InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Giraffe, imposant dier in Afrika

Giraffe, imposant dier in Afrika

Giraffe, imposant dier in Afrika Een giraffe is een imposant dier. Het kan 65 km/uur lopen. Tijdens zijn renbewegingen ziet het eruit alsof hij in slow-motion loopt. Het dier heeft een geweldig goed gezichtsvermogen. Het ziet een leeuw al op twee kilometer afstand aankomen. Dit dier is één van de mooiste dieren van Afrika. Toch kan het zijn dat de gids je een giraffe aanwijst terwijl je zelf er lang over doet om deze te vinden. Een giraffe kan stokstijf stil staan en door zijn camouflagepatroon lijkt het soms net een stam van een boom, vooral als hij in de schaduw staat. Het is verbazingwekkend hoe deze grote dieren hun aanwezigheid kunnen verbloemen.
Giraffe / Bron: GIRAUD Patrick, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Giraffe / Bron: GIRAUD Patrick, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Inhoud:

Scherpe ogen

Giraffes hebben een zeer goed gezichtsvermogen. Ze kunnen op een afstand van 100 meter precies zien wat er gebeurt. Leeuwen zijn het grootste gevaar voor een giraffe. Deze kunnen een jonge giraffe makkelijk opeten. Volwassen giraffes zijn te sterk. Met hun poten kunnen ze in één trap de schedel van een leeuw breken.

Ossenpikkers

Op het lichaam van giraffes zijn vaak vogeltjes te vinden die de teken opeten. Dat zijn de ossenpikkers. Deze giraffes zorgen voor voedsel en de vogels zorgen ervoor dat de giraffes gezond rond kunnen blijven lopen. Zulk een samenleving noemt men een symbiose of symbiotische relatie. De ossenpikkers hebben nog een andere functie; ze waarschuwen de giraffe als er roofdieren aankomen.

Water drinkende giraffes / Bron: GIRAUD Patrick, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Water drinkende giraffes / Bron: GIRAUD Patrick, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Lange nek

De nek van de giraffe is zijn meest in het oog springende handelsmerk en één van de voornaamste reden voor het succes van zijn soort. Giraffes hebben grote nekwervels. Deze beschermen de luchtwegen. Hierdoor kan de giraffe zijn nek in allerlei standen krommen en toch gewoon blijven adem halen. Giraffes rekken hun nek om de hoogste blaadjes van de boom te eten. Samen met olifanten, die hun slurf gebruiken, zijn het de enige dieren van Afrika die ook bovenkanten van bomen kunnen bereiken.

Slaapgedrag giraffes

Giraffes slapen maar 15 minuten per dag en doen dat staande. Als je soms een giraffe ziet zitten in het gras dan is dat niet om te slapen maar om even uit te rusten. Giraffes slapen echter nooit helemaal; hun hersenhelften slapen omstebeurt. Zo blijven ze altijd waakzaam genoeg om een roofdier aan te zien komen.

Naamgeving giraffe

De Latijnse naam van giraffe is Giraffa camelopardalis. Dat is een samenvoeging van de Griekse woorden voor kameel en luipaard. Door zijn vlekkenpatroon wordt de giraffe van oudsher in relatie gezien met het luipaard en de rest van zijn lichaamsbouw lijkt nog het meest op die van een kameel.

Onderscheid mannetje en vrouwtje

Je kunt een onderscheid maken tussen mannetjes- en vrouwtjesgiraffen. De mannetjes hebben geen hoorns, dat komt omdat ze hun hoorns meer gebruiken dan die van de vrouwtjes, bijvoorbeeld bij vechtpartijen met andere giraffes. Verder is het zo dat de vrouwtjes hun eten bereiken door hun nek te buigen terwijl de mannetjes juist hun nek strekken.

Sociaal leven giraffe

Mannetjesgiraffes zullen het grootste deel van het jaar alleen rondlopen. Als je een mannetje en vrouwtje samen ziet dan zijn ze in de paringstijd. Je ziet soms het mannetje onder aan de staart van een giraffe ruiken om te controleren of ze in de goede periode zit om een babygiraffe te verwekken.

Vijanden giraffe

Giraffes kunnen met één trap een leeuwenschedel stuk maken. Ze hebben geweldige sterke poten. Daarom zullen leeuwen ze niet snel aanvallen. Een babygiraffe kan echter wel een prooi zijn voor een leeuw. Daardoor zullen vooral de giraffen in een groep met kinderen extra oplettend zijn. Gidsen kunnen soms aan het kijkgedrag van een giraffe concluderen dat er een roofdier in de buurt moet zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het leven van een giraffeHet leven van een giraffeVan de giraffe wordt wel eens het grapje gemaakt dat hij uit restjes bestaat. Toen alle dieren gemaakt waren waren er no…
Giraffe, het langste dier ter wereldEen giraffe is gracieus en imponerend om te zien. Giraffes zijn de langste dieren ter wereld. Door zijn gestalte heeft h…
Kinderfeestje: thema DierentuinfeestDe meeste kinderen vinden het leuk om naar een dierentuin te gaan en hebben vast wel een eigen favoriete dier. Op dit fe…
10 liefste dieren van AfrikaSommigen beginnen bij het woord Afrika al te rillen van angst. Helemaal wanneer je vertelt dat je naar dit schitterende…
Dier op Dier - Het grote avontuur - HabaDier op Dier - Het grote avontuur - HabaDier op Dier is een behendigheidsspel van Haba. Het spel is makkelijk te pakken en staat zeer snel klaar. De spelregels…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans Hillewaert, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Paul Murrau, Zimbabwem The Bradt Travel Guide
  • Gids: TK van Tubu Tree Camp, Botswana
  • Gids; James007 van Duba Plains, Botswana
  • Gids: John van Eagle Island Camp, Botswana
  • Afbeelding bron 1: GIRAUD Patrick, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Reageer op het artikel "Giraffe, imposant dier in Afrika"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 25-03-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Afrika
Schrijf mee!