ziet de witte neushoorn er uit?

Het opvallendste aan de witte neushoorn, de naam zegt het al, zijn de 2 hoorns op zijn neus. Hij is gemaakt van hetzelfde materiaal als ons aar en onze nagels. Bij ruzie gebeurt het wel eens dat de hoorn afbreekt, maar hij groeit wel weer aan. Gemiddeld groeit deze hoorn 7 centimeter per jaar.

Een witte neushoorn weegt 1000 tot 3600 kilo en wordt ongeveer 1,80 meter hoog. In zijn nek zit een grote bult, hierin zitten de spieren die de zware kop van de neushoorn dragen. Alle soorten neushoorns hebben een dikke grijze huid, van wel 2,5 centimeter dik! Andere, even grote dieren hebben vaak een huid van maar vier millimeter dik. De dikke huid dient als harnas bij gevechten. Verder beschermt het tegen de klauwen en tanden van leeuwen en tijgers.

Een dag in het leven van de witte neushoorn

Neushoorns zoeken graag plassen en rivieren op om in de modder te rollen of lekker in te liggen, dit doen ze ook om af te koelen. Na zo'n bad hebben ze op hun huid een laagje modder. Dat beschermt hen tegen muggen en de brandende zon.

Neushoorns kunnen slecht zien. Van tien meter afstand kan hij niet het verschil zien tussen een mens en een boom. Ruiken en horen kunnen ze wel goed. Hun oren kunnen alle kanten op draaien, zo kunnen ze zelfs geluiden van achteren horen. De neushoorn heeft ook een goede neus. De neushoorn kan dingen op een afstand van 800 meter ruiken. Neushoorns kunnen elkaar vinden door hun geur, want iedere neushoorn heeft zijn eigen geur.

Alle neushoorns eten planten. Ze moeten elke dag veel eten, omdat ze zo groot zijn. Per dag eten ze tientallen kiloís gras, blaadjes en vruchtjes. Met zijn lippen kan de witte neushoorn goed kort gras plukken. Ze grazen zowel overdag als ís avonds. De witte neushoorn eet niet alleen veel, hij drinkt ook heel veel, wel 100 liter water per dag. En hij kan niet langer dan een paar dagen zonder water.

Woonplaats van de witte neushoorn

De witte neushoorn leeft in Zuid-Afrika, op de droge savanne. Ze zoeken daar plaatsen op met veel bomen en struiken, die hen beschermen tegen wind, zon en de mens. Verder vinden ze het fijn om wat water in de buurt te hebben.

Jonge witte neushoorntjes

De vrouwtjes neushoorn kan jongen krijgen wanneer ze zes jaar oud is. De neushoornbaas van een territorium zal dan met haar paren. Hierna blijft hij nog twee dagen bij het vrouwtje. Als het vrouwtje drachtig wordt, duurt het 18 maanden voor er een jong geboren wordt.

Vlak voor de geboorte zoekt de moeder een plekje op met veel schaduw en hoog gras. Daar kan ze rustig bevallen. Bij de geboorte weegt een neushoornjong ongeveer 65 kilo, hij heeft nog geen hoorns en heeft zachte pootjes.

Binnen 1 uur staat hij op zijn pootjes. Hij zoekt meteen zijn moeder om bij haar te kunnen drinken. De eerste twee maanden drinkt hij alleen moedermelk. Daarna eet hij soms een hapje gras mee. Na 1 jaar drinkt hij geen melk meer. Moeder en jong blijven nog wel twee jaar bij elkaar. Bij gevaar zoekt het neushoorntje bescherming bij zijn moeder. Hij gaat dan tussen haar voorpoten staan. Daar is het lekker veilig. Met moeder valt niet te spotten. Ze houdt iedereen op een afstand.

Vijanden van de witte neushoorn

Af en toe wordt een witte neushoorn aangevallen door een leeuw of door een krokodil. Maar zijn grootste vijand is de mens, die de neushoorns graag doden voor hun hoorns. Hier maken ze medicijnen of voorwerpen van. Het ging een tijd heel erg slecht met de witte neushoorn, maar tegenwoordig gaat het gelukkig weer goed.

Andere neushoornsoorten

Vroeger bestonden er 165 verschillende soorten neushoorns, maar tegenwoordig nog maar 5:
  • Witte neushoorn,
  • Zwarte neushoorn,
  • Indische neushoorn,
  • Javaanse neushoorn,
  • Sumatraanse neushoorn.
Gerelateerde artikelen
De Neushoorn bestaat al heel langDe Neushoorn bestaat al heel langDe neushoorn leeft al meer dan 60 miljoen op onze planet. In de prehistorie bestonden er wel 165 verschillende soorten n…
Neushoorn (zoogdier)Neushoorn (zoogdier)Een neushoorn is een zoogdier dat leeft in Afrika en Azië. De hoorn(s) (afhankelijk van de soort) is het belangrijkste k…
De Afrikaanse NeushoornDe Afrikaanse NeushoornDe Neushoorn is een imposant dier. Hij is groot. Een zwarte neushoorn kan 1000 kilo worden, een witte neushoorns 2000 ki…
De voortplanting van de witte en zwarte neushoornDe voortplanting van de witte en zwarte neushoornNeushoorns zijn imponerende dieren. Op de olifant na zijn ze de grootste landdieren die op de wereld rondlopen. De vraag…
De Big Five: de droom van iedereen die op safari gaatIn Afrika is de Big Five een hot item. Het gaat om een verzameling van grote, Afrikaanse dieren die iedere persoon die o…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het leven van de neushoorn"

Reactie

Sara, 07-04-2008 17:09 #1
Ik vind het wel een goede site je kunt er wat van leren. Alleen zouden jullie iets meer over de andere soorten kunnen vertellen?

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 10-11-2006
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!