InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Voersoorten voor dieren

Voersoorten voor dieren

Eten is bij dieren net zo belangrijk als bij de mens. Er zijn verschillende soorten voer te krijgen. Het is belangrijk om te weten wat u voert zodat het dier wel voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. In dit artikel kunt u lezen over de categorieën waarin voeren in het algemeen te verdelen zijn namelijk: ruwvoer, krachtvoer, enkelvoudig en gemengd voer, volledig voer, onvolledig voer en voedseldieren.

Ruwvoer

Ruwvoer wordt voornamelijk gegeven aan bijvoorbeeld koeien en geiten. Ruwvoer bevordert namelijk het herkauwproces. Ruwvoer heeft een bepaalde structuurwaarde. De structuurwaarde bestaat uit de grofstengeligheif van voer en het gehalte aan ruwe celstof. De minimale grootte van de deeltjes moet ongeveer 1 cm zijn. Ruwvoer heeft in tegenstelling tot krachtvoer weinig voedingsstoffen. Voorbeelden van ruwvoer zijn:
  • hooi
  • luzerne
  • stro

Krachtvoer

Krachtvoer is simpel gezegt al het voer dat geen ruwvoer is. Mengvoer is hier een voorbeeld van. Dit kan zijn brok of meel die in een voerfabriek is samengesteld uit verschillende grondstoffen. Het wordt daarom ook wel samengesteld voor genoemd. Krachtvoer heeft in tegenstelling tot ruwvoer een hele hoge voedingswaarde.

Enkelvoudig voer en gemengd voer

Enkelvoudig en/of gemengd voer zien we vaak bij de kleinere huisdieren zoals:
  • konijnen
  • knaagdieren
  • vogels
Enkelvoudig voer bestaat uit één producht bijvoorbeeld gerst, maïskorrels of grasbrok.
Gemengd voer bestaat uit verschillende producten bijvoorbeeld een graanmengsel. Bij kleine huisdieren wordt soms ook samengesteld voer gegeven zoals konijnenkorrel en/of leghennenkorrel.

Volledig voer

Volledig voer is precies afgestemd op de behoeften van een dier. Hierbij hoeft u het dier niet bij te voeren. Alle benodigde voedingsstoffen zijn in dit voer aanwezig. Een voorbeeld hiervan is een zak hondenvrokken.

Onvolledig voer

In onvolledig voer zitten niet alle benodigde voedingsstoffen. Dit kan voorkomen bij blikvoer, hier zit voornamelijk heel veel water in waardoor het dier vaak te weinig voedsel binnen krijgt. Ook als u diepviesproducten zoals hart en/of pens voert zal u moeten bijvoeren.

Reptielen voer

Reptielen eten voornamelijk voedseldieren. Dit kunnen bijvoorbeeld muizen of krekels zijn. Het voedseldier moet een goede mineralensamenstelling hebben. Dit kan alleen als het voedseldier met goed voer is gekweekt. Soms is een extra mineralenmengsel nodig bij reptielen. Reptielen krijgen buitenom voedseldieren ook af en toe wat groente en/of fruit u moet hierbij wel opletten dat u deze goed wast van te voren.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Voersoorten voor dieren"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 22-06-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!