InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Monty Roberts: Join-up

Monty Roberts: Join-up

De join-up methode is uitgevonden door Monty roberts. Hij komt uit een klein plaatsje in California, maar is inmiddels wereldwijd beroemd dankzij de join-up. Echter is de join-up niet voor iedereen en ieder paard weggelegd. Zorg dat u goed geformeerd bent als u eraan wilt beginnen en kijk of het wel echt nodig is. Haal er het liefst een professional bij zodat u zeker weet dat het goed gebeurd.

Monty Roberts

Dankzij Monty Roberts is de join-up methode ontstaan. Monty Robert is geboren in Salinas (California) op 14 Mei 1935. Monty Roberts is bij wijze van spreke in het zadel geboren en begon dan ook al op zijn 4e levensjaar aan wedstrijden. Op zijn 14e ging Monty Roberts wilde paarden vangen met zijn broer. Door het urenlang kijken naar de wilde paarden leerde Monty Roberts hun manier van communiceren kennen. Hij bedacht dat hij hier zijn geld mee kon verdienen. Afgekeurde hengsten maakte hij weer tot rijpaarden dankzij de join-up methode. Monty Roberts heeft ook een wilde Mustang zadelmak gemaakt. Op het moment dat Monty de wilde Mustang weer vrij wilde laten kwam de Mustang terug bij Monty, hij verkoos de mens boven het paard.

Natuurlijk gedrag

Paarden zijn kudde- en vluchtdieren. In een wilde groep paarden zijn er:
  • de leidende merrie (die loopt voorop)
  • merries
  • jonge hengsten t/m 2 jaar
  • de leidende hengst (loopt achter de kudde)
Voor kuddedieren betekend het bij de kudde zijn veiligheid en bescherming. Een goede kudde zorgt ervoor dat er meer kans is om te overleven in het wild. Op het moment dat een paard zich vervelend gedraagt tegenover de rest van de kudde wordt deze tijdelijk verbannen. Dit betekend dat het paard aan zijn lot wordt overgelaten (dit kan dus heel beangstigend zijn voor een paard) totdat de merrie hem weer terug 'roept' in de groep.

Join-up

Monty Roberts bootst het gedrag van de leidende merrie een beetje na. Tijdens een join-up stuurt hij het paard namelijk van zich af zodat het lijkt of dat het paard uit de kudde word gestuurd. Op het moment dat hij met een paard in de bak staat bestaat de kudde namelijk maar uit 2, Monty zelf en het paard. Het paard is dus afhankelijk van Monty Robers. Tijdens een join-up staat u met uw paard in een roundpen (ronde cirkel) van ongeveer 15 diameter. In eerste instantie aait u het paard terwijl hij nog vast staat. Op het moment dat je het paard loslaat jaagt u het paard weg. Het paard zal een soort vluchtgedrag vertonen op het moment dat u hem steeds opjaagt. Uw uiterlijk is hier ook van belang, sta recht op en kijk geconcentreerd. Als het paard zijn hoofd naar beneden brengt en begint te likken wil het paard eigenlijk zeggen: Oke, u bent de baas. Op dit moment draait u weg van uw paard en neemt u een onderdanige houding aan. Op dit moment komt als het goed het paard op u afgelopen omdat hij u als leider is gaan zien. Is dit niet zo dan kunt u de join-up nogmaals uitvoeren.

Waarom geen join-up?

Veel mensen zijn tegen join-up. Dit omdat het uit de kudde sturen wel betekend dat hij dood kan gaan en het paard zich dus niet veilig voelt. Als mensen lezen van een join-up voeren ze dit meestal al uit terwijl het ook niet nodig is bij een paard. Als een paard geen dominant gedrag vertoond en als het ware een vriend van u is waarom zou u deze methode dan toepassen? Er bestaat een kans dat een onderdanig paard nog veel angstiger gedrag zal gaan vertonen. Herhaal de methode ook zeker niet te vaak. Een paard wat onderdanig is of onderdaniger is geworden snapt niet wat hij fout doet in de groep en waarom hij er steeds uit wordt gestuurd. Een Join-up kan behoorlijk wat impact hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Monty Roberts: Join-up"

Reacties

Annabel, 27-02-2016 14:18 #2
Geweldige methode vind ik, ik gebruik het al bij mijn merrie sinds dat ik haar heb en onze band is zo sterk.
Ik doe het inderdaad ook niet te vaak, 1 keer in de zoveel tijd kan ook al heel nuttig zijn.

Rikst, 17-04-2011 17:36 #1
Ik vind dat de join-up goed is voor de band met je paard.
En je paard moet niet onderdanig worden, maar juist weten dat jij er ook nog bent.
En dat jouw moet kunnen vertrouwen, en op je kunnen bouwen!

Infoteur: Bembi
Laatste update: 14-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Natuurlijk paardengedrag
Reacties: 2
Schrijf mee!