InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Koliek bij het paard

Koliek bij het paard

Koliek bij het paard Koliek is jammer genoeg een ziekte die regelmatig voorkomt bij paarden. Bij koliek hebben paarden flinke pijn in de buik. Er bestaan verschillende soorten koliek die allemaal vrijwel dezelfde symptomen hebben. Wanneer je denkt dat je paard last heeft van koliek is het altijd heel belangrijk dat je een dierenarts belt.

Wat is koliek?

De term koliek betekent kort gezegd pijn in de buik. Er bestaan verschillende soorten koliek die allemaal weer een andere oorzaak hebben. Wanneer een paard last heeft van koliek zal je merken dat hij gaat trappen naar zijn buik en gaat rollen. Bij een zeer heftige pijn zal het paard plat op zijn zij gaan liggen en zal je hem niet goed meer overeind kunnen krijgen. In veel gevallen gaat het paard zweten en zal je merken dat de hartslag van het paard toeneemt naar boven de 60 slagen per minuut. Haal er altijd een dierenarts bij als je denkt dat je paard last heeft van koliek! Ga nooit zelf rectaal opvoelen of de darmen nog goed liggen in de buik. Een dierenarts heeft hiervoor geleerd en zal dus veel minder snel schade veroorzaken!

Soorten koliek

Krampkoliek

Deze vorm zorgt voor pijn die ongeveer 20-30 minuten duurt en dan verdwijnt maar die wel de kans heeft om later weer terug te komen. Het is de meest voorkomende soort koliek die wordt veroorzaakt door een storing in het zenuwstelsel van de darmen. De pijn wordt bij dit type koliek enkel veroorzaakt door abnormale bewegingen van de darm en de behandeling ervan bestaat uit het toedienen van krampstillende middelen.

Veel mensen gaan met het paard rondjes stappen wanneer hij last heeft van koliek, dit is echter absoluut geen behandeling voor het paard. Let ook altijd heel goed op dat je paard niet buiten de stal gaat rollen, de ondergrond is hier namelijk vaak veel te hard. Stap nooit uren lang, dit is te vermoeiend voor een paard dat last heeft van koliek.

Gaskoliek

Bij deze variant van koliek is er een enorme hoeveelheid gas aanwezig. Het gas zorgt voor druk in de buik en voor pijn. Gaskoliek is een ernstige vorm van koliek omdat het vaak niet goed duidelijk is waarom het gas geen goede doorgang vindt door het spijsverteringskanaal. Alleen het verminderen van de druk van het gas kan ervoor zorgen dat het paard minder last krijgt. In sommige gevallen is een operatie hiervoor noodzakelijk.

Verstoppingskoliek

Verstoppingskoliek ontstaat wanneer de darminhoud van je paard zich niet meer door de darm kan voortbewegen. Meestal is de inhoud zeer slecht verteerd of is hij vezelachtig. Een verstopping komt vrijwel altijd voor op dezelfde plaats in de dikke darm. Op een bepaald punt draait de dikke darm 180 graden en daarna wordt de darm opeens een heel stuk smaller. Ook lintwormen kunnen een verstopping in de darmen veroorzaken.

Symptomen
Wanneer een paard last heeft van verstoppingskoliek zul je kunnen merken dat hij een stuk slomer wordt en minder enthousiast eet dan eerst. De aanwezigheid van ontlasting betekend niet gelijk dat je paard geen last heeft van verstoppingskoliek, het kan zijn dat de ontlasting nog aanwezig was in het lichaam.

Behandeling
Verstoppingskoliek kan soms worden verholpen door paraffine toe te dienen door middel van een maagsonde, hierdoor wordt de massa in de darm week en soepel en kan het het lichaam weer verlaten. Soms is een operatie noodzakelijk om het paard van de verstoppingskoliek af te helpen.

Slag in de darm

Heel soms gebeurt het dat stukken darm om hun as draaien of dat ze verward raken in een lus van een ander stuk darm. Een operatie is de enige manier om dit op te lossen, deze moet altijd zeer snel uitgevoerd worden omdat er anders kans is dat een deel van de darm afsterft.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Liveinlondon , Pixabay
  • https://www.paardenarts.nl/kennisbank/koliek/

Reageer op het artikel "Koliek bij het paard"

Infoteur: Lienepien95
Gepubliceerd: 12-08-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!