InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Native Dancer - goed paard, slecht karakter

Native Dancer - goed paard, slecht karakter

Native Dancer was een geweldig goed renpaard dat niet alleen bekend is geworden door zijn goede prestaties, het is vooral zijn bijzonder slechte karakter waar hij beroemd (of zal ik zeggen berucht) om werd.

Afstamming en signalement

Native Dancer werd gefokt door Alfred G. Vanderbilt Jr. Zijn vader was Polynesian en zijn moeder Geisha. Native Dancer was een schimmelhengst van 1.65 meter hoog. Hij werd geboren op 27 maart 1950 en overleed op 16 november 1967.

Carriére

Twee jaar:

In zijn eerste koersseizoen maakte Native Dancer het helemaal waar. Hij kwam in negen koersen aan de start en wist ze alle negen te winnen. Hij had een bijzonder strategie; hij ging nooit aan het begin al op kop, altijd moest hij van achteren komen, en zo rende hij dan om het veld heen. Hij kreeg als tweejarige de 'U.S. Champion 2-Yr-Old Colt' Award en werd genomineerd voor 'Horse of the year 1952', deze verkiezing won hij niet.

Drie jaar:

Vier jaar:

In dit seizoen won Native Dancer alle drie de koersen waar hij aan de start kwam. Helaas kwam er in dit jaar ook een einde aan de koerscarriére van Native Dancer, door een beenblessure ging hij met pensioen. Wel werd hij dit jaar 'Horse of the year 1954'.

Native Dancer als dekhengst

Native Dancer is een zeer succesvolle dekhengst geweest. Zijn bekendste nakomeling (kleinzoon) is waarschijnlijk wel Northern Dancer, wat een fantastisch en zeer succesvol renpaard was. Northern Dancer had, zoals heel veel nakomelingen van Native Dancer, ook het sluwe karakter van Native Dancer geërfd.

Een slecht karakter...

Native Dancer was een paard dat je continu in de gaten moest houden. Als een groom of stalknecht even niet oplette tilde hij hen zo van de grond of greep hij de voet van de jockey met zijn tanden om hem uit het zadel te trekken. Wanneer hij in de paddock of het weiland liep, kon hij er pas uitgehaald worden als híj vond dat hij daar klaar was. Mensen die dachten hem er wel even uit te halen viel hij zonder pardon aan. Al deze streken van het paard tonen wel dat Native Dancer een bijzonder intelligent paard moet zijn geweest. Zoals BBC-commentator Julian Wilson zei:'Native Dancer was a big, grey, calculating bully and nasty with it.'

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Native_Dancer

Reageer op het artikel "Native Dancer - goed paard, slecht karakter"

Infoteur: Flew
Laatste update: 08-01-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Beroemde renpaarden
Schrijf mee!