InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Het leven van een giraffe

Het leven van een giraffe

Het leven van een giraffe Van de giraffe wordt wel eens het grapje gemaakt dat hij uit restjes bestaat. Toen alle dieren gemaakt waren waren er nog wat stukjes over, hier is de giraffe van gemaakt.

Wat feiten over de giraffe

De giraffe is een alleseter, dat wil zeggen dat hij zowel planten en groenvoer als vlees eet. Hij woont vooral in de beboste savannes ten zuiden van de Sahara, in Afrika, in kuddes of alleen. Een giraffe kan 750 tot 1000 kilo wegen en 5 tot 6 meter hoog worden. Ze worden volwassen tussen 3 en 4 jaar en giraffes worden maximaal 15 tot 20 jaar.

Hoe ziet een giraffe er uit?

Het eerste wat opvalt aan de giraffe is zijn lange nek. Deze heeft hij nodig om bij de bovenste blaadjes van de bomen te kunnen komen, daar mag hij namelijk alles alleen opeten. Hier kan geen ander dier bij, alleen de olifant of de aap is hem soms voor. De nek van de giraffe bestaat uit evenveel wervels als een mensennek heeft, al zou je dat niet verwachten. De wervels van de giraffe zijn gewoon veel groter dan die van de mens.

Een ander opvallend kenmerk van de giraffe zijn zijn vlekjes. Deze vlekjes hebben als doel dat hij niet zo goed te zien is tussen de bomen. Deze vlekken zijn bij iedere giraffe anders, net als vingerafdrukken van mensen.

Het leven van een giraffe

Zoals hierboven al beschreven komen giraffen zowel alleen als in groepen voor. Mannetjes leven vaak alleen of met twee mannetjes samen, terwijl vrouwtjes meestal in groepen van een stuk of 12, jongen meegeteld, leven. Deze groepen veranderen steeds, doordat er wel eens vrouwtjes vertrekken en andere vrouwtjes weer bijkomen.

Mannetjes giraffen willen graag vechten om wie de sterkste is, die is de baas in een bepaald gebied. Bij zon gevecht gebruiken ze hun lange nekken en de hoorntjes op hun hoofd.

Wat bijzonder is aan de giraffe is dat hij niet echt slaapt, daar is het in de savanne te gevaarlijk voor. De giraffe rust uit met lichte dutjes en korte, diepe slaapjes. Deze duren hooguit 10 minuten en ze letten tijdens deze slaapjes wel steeds goed op of er gevaar dreigt.

Jonge girafjes

Giraffen kunnen het hele jaar door jongen krijgen. Het mannetje en het vrouwtje komen dan bij elkaar om te paren en ongeveer 14 tot 15 maanden later wordt het jonge girafje geboren. Vrouwtjes giraffen uit een bepaalde groep krijgen vaak op dezelfde plek hun jong, dit heet de kraamplek. Zo kunnen de dieren elkaar beschermen, want de vrouwtjes staan hier allemaal om de jongen heen. Ze kijken ieder een andere kant op, om gevaar vroegtijdig te zien.

Vijanden van de giraffe

Voor jonge giraffen is de leeuw een groot gevaar. Ze worden hier vaak door gevangen als ze afgedwaald zijn van de groep. Volwassen giraffen hoeven zich niet zon zorgen te maken om de leeuw, die kunnen met 1 harde trap een leeuw doodschoppen, maar zo ver komt het vaak niet. Bij onraad gaan giraffen er in galop vandoor, ze kunnen namelijk wel 60 kilometer per uur rennen.
Het grootste gevaar voor de giraffe is de mens. Hun vlees wordt in Afrika een lekker hapje gevonden en van de haren van de staart worden armbanden gemaakt. Ook gebruiken sommige mensen deze staart als vliegenmepper.

Giraffesoorten

Het onderscheid tussen de verschillende soorten giraffen zit hem in de vlekken. Zo heeft de Masai-giraffe vlekke die net op kleine blaasjes lijken, terwijl het bij de netgiraffe net lijkt alsof er een geel net over een bruin dier gespannen is.

Verder heb je nog de Tjaad-giraffe, de Kordofan-giraffe, de Nubische giraffe, de Rothschild-giraffe, de Thornicroft-giraffe en de Angola-giraffe.
Gerelateerde artikelen
Giraffe, het langste dier ter wereldEen giraffe is gracieus en imponerend om te zien. Giraffes zijn de langste dieren ter wereld. Door zijn gestalte heeft h…
Woestijnen en leefmogelijkhedenIn de woestijn, waar altijd warmte heerst overdag en 's nachts het dodelijk koud kan zijn, lijkt haast onmogelijk om te…
Kinderfeestje: thema DierentuinfeestDe meeste kinderen vinden het leuk om naar een dierentuin te gaan en hebben vast wel een eigen favoriete dier. Op dit fe…
Tentoonstelling voor knagers en konijnenWie wil nu niet zijn of haar dier showen aan de buitenwereld? Sommige doen het aan vrienden en sommige dien het via een…
Noord Afrika: de mysterieuze SaharaWat wij nu kennen als de woestijn Sahara, was vroeger (ongeveer 11.000 jaar geleden) een savanne waar mogelijkerwijs oli…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wolk9, Pixabay

Reageer op het artikel "Het leven van een giraffe"

Reacties

Quint, 12-02-2016 14:44 #5
Beste mensen,
ik wil graag voor een verslag op school weten of giraffen gevaarlijk zijn voor mensen.
groetjes,
Quint

Ramona, 08-12-2015 14:53 #4
Jullie moeten ook schrijven of elke dierentuin goed voor ze is dat, moet ik namelijk weten.

Lieke, 26-04-2014 23:28 #3
Prima artikel, maar giraffen zijn écht geen alleseters, maar voedt zich slechts met plantaardig materiaal: met name (acacia)bladeren. Soms worden giraffen kauwend op beenderen gespot. Dit doen ze om hun calcium- en fosforgehalte op peil te brengen en te houden, maar dat betekent niet dat ze vlees eten.

Aan de reactie onder mij: een groep giraffen wordt in het Engels een 'tower´ genoemd, een toren dus.

Imogen, 31-03-2014 14:25 #2
Hoe heet een giraffengroep?

Tamar, 18-10-2010 13:22 #1
Wauw dit is echt goed bedankt voor de goeie informatie ik heb hier veel over geleerd.

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 08-11-2006
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 5
Schrijf mee!