InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De zwavelborsttoekan

De zwavelborsttoekan

De zwavelborsttoekan De zwavelborsttoekan of bij de wetenschappelijke naam: Ramphastos sulfuratus sulfuratus, is een bekende toekansoort uit Zuid-Amerika. Deze toekan is vooral beroemd om zijn grote en prachtige snavel.

Stamboom

Animalia (Dieren) -> Chordata (chordadieren) -> Aves (vogels) -> Piciformes (spechtvogels)

Leefgebied

De Zwavelborsttoekan vliegt rond in het tropische Mexico tot het noordelijk deel van Zuid-Amerika. Het dier leeft in kleine groepjes van 6 tot 12 vogels. De Zwavelborsttoekan vliegt voornamelijk rond in het bos (laaglandbos, bosranden, half open bos). Het beest woont uitsluitend in bomen. De (Zwavelborst) toekan is een echt kroonlaagdier. Dat wil zeggen dat het dier in de Kroonlaag van een boom leeft, net zoals Vlinders, Eekhoorns, Apen en Spinnen. De kroonlaag is de top van bomen waar zowel zon als regen invloed hebben. Deze dieren voeden zich het meest met vruchten en noten net zoals de toekan. Als de vogel gaat slapen kruipt hij met zijn groepje vogels in een holle boomstam. Dat is natuurlijk erg krap met al die grote snavels. Om ruimte te winnen leggen ze hun grote snavel op hun rug en trekken ze de staart op. Als ze gestoord worden verhuizen ze naar een andere nieuwe geschikte plek.

Voedsel

De Zwavelborsttoekan eet veel verschillende dingen zoals vruchten, insecten, spinnen, eieren, zaden, boomkikkers en kleine gewervelde dieren. Het dier heeft een hele grote bek/snavel. Dat is heel handig als hij bijvoorbeeld een vrucht wil eten. Hij plukt dan met de punt van zijn snavel de vrucht en gooit die met een sierlijke zwaai achterover in zijn bek. Een Zwavelborsttoekan kan als hij zin heeft zelfs een vogelnest leegroven. Jonge toekans eten in tegenstelling tot volwassen toekans wel levende beesten. Als een mannelijke toekan verliefd is zoekt hij bessen voor het vrouwtje.

Voortplanting

Reuzentoekans nestelen in holen, hoog in de bomen. Ze gaan elk jaar terug naar het nest waar ze al een keer hebben gebroed. Ook kan het dier in een nest van Aardwallen en Termieten gaan zitten. Het mannetje en vrouwtje broeden omstebeurt. Als een jong net uit het ei komt is het kaal en blind. Na zo`n 20 à 24 dagen gaan de oogjes open. Beide ouders verzorgen de kleine Zwavelborsttoekans goed. De jonkies vliegen na zes weken uit (dat wil zeggen dat ze zonder hun ouders verder gaan). De snavel van de jongen is dan nog vrij kort en flets. Als ze zijn uitgevlogen groeien hun snavels nog een tijdje door.De kleine toekan wordt pas vegetarisch als hij geheel zelfstandig kan leven.

Mens en zwavelborsttoekan

Toen ik in de dierentuin was en mijn dier, de Zwavelborsttoekan, moest opzoeken zag ik veel mensen bij het dier staan. Door zijn gekleurde grote snavel en zijn prachtige veren heeft de Zwavelborsttoekan een bepaalde aantrekkingskracht op de mens. Het dier wordt dan ook voor veel verschillende dingen gebruikt. Zo kan je de toekan op het logo van een biermerk zien, van hotels en ook voor het vogelpark Avifauna. Helaas Is er ook een handel in deze dieren. Veel mensen willen ze namelijk als huisdier. Vaak worden ze in te kleine kooitjes bij elkaar gestopt zonder wat te eten en te drinken. De fokker doet gerust een mannetje en een vrouwtje bij elkaar. Het gevolg daarvan kan zijn dat de twee gaan vechten of dat de klant een zwangere Toekan in huis haalt. Gelukkig zijn veel mensen hier tegen.
© 2008 - 2018 Waarten, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De zwavelborsttoekan"

Infoteur: Waarten
Gepubliceerd: 08-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!