InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Bokken bij paarden: tips

Bokken bij paarden: tips

Bokken bij paarden: tips Er is geen enkel paard dat niet bokt, ieder heeft dat wel eens gedaan. Jonge paarden bokken meer dan oudere paarden. Dit komt omdat ze nog jong zijn en dan bokken ze bijvoorbeeld in een enthousiaste bui in de wei. Er is veel kans dat ze dit ook doen als je je paard zadelmak maakt of pas zadelmak is. Geef ze geen straf want bij jonge paarden is dit acceptabel aangezien ze nog niet ondervonden hebben hoe ze hun energie en enthousiasme moeten doseren.

Maar waarom bokken paarden nu?

  • Vaak bokken paarden omdat ze ergens pijn hebben of omdat het zadel schuurt tegen wondjes of niet goed past. Als er iets mis is met je paard en hij bokt, straf hem niet. Dit is de enige manier om te vertellen dat ze pijn hebben.
  • Paarden bokken ook uit angst of als ze schrikken.
  • Je hebt natuurlijk paarden die bokken om je er af te werpen. Vaak zijn dit paarden die in de ‘moeilijke categorie’ worden geplaatst. Maar iedere ruiter kan het verschil voelen tussen bokken om je er af te werpen en bokken uit enthousiasme, pijn, angst, etc....

Tips

  • Als je met je jong paard gaat trainen, zorg er dan voor dat hij niet te veel krachtvoer heeft. Door dit voedsel krijgt hij nog meer energie waardoor het trainen wordt bemoeilijkt.
  • Het is belangrijk dat het trainingsschema afwisseling biedt. Het is aan te raden dat je bijvoorbeeld een speelbal koopt speciaal voor paarden. Als je een half uur hebt gewerkt met je paard kan je hem 10 minuten alleen laten in de paddock met de bal.
  • Zorg dat je je paard nooit straft met zweepslagen. Een jong paard dat in training is en bewerkt wordt met de zweep elke keer als hij iets fout doet, bezorgt je hoogst waarschijnlijk later enorm veel moeilijkheden. Alleen al als hij een zweep ziet op latere leeftijd bestaat de mogelijkheid dat hij begint te steigeren of te bokken van angst. Tevens tekent het je paard voor het leven.
  • Als je paard iets doet wat hij niet mag, kun je zeker een kwade ‘nee’ tegen hem zeggen. Het is belangrijk dat jonge paarden beseffen wanneer ze iets fout doen dat niet tolereerbaar is. Door deze harde en kwade ‘neen’ zal je paard na een tijd doorhebben dat je zijn gedrag niet accepteert.
  • Als je paard bokt kun je de teugels naar omhoog trekken zodat hij uit balans geraakt en zo verplicht is te stoppen met bokken. Doordat je de teugels naar omhoog trekt heeft hij geen ondersteuning meer op zijn bit. Maar let op!!!! Trek nooit de teugels naar omhoog als een paard steigert! Hier moet je de teugels naar omlaag trekken. Als je de teugels naar omhoog trekt wanneer hij steigert is er veel kans dat hij zijn evenwicht verliest, hierbij kan hij achteruitvallen en loop je het risico het volle gewicht van een paard op jou te krijgen. Dit is levensgevaarlijk!
  • Zorg dat het harnachement (zadel, hoofdstel, singel, ...) goed past. Een paard zal snel protesteren als hij hierdoor pijn heeft of ongemakkelijk zit.
© 2008 - 2019 Artemis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De bereden politie: selectie van de paardenOm bij de bereden politie te komen zijn er hele procedures voor de mens, maar niet alleen bij de mensen worden hiervoor…
Dominantie en leergedrag bij paardenEen veel gehoorde term van de laatste jaren is ‘dominantie’. Indien het paard een bepaalde hulp niet wenst te gehoorzame…
Paarden: Het verharen/ruien van je paardPaarden: Het verharen/ruien van je paardRond maart gaan de meeste paarden hun wintervacht weer omruilen naar een zomervacht. Als u uw paard maar aanraakt zit u…

Reageer op het artikel "Bokken bij paarden: tips"

Reacties

Sanne, 01-05-2014 12:15 #5
Ik heb een paard gekocht die nu ongeveer 3 weken onder het zadel is. Als ik ga aandraven gaat ze bokken ik moet de heletijd aan het longeer touw rijden. Als ze gaat aandraven gaat ze bokken en gaat ze over in galop. Hoe kan ik haar nou de baas worden of afleren dat ze gaat bokken?

Amber Stam, 17-06-2011 16:03 #4
Mijn draver is sinds december onder het zadel.
Daarvoor heb ik een half jaar met haar gewandeld gelongeerd en oefeningen gedaan.
Ze vertrouwde me daarom ook volledig en de dierenarts had gezecht dat kan je er gewoon op gaan zitten. En ja dat ging allemaal heel goed. Omdat ze al erg verkeers mak is en wij een kleine bak hebben zijn we eigenlijk na een keer in de bak rond gestapt te hebben al met een ouder paard naar buiten gegaan. Ze heeft nooit gebokt tot ik wat dressuur met haar wou gaan rijden. Ze heeft in het begin van de tijd erg veel gebokt en door haar telkens bios toe te spreken en te belonen als ze het goed deed ging het over. Het is ongeveer 3 maanden goed gedaan. En de afgelopen weken doet ze het weer erg extreem, mijn zus denkt dat het spierpijn is. Maar weet iemand hoe je dat het beste kan oplossen ze is nu ongeveer 3,5 jaar oud? Ik ben er nog nooit afgefallen, en buiten doet ze het alleen een bokje (de laatste 2 weken) in het begin en verder helemaal niet. En in de bak doet ze het veel langer en na een kwartier bokken word het steeds iets minder en aan het eind helemaal niet meer. Als iemand tips heeft graag!

Joan, 04-01-2011 21:19 #3
Ik heb er één uit de catagorie 'bokt om alles'. Tijdens het longeren gaat alles eigenlijk prima, ze is altijd fris, maar na 20 minuten stap ik dan eindelijk op. Echter zoekt ze dan alle redenen erbij om maar te gaan bokken. Per ongeluk iets aantikken met de beugel? Bokken. Een konijn die wegspringt? Bokken. Een eend? Bokken. Alles grijpt ze aan om te kunnen bokken en mij er af te gooien. Heel erg leuk die vlieglessen hoor, maar als je een paard van 1,74m hebt die ook nog eens rodeobokken levert, zou je haar bijna naar Amerika verkopen… Bijna. Hopelijk gaat het er uit als ze volledig is doorgereden. Net 6 maanden onder de handen van mensen, dus valt eigenlijk wel mee.:-)

Artemis (infoteur), 16-11-2009 22:26 #2
Het gaat hier vooral over jonge paarden die zadelmak worden gemaakt of net zadelmak zijn ;)
Paarden kunnen bokken uit joligheid omdat ze nu eenmaal zo zijn. Als ik alleen ga rijden durft mijn paard te bokken omdat ze nog jong is. Ze heeft nog wat schrik vanalles en nog wat. Ze bokt alleen als ik alleen met haar ga rijden en dan is het meestal omdat het haar niet zint dat ik in tolt wil gaan. Omdat ze op dat moment niet op haar gemak is. Ze heeft ook al twee keer gesteigerd omdat ik haar nu leer om als eerste een weg in te gaan. Dat is dan meer uit schrik. Het is nu ook niet meteen de gemakkelijkste. :-)
Je hebt verschillende soorten paarden he ;-)

=], 07-10-2009 08:00 #1
Bij mijn paard is geen 1 van deze dingen het geval, mijn paard bokt uit joligheid en soms als ik een tik geef. Ze is nou bepaald niet echt het type dat doorloopt, maargoed; het is een Haflinger.

Infoteur: Artemis
Gepubliceerd: 12-05-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 5
Schrijf mee!