InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Appelslakken in het aquarium

Appelslakken in het aquarium

Hoewel de meeste aquarianen slakken zoveel mogelijk proberen te weren uit hun aquarium, is de Appelslak een vrij populaire aquariumbewoner.

De Appelslak

Algemene informatie

De Nederlandse naam voor deze slak is Appelslak, over de Latijnse naam bestaat nogal wat verwarring. Er zijn namelijk verschillende naamswijzigingen geweest, en tevens bestaan er verschillende families die wij allemaal onder de Nederlandse naam Appelslak hebben gebracht. De meest voorkomende Latijnse namen zijn echter Ampullarius gigas en Ampullarius cuprina.

De Appelslak varieert in grootte van 5 tot wel 15 centimeter. Ook de kleuren zijn verschillend, meest voorkomend zijn de kleuren geel, wit, blauw en groen. De meeste slakken worden niet ouder dan een jaar. Het spreekt voor zich dat de Appelslak niet gehouden kan worden met slakkenetende vissen, hieronder vallen onder andere de verschillende Botia-soorten, en Kogelvissen.

Verzorging

Waterwaardes

De waterwaardes zijn voor een Appelslak maar van weinig belang. Het zijn zeer sterke dieren, die ook goed tegen vervuild water kunnen. Dit is overigens geen reden om het aquarium niet goed schoon te houden! Zorg voor een Ph tussen 7 en 8, dit is noodzakelijk om dat slakken calcium (CA) nodig hebben om hun schelp hard te houden. In water met een redelijk hoge Ph zit meer calcium dan in water met een lage Ph. Mocht je dit niet kunnen realiseren, dan is er ook Calciumcarbonaat in poedervorm te koop bij de meeste aquariumwinkels. Een temperatuur tussen de 20 en 24 graden is ideaal, ze kunnen echter temperaturen van 18 tot 26 graden verdragen. Mocht er een slak overlijden, verwijder deze dan zo snel mogelijk uit het aquarium. Een dode Appelslak is namelijk zeer vervuilend voor het water.

Inrichting en decoratie

De meeste Appelslakken houden van rustig stromend water, een krachtige filter is dus geen vereiste. Wel een vereiste is een dekruit, Appelslakken hebben namelijk de neiging om 's avonds op pad te gaan, en zullen een uitstapje buiten het aquarium niet schuwen! Zorg wel dat het water niet tot aan de rand van de bak staat, omdat Appelslakken deze ruimte nodig hebben om adem te kunnen halen. Houdt maximaal 1 slak per 10 liter water.

Voeding

Als je een Appelslak wilt aanschaffen, raad ik aan om eerst op internet op te zoeken of je een plantenetende soort op het oog hebt. Andere soorten laten de waterplanten juist met rust. Verder eet een Appelslak eigenlijk alles: voederresten, alg, dode planten, geblancheerde groenten, eieren van andere vissen (!). Houdt wel in de gaten dat je niet teveel voert, Appelslakken blijven maar dooreten, met als gevolg dat je aquarium door de vele ontlasting snel verontreinigd raakt.

Voortplanting

Geslachtsonderscheid

Het geslachtsonderscheid is vrijwel niet te zien. Het onderscheid is alleen te zien bij de paring, dan kruipt het mannetje op het vrouwtje.

De kweek

In tegendeel tot veel andere slakken is de Appelslak geen hermafrodiet. Er zijn dus ook altijd een mannetje en een vrouwtje nodig om tot voortplanting te komen. De eieren worden gelegd in groepjes, en worden altijd boven het water gelegd. De eitjes komen na twee tot vier weken uit. Mocht je ook vissen in het aquarium houden, vang de jonge slakjes dan uit, omdat vissen ze op zullen eten.
Gerelateerde artikelen
Algen tegengaan in het aquariumAlgen tegengaan in het aquariumAlgen behoren tot één van de meest voorkomende ergernissen in het aquarium. Niet alleen zijn algen behoorlijk storend en…
Aparte zoetwater aquariumvissen en dierenAparte zoetwater aquariumvissen en dierenEen goed aquarium kan een mooie toegevoegde waarde hebben voor een woonruimte. Veel van deze aquaria zijn echter gevuld…
Slakken in het aquarium: soorten, nut en het verwijderen vanSlakken in het aquarium: soorten, nut en het verwijderen vanSlakken worden in aquariums vaak als ongewenste indringers gezien. Toch is dit niet altijd het geval. Hoewel een te grot…
Dieren en planten in een nano aquariumSteeds meer mensen kiezen er voor om een klein aquarium neer te zetten, een zo geheten nano aquarium. Een klein bakje wa…

Reageer op het artikel "Appelslakken in het aquarium"

Reacties

Priscilla, 30-10-2018 15:57 #18
Ik zie hier veel reacties van appelslakkenhouders die aangeven babyslakken te hebben terwijl ze er bijvoorbeeld maar 1 hebben.
Het is inderdaad zo dat een appelslak het zaad na een paring kan opslaan. Wanneer de condities voor de slak goed zijn (voldoende voeding, juiste temperatuur en waterwaarden), zal de slak deze afzetten.
Let op dat u de slakken niet verward met poelslakjes ( wanneer het er bijvoorbeeld maar 1 is). Deze slakjes komen bij de winkel vandaan. De eitjes zijn nauwelijks zichtbaar en komen mee op planten en soms zelfs op de huisjes van de appelslakken.
Wanneer je slak geen trossen eieren legt, ga dan na of er inderdaad paringen plaats vinden en of de juiste temperatuur aanwezig is. Appelslakkken kunnen slecht tegen temperatuur en waterwaarde schommelingen. Dit kan ervoor zorgen dat ze geen eieren leggen. Let er verder op dat er ruimte is boven je aquarium om de eieren af te zetten. Sommige aquariums hebben een (voor appelslakken vervelende) rand, waardoor de slak niet het water UIT komt.

Verder zag ik wat over beschadigingen op het huisje. Slakken houden van iets harder water. Wat kan helpen is een stukje sepia in het water leggen. Dit is niet schadelijk voor andere vissen en de appelslak vindt het fijn. Mocht dit niet werken, ga dan na of je vissenbestand tegen harder water kan en schaf dan een waterverharder aan.
Deze zijn verkrijgbaar in de dierenwinkel.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben! Succes!

Berdine, 07-11-2014 23:45 #17
Ik heb een slakkenplaag in mijn aquarium en ik had ergens gehoord dat er slakken te koop zijn die andere slakken eten. Wie weet er ivoor een leuk prijsje te koop? Ik zit nl. in de schuldsanering.

Rob, 25-04-2014 14:45 #16
Onze appelslak heeft een flinke tros eieren op de filterslang gelegd.
Dat is u reeds 6 weken terug. Duurt het zo lang?
Of komt het voor dat eieren niet bevrucht zijn?

Hoe kweek je Sulawesie slakken? (die lange paarse pijpslakken)
Weet iemand hier iets over?

Alvast heel hartelijk voor de hulp

Rob Reactie infoteur, 24-05-2014
Hallo Rob, zelf heb ik helaas geen ervaring hiermee maar ik heb een artikel gevonden waar je denk ik wat meer aan hebt: http://plazilla.com/page/4295066765/appelslakken-in-je-aquarium

Succes!

Maureen, 06-06-2012 00:18 #15
Ik heb ook een vraag! Ik heb nu ongeveer w tot 2, 5 maand geleden een "Aquarium" aangeschaft met guppies.
Ik heb er ook drie appelslakken inzitten, waarvan de sekse mij eigenlijk niet bekend was, maar tot mijn verassing was er gister opeens een mini slak te vinden in mijn kom! Nu heb ik veel informatie over de voortplanting van appelslakken opgezocht en daar wordt alleen maar gesproken van trosjes eieren die boven water worden afgezet etc. En ik heb nog nooit ook maar iets van een hoeveelheid eitjes gezien zowel onder als boven water en ik heb ook een grote open ronde kom en tot nu toe (gelukkig) mis ik nog geen slakken snachts maar heb ik dus ook geen deksel waar ze hun eieren op kunnen afzetten. Er is ook maar 1 baby slak uit voortgekomen is. iemand enig idee hoe dit kan?

Natacha, 21-01-2012 12:35 #14
Wanneer zie je dat een appelslak dood is? ik heb er twee en die een blijft liggen en komt niet uit haar schelp.soms eens een lang ding en dan terug weg… raar als je haar vast neemt trekt ze nog meer in dus? en die ander drijft heel veel! groeten natacha

Jaap En Ineke, 03-04-2010 15:36 #13
De trossen eitjes zijn vandaag uitgekomen. Honderden. En nu maar afwachten of ze gaan groeien en het overleven. Ze zijn nu piepklein, maar alles zit er nu al op en aan. Heel grappig.

Jaap En Ineke, 14-03-2010 19:54 #12
Wij hebben sinds een maand 2 appelslakken. Sinds een week hebben ze tegen de lichtkap boven water een tros eitjes gelegd. Onze 6 zoenvissen houden de wacht. Moeder appelslak spuit steeds vocht tegen de eiertros. We zijn benieuwd wanneer we gaan bevallen en de eitjes uitkomen.

Angela, 11-01-2010 10:55 #11
Hoi hoi
ik heb 3 appelslakken zijn ongeveer 4 cm
maar ze leggen geen eitjes hoe kan dat?

gr angela

Thomas, 10-01-2010 16:04 #10
Ik heb heel veel appelslakken en bij een paar zie je toch iets aantasting van de schelp terwijl je bij anderen een gladde schepl ziet hoe kan dit.
Waardes van het water lijken mij goed:
ph 7.6
kh 6
gh 10
no3 schommelt tussen 10 en twintig ligt eraan want ik snoei de planten wel eens.
no2 is 0

Groeten Thomas

Mermoria, 14-11-2009 15:23 #9
Ik heb ook 1 appelslak ongeveer 2 maand, en heel mijn aquarium ligt vol met eitjes van de een op de andere dag, moet ik deze gewoon laten liggen of niet? Ik kweek ze niet maar ze mogen er altijd komen, ik heb nu wel niet bepaald agressieve vissen in mijn aquarium zitten. Reactie infoteur, 16-11-2009
Hoi Mermoria,

In dat geval zou ik ze gewoon laten liggen ja, altijd spannend!

Succes ermee!

Tjitske, 30-08-2009 12:29 #8
Onze appelslak heeft al weer eieren gelegd, nu heb ik het laten zitten en afgewacht. Tot mijn verbazing vanmorgen zag ik 3 kleine appelslakken rondlopen in het water. Ze kunnen zichzelf dus toch bevruchten want we hebben echt maar 1 slak, en die zit er al een jaar.

Ineke, 17-08-2009 18:11 #7
Ik heb vandaag een appelslak gekocht Ik vind het Fasinerende Dieren!

Kga binnekort nog 1 kopen en dan hopen dat manneke en vrouwke is en beginnen paren :) :-p

W. Langeveld, 29-07-2009 23:12 #6
Ik heb vanmiddag 2 appelslakken gekocht in mijn goudvissen aquarium ik ben benieuwd hoe of dat het gaat maar ik wist niet dat zij maar hooguit een jaar werden. Ik hoop maar dat het een mannetje en een vrouwtje is i.vm. de voortplanting. Want zij zijn pittig in prijs. Ik ben reuze benieuwd.

Tjitske, 28-07-2009 15:50 #5
Wij hebben sinds een jaar een appelslak. Deze heeft al 3 keer eieren gelegd.
De eerste keer hebben we ze weggedaan en de laatste 2 keren, daar zat maar een paar weken tussen, hebben we ze naar een tuincentrum gebracht in afwachting of ze uitkomen. Toch hebben we maar 1 slak. Kunnen ze zichzelf dan toch bevruchten? Reactie infoteur, 29-07-2009
Hallo Tjitske,

Zoals je in het artikel kunt lezen is de appelslak geen hermafrodiet, de appelslak kan zichzelf dus niet bevruchten.

Succes met je appelslak!

Groeten, Funkyfish

Marjolein, 15-08-2008 16:13 #4
Vorig jaar had ik een appelslak, die heeft afgelopen december eitjes gelegd. Wel 4 keer een trosje. Daar zijn dus heel veel kleine slakjes uitgekomen, ik heb er toen eentje zelf gehouden en de rest weggebracht naar een vissenzaak. die oude slak ging snel daarna dood en nu heeft die ene slak, dat jonge slakje dus, eitjes gelegd. Hoe kan dit? Ik heb maar een slak. Wanneer zijn die slakjes geslachtsrijp? Reactie infoteur, 18-08-2008
Hallo Marjolein,

Wellicht was dit slakje al bevrucht? Overigens begin ik nu te twijfelen of de Appelslak zichzelf kan bevruchten (zie ook een eerdere reactie)

Sara, 11-08-2008 11:31 #3
De foto van onze slak is te zien op: http://www.kapaza.be/Dieren_en_toebehoren/Aquaria_en_Terraria/10810567/Appelslakken_te_koop_3_voor_1.html

Ik ben er zeker van dat ons slak een appelslak is. Ik heb de vraag ook op een forum gesteld. Daar zeiden ze dat de slak al van in de winkel bevrucht moest zijn en de zaadjes heel lang kan bijhouden vooraleer ze een trosje legt. Reactie infoteur, 11-08-2008
Hoi Sara,

Dat zou inderdaad kunnen. Veel succes met de voortplanting van je slakken!

Sara, 28-07-2008 10:53 #2
Hoe kan dat nu? We hebben één appelslak in ons aquarium en we hebben toch slakjes gekregen! Ons appelslakje was ongeveer 1,5 cm groot toen we hem/haar kochten. Na 7 à 8 maanden heeft ze een eerste trosje gelegd waar dus een tig slakjes zijn uitgekomen. Is onze dan toch hermafrodiet? Reactie infoteur, 28-07-2008
Hoi Sara,

Goede vraag! Het lijkt me niet dat de slak al zwanger was toen je haar kocht, of het is wellicht een andere soort slak?

Roelina, 24-02-2008 20:19 #1
Vraagje. ik heb 5 appelslakken in een aquarium maar de vraag is hoe oud ze moeten wezen voordat ze eitjes leggen. vraag 2. ook heb ik vuurgarnaaltjes in deze bak nou las ik dat ze eitjes eten van andere vissen eten ze die dan ook van de vuur garnalen. want ik wou met alletwee kweken. groetjes roelina. Reactie infoteur, 25-02-2008
Hallo Roelina,

Appelslakken zijn volwassen wanneer ze ongeveer 5cm in doorsnede zijn (dit is een schatting) Vuurgarnalen eten vanalles, en het zou dus best kunnen zijn dat ze ook andere eitjes opeten. Kweken kun je sowieso het beste doen in een kweekbak, dus wellicht is dat een idee?

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 23-12-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 18
Schrijf mee!