InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Count Fleet - ongeslagen in zijn derde levensjaar

Count Fleet - ongeslagen in zijn derde levensjaar

Count Fleet was een zeer succesvol renpaard dat het niet alleen fantastisch deed op de renbaan, maar ook fantastische nakomelingen leverde.

Afstamming en signalement

Count Fleet werd geboren op 24 maart 1940 in Kentucky, Amerika. Hij was een bruine hengst en had als vader de Kentucky Derby winnaar van 1928, Reigh Count. Count Fleet is zeer oud geworden, hij stierf op 3 december 1973 op de leeftijd van 33 jaar.

Carrière

Twee jaar

Als tweejarige werd Count Fleet getraind door Don Cameron en gereden door Longden. Hij verloor eerst een aantal koersen, maar als tweejarige wist hij al wel zijn eerste overwinning te pakken. In de Champagne Stakes won hij ieders respect doordat hij met 6 paardlengten won van de beste paarden van het land. In de Walden Stakes wist hij met meer dan 30 lengten te winnen. Aan het eind van het seizoen won hij 10 van de 15 koersen waaraan hij meedeed en rende hij elke keer in het geld.

Drie jaar

Count Fleet domineerde op de Noord-Amerikaanse renbanen. In zijn derde levensjaar, en dus tweede koersjaar verloor hij geen enkele keer. Hij wist onder andere de Wood Memorial te winnen, waar hij zich helaas ook blesseerde. Hij herstelde snel en wist ook de Preakness Stakes te winnen. Count Fleet leek onverslaanbaar en won dit jaar ook de Triple Crown. In de laatste race om de Triple Crown (de Belmont Stakes) won hij met 25 paardlengten verschil. Aan het eind van het seizoen was hij Champion 3-year-old en kreeg hij de titel Paard van het jaar 1943.

Pensioen

Count Fleet ging op vierjarige leeftijd al met pensioen doordat hij zich geblesseerd had aan een been. Zijn eigenaar wilde geen risico nemen en Count Fleet ging de dekdienst in. Hij was in totaal 21 keer van start gegaan, waarvan hij 16 keer won.

Count Fleet als dekhengst

Count Fleet had een succesvolle carriére als dekhengst. 38 van zijn nakomelingen waren Stakes-winnaars. Zijn bekendste nakomelingen zijn Count Turf (Kentucky Derby), Counterpoint (Belmont Stakes) en One Count (Belmont Stakes). Één van de dochters van Count Fleet schonk het leven aan de legendarische Kelso (zie mijn artikel over hem) die in 1965 de Kentucky Derby wist te winnen.

Ereprijzen

Count Fleet is opgenomen in de U.S. Racing Hall of Fame en staat 5e in de top 100 van Amerikaanse renpaarden uit de twintigste eeuw. Ook is er een race naar hem vernoemd, de Count Fleet Skates.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Count Fleet - ongeslagen in zijn derde levensjaar"

Infoteur: Flew
Laatste update: 08-01-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!