InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Sceptre - tot op de dag van vandaag recordhoudster

Sceptre - tot op de dag van vandaag recordhoudster

Sceptre was een Brits renpaard dat als enige ooit het heeft gepresteerd om vier Britse klassiekers in één jaar te winnen.

Afstamming en signalement

Sceptre werd gefokt door Hugh Grosvenor, de eerste 'duke' van Westminster op 'Eaton Stud'. Haar vader was Persimmon was zelf ooit een succesvol renpaard dat de Epsom Derby won, haar moeder was Ornament, een volle zus van Triple Crown winnaar Ormonde. Sceptre was een donkerbruine merrie en werd geboren op (datum), ze overleed op (datum).

Carriére

Twee jaar:

Vlak na Sceptre's geboorte overleed haar fokker en ze werd verkocht aan Robert Sievier. Als tweejarige rende ze in drie koersen, ze won de eerste twee. Aan het eind van het seizoen werd haar trainer privétrainer en moest Sievier op zoek naar een nieuwe trainer; hij besloot Sceptre zelf te gaan trainen.

Drie jaar:

Sceptre's tweede seizoen begon niet heel goed, eigenlijk had haar eigenaar het veel te druk om haar goed te trainen en ze rende daarom de Lincolnshire Handicap met een leerlingjockey en ze werd verslagen met een hoofdlengte. Er werd toen het één en ander veranderd in het trainingsbeleid en het ging weer goed met Scepte. Daarna gingen ze naar Newmarket, waar ze drie koersen achter elkaar won. Het volgende doel was de Derby maar ze kneusde een been tien dagen voordat de koers gehouden zou worden. Ze startte toch, maar kwam als vierde over de finish na een slechte start. Twee dagen later nam ze deel aan de Epsom Oaks, die ze won. Uiteindelijk wist ze in dit jaar de vier klassiekers te winnen, ondanks dat ze een heel druk programma had. Aan het einde van het seizoen stuurde Sievier Sceptre naar een veiling in de hoop flink geld aan haar te verdienen, de biedingen vielen echter tegen, dus Sceptre ging weer mee terug.

Vier jaar:

Sievier probeerde het weer met Sceptre op de Lincolnshire Handicap, in de hoop nog wat geld met haar te verdienen. Sceptre moest echter veel gewicht dragen en kwam pas als vijfde binnen. Sievier verkocht haar voor 25.000 pond aan Sir William Bass die haar liet trainen door Alec Tailor jr. Ze won de Hardwicke Stakes, maar daarna verloor ze in de Eclipse Stakes. De rest van haar vier koersen in dat seizoen wist ze wel te winnen.

Vijf jaar:

In haar laatste koersseizoen rende ze mee in drie koersen, en rende zich alle drie keer in de prijzen. Ze ging met pensioen, 13 keer had ze gewonnen en ze had in totaal ruim 38.000 pond verdiend.

Als...

Sceptre was een talentvolle merrie die waarschijnlijk veel meer had gekund. Er werd echter zeer onzorgvuldig met haar omgesprongen en ze had als driejarige al een vreselijk druk programma. Dit kan eraan bijgedragen hebben dat ze als vijfjarige al niet zo goed meer was. Men denkt dat áls er zorgvuldig met maar omgesprongen was, ze één van de beste paarden ooit was geworden. Ondanks alles heeft ze toch een record neergezet, dat tot op de dag van vandaag niet meer verbroken is.

Fokkerij

Sceptre is nog een aantal keren van eigenaar gewisseld. Ze kreeg acht veulens, waarvan zeven merries. Ondanks dat geen enkel veulen zo goed was als zij, hebben vier merries het redelijk ver geschopt; ze wonnen koersen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.volbloeds.nl/

Reageer op het artikel "Sceptre - tot op de dag van vandaag recordhoudster"

Infoteur: Flew
Laatste update: 08-01-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Beroemde renpaarden
Schrijf mee!