Een eigen paard? De kosten

Een eigen paard? De kosten Een eigen paard hebben is geweldig! Maar helaas kunnen de kosten erg oplopen. Een precies overzicht van de kosten kan ik niet geven omdat dit erg wisselt. Maar hier toch een overzicht met minimale kosten.

Het paard

Een Shetlanderhengstveulen kun je soms zelfs kopen voor 50,- maar meestal kosten paarden meer. Voor een volwassen ingeleerd paard dat de basisvaardigheden kent mag je prijzen vanaf 1000,- tot 7500,- verwachten. Als het paard een beroemde ouder heeft, zeer goed is beleerd, een raspaard is, of een bijzonder mooie bouw heeft, dan kan die prijs aardig oplopen.

Stalling

Als je een paard hebt zul je hem/haar ook ergens moeten neerzetten. Een enkeling heeft het geluk van een wei aan huis, maar de meeste paardeneigenaren zetten hun geliefde rijdier op een pension of manege. 100,- is een erg lage prijs voor volpension, De meeste pensionstallingen vragen tussen de 300,- en 400,-. Dit verschilt wel sterk per regio. Als er veel vraag is naar een goede stalling en maar weinig aanbod, dan zal de prijs veel hoger zijn. Je kunt er ook voor kiezen om je paard niet in volpension te zetten, maar zelf te voeren, water geven en te ontwormen, bekappen etc.

Zadel

Een goedkoop tweedehands zadel kost vaak zo'n 80,- en met héél veel geluk nog minder. Een nieuw zadel kost toch al gauw 200,-. Wil je dan ook nog luxe en een zadel dat past bij je sport, dan kom je al gauw uit op zadels van rond de 1000,-. Een zadel koop je meestal kaal. Je moet dus nog wel een singel, stijgbeugels en stijgbeugelriemen erbij kopen. Een singel heb je vanaf zo'n 15,-, een simpele set stijgbeugels kost ook zo'n 15,- en de goedkopere stijgbeugelriemen mogen zo'n 12,50 kosten.

Zadeldekje

Vanaf 12,50 heb je een net dekje zonder opsmuk. Wil je iets moois, dan moet je denken aan prijzen van 30,- tot zelfs 80,-.

Hoofdstel

Vanaf 10,- heb je een aardig tweedehands hoofdstel. Nieuw kosten de goedkopere tussen de 15,- en 25,-. De duurdere kosten al gauw 100,-. Bij de meeste hoofdstellen koop je een bit, wat zo'n 8,95 tot wel 200,- kan kosten.

Halster

Voor 14,95 koop je een leuk halster met touw. Wil je wat meer flair dan kan wel 40,- tot 120,- gaan kosten.

De borstelkist

Je paard zal ook regelmatig gepoetst moeten worden. Hiervoor heb je minimaal een roskam ( v.a. 2,50), een borstel ( ook v.a. 2,50) en een hoevenkrabber (v.a. 1,-) nodig. Meer kan natuurlijk altijd, maar hoeft niet persé.

De stalapotheek

Een busje ontsmettingsmiddel is eigenlijk onontbeerlijk. Ook een insectenspray is in de zomer wel handig. Beide kosten zo rond de 10,-. Een ontwormingsmiddel kost rond de 12,50. Als je paard regelmatig naar een andere wei kan waarna de oude wei wordt gemaaid of afgegraasd door schapen dan hoef je maar 2x per jaar te ontwormen (advies van de dierenarts). Staan er veel paarden op de wei, is de wei klein en wordt er niet vaak gewisseld, dan moet je ook vaker ontwormen.

Enten

Dit doet de veearts voor je. De meningen zijn verdeeld over het nut van enten. Sommigen zweren erbij, anderen raden het je af. Mocht je besluiten jaarlijks te enten, reken dan de entkosten èn de voorrijkosten van de dierenarts. Als je wedstrijden wilt rijden dan zijn de entingen verplicht. Een enting zal rond de 20,- kosten (dit wisselt sterk per veearts)

Hoefsmid

Enkel het bekappen kost meestal rond de 20,- à 25,-. Wil je er ook ijzers onder dan kost dat al gauw 80,-. Een paard met ijzers heeft eerder een peesblessure en moet ook vaker worden bekapt. Hoefijzers zijn vooral bedoeld om -met behulp van kalkoenen- het paard meer grip te geven, of om extreme slijtage van de hoeven nog tegen te gaan, bijv. bij paarden die hele dagen over stenen en asfalt lopen.

Nu even een lijstje ter illustratie:

De eenmalige kosten

  • Paard 1500,-
  • Zadel 80,-
  • Singel 15,-
  • Stijgbeugels 15,-
  • Stijgbeugelriemen 12,50
  • 2 zadeldekjes 30,-
  • Hoofdstel 20,-
  • Bit 10,-
  • Borstels 10,-
  • Borsteltas 5,-
Totaal 1697,50

De terugkerende kosten gemiddeld per maand

  • Stalling volpension 250,-
  • 1 bus ontsmettingsmiddel per jaar 1,-
  • 2 bussen vliegenspray per jaar 2,-
  • 2 keer ontwormen per jaar 2,-
  • De jaarlijkse enting 3,50
  • Hoefsmid elke 3 maanden 7,-
Totaal 265,50

Dit zijn wel vrij minimale kosten. Als je kiest voor een duurder pension of vaker je paard ontwormt dan zien de kosten er al weer heel anders uit. Toch hoop ik dat dit voorbeeld een inzicht geeft in de financiële kant van het eigen paard.
© 2008 - 2022 Equidae, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Kosten van een eigen paardKosten van een eigen paardHet is de wens van velen, een eigen paard... Maar wat zijn de kosten van een eigen paard? Is het wel haalbaar? alles op…
Wat kost een paardWat kost een paardEen paard of pony heeft iedereen zo gekocht, dat is vaak het probleem niet. Het onderhouden van een paard zijn de groots…
Paardenstallen: alle soorten en variantenBij het kiezen van een paardenstal is het belangrijk dat er genoeg ruimte voor het paard is. Niet elke stal is geschikt…
Je paard of pony in laten slapenJe paard of pony in laten slapenHet is voor iedere paardeneigenaar een nachtmerrie. Je paard of pony is ziek, kreupel of heeft een gebroken been. Enkele…

Een eigen paard? Het kiezen van een paardEen eigen paard? Het kiezen van een paard'Een paard, een paard, mijn koninkrijk voor een paard!' Is een wereldberoemde zin. Paarden zijn dan ook geweldige dieren…
De winterslaap van de dasDe winterslaap van de dasDe das is een marterachtig roofdier dat in het bos leeft. Enkel de dassen die in het Noorden leven houden een winterslaa…
Equidae (7 artikelen)
Gepubliceerd: 09-09-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren