InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paardenras: Dartmoor-pony

Paardenras: Dartmoor-pony

Paardenras: Dartmoor-pony De Dartmoor-pony komt van oorsprong uit uit de streek Dartmoor, deze streek bevind zich in Engeland. De Dartmoor werd daar vroeger veel gebruikt voor het zware werk in de mijnen. Het is erg jammer dat de pony's hier voor werden gebruikt. Ze zijn namelijk erg betrouwbaar en zijn tegenwoordig dan ook erg geliefd bij zowel kinderen als volwassenen. Voor kinderen is het een prima rijpony en volwassenen mennen graag met de Dartmoor.

Geschiedenis van de Dartmoor

Het ras Dartmoor is al enkele honderden jaren oud. Deze pony's hebben hun naam te danken aan de streek waar ze vandaan komen 'Dartmoor', deze streek ligt in Engeland. De Dartmoor leefde daar in moeras- en heideachtige gebieden. De pony's werden onder andere gebruikt voor werk in de tinmijnen. Helaas overleefde ook lang niet alle Dartmoor pony's dit werk waardoor het ras bijna op uitsterven stond. Later werden deze pony's ook op boerderijen gebruikt voor bijvoorbeeld vervoer van de mensen. In de 19e eeuw is het Dartmoor pony stamboek opgericht. Sindsdien begon men veel te fokken met dit vriendelijke ras, maar niet om het ras te verbeteren. De Dartmoor was namelijk al een uitstekende pony van nature.

Exterieur

De dartmoor is een pony met kleine alerte oortjes, maar geeft de indruk van een sterke, gespierde pony. Hoewel stevig gebouwd is zijn hoofd relatief klein, maar heeft wijd opengesperde neusgaten. De benen zijn slank met goed gevormde voeten. Ten slotte is de staart zwaar, golvend, vol en deze wordt hoog gedragen. De manen zijn meestal vol en golvend wat de pony een mooie verschijning maakt.

Grootte en kleur

De Dartmoor hoort tussen de 1.10 en 1.25cm te zijn. Als de schofthoogte boven de 1.25cm ligt is dit volgens het rasstandaard fout. De vacht heeft meestal de kleur zwart of bruin, maar ook de kleuren vos en schimmel komen weleens voor. Bonte exemplaren en pony's met teveel tekeningen worden niet toegelaten door het stamboek.

Karakter

  • vriendelijk
  • gevoelig
  • intelligent
  • koel
  • betrouwbaar
  • sterk
  • kalm

Beweging en gebruiksmogelijkheden

De bewegingen van de Dartmoor zijn vlak, ruim en vloeiend. In alle gangen is niks overdreven. De Dartmoor is uitermate geschikt als eerste kinderpony omdat ze zeer vriendelijk zijn. Voor volwassene zijn ze dankzij hun koele karakter ook ideaal voor de kar. Dit maakt de dartmoor tot een uitstekende gezinspony. Dankzij zijn uithoudingsvermorgen en intelligentie kan deze pony ook in alle takken van de paardensport uitgebracht worden. Door zijn koele karakter zijn de meeste Dartmoor pony's met een beetje training heel goed verkeersmak te krijgen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Khfalk, Pixabay

Reageer op het artikel "Paardenras: Dartmoor-pony"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 13-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!