InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De prachtige kostbare ijsbeer

De prachtige kostbare ijsbeer

De mooie ijsbeer, ze leven alleen op de noordpool. Ze zijn erg mooi wit en stammen af van de grizzlyberen. Ze zijn erg kwetsbaar qua uitsterving. De vraag is hoe en waarom? Dat zijn vragen die je jezelf vast wel eens hebt afgevraagd. De ijsbeer is een van de jongste diersoorten, hij is namelijk 200.000 jaar oud. Als je kijkt naar de krokodil die 2.000.000 jaar bestaat is de ijsbeer erg jong. Dat maakt de ijsbeer ook erg bijzonder.
Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

De noordpool

De noordpool wordt steeds kleiner dat komt door de opwarming van de aarde. Die opwarming wordt gevormd door de vele auto's die steeds meer en vaker rijden. Er komen daardoor meer warme gassen en warme luchten in de lucht die de aarde in snel tempo opwarmen. Vooral in miljoenensteden zoals Parijs, New York en Beijing komen er veel warme luchten en gassen in de lucht. Het leefgebied van de ijsbeer zal dus krimpen, en daardoor zal de ijsbeer steeds minder voorkomen. De noordpool is nog maar een tijdelijk leefgebied, maar waar moeten de ijsberen dan heen? Er is een grote kans dat de ijsbeer binnen de kortste keren van onze aardbol is verdwenen. Tenzij we actie ondernemen zoals al vele organisaties al doen zoals het WNF.

Het ontstaan van baby ijsberen

De paartijd van de ijsberen is zo rond maart tot juni. Bij de ijsbeer is de dracht langer dan bij andere dieren. Het kan namelijk wel 7 tot 8 maanden duren, dat is hetzelfde als 200 tot 250 dagen. Meestal zijn er twee kleintjes, die worden geboren in december of januari. Bij de geboorte van het dier heeft het al vacht en zijn de ogen dicht. De jongen verlaten meestal het hol voor het eerst rond maart en april, wanneer ze ongeveer 3 maanden zijn. Wat ook erg schokkend is bij de ijsbeer is dat het mannetje na de bevruchting niks meer te maken wil hebben met het vrouwtje. Daar is wel een reden voor want als het mannetje zou blijven zou hij de jongen kunnen doden. De jongen worden verzorgd tot ze ongeveer 2 jaar zijn. We noemen een jonge ijsbeer een coy, omdat dat betekent cub of one year (jongen van een jaar). Na die twee maanden gaan de jongen weg en zo gaat de kringloop weer verder.

Een of meerdere vijanden

De ijsbeer is een erg sterk dier. Hij heeft het op het koude ijsgebergte wel nodig. Want om zeehonden te kunnen vangen moet je wel wat spieren hebben. Daarom heeft die ook een dikke vacht voor de kou. Eigenlijk heeft de ijsbeer dus ook maar een vijand: de mens. Fysiek gezien zouden wij nooit kunnen winnen van een ijsbeer, maar door wapens kunnen we dat makkelijk. Vroeger joegen vooral Eskimo's op ijsberen, nu ook mensen uit continenten zoals Amerika, Europa of Azië. Het jagen op ijsberen werd rond 1973 verboden, ook het verkopen van de vacht of huiden.

Onderwater of bovenwater

De ijsbeer is een echte waterrat, hij is namelijk erg goed in zwemmen. Dat komt goed van pas bij het waterige gebied waar hij vooral leeft. De Latijnse naam heeft er ook mee te maken, dat is namelijk Ursus maritimu (zeebeer). De ijsbeer is alleen wel sneller op het land. In het water kan hij per dag 2 kilometer afleggen en op het land 20. Hij kan 72 seconden onderwater blijven best lang dus. Hij gebruikt zwemmen niet voor jagen, daarvoor is die veel te sloom. Zwemmen gebruikt hij voor gebieden waar het onmogelijk is om te lopen over ijs of land.
© 2015 - 2019 Infowolf, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/IJsbeer
  • http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/dieren-en-planten/hoe-lang-kan-een-ijsbeer-onder-water-blijven
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Reageer op het artikel "De prachtige kostbare ijsbeer"

Infoteur: Infowolf
Gepubliceerd: 01-02-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!