InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Een puppy ophalen en thuis laten wennen

Een puppy ophalen en thuis laten wennen

Een puppy ophalen en thuis laten wennen Het is eindelijk zover, je hebt een puppy uitgezocht en deze mag mee naar huis. De eerste dag van de jonge hond is een zeer stressvolle voor zowel de pup als de nieuwe baas. Op deze dag moet je direct beginnen met het trainen van de pup en regels bepalen voor in en rondom het huis. Belangrijk is het om de pup op de juiste manier te vervoeren om de eerste dag zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Een nieuwe pup ophalen

Het ophalen van een nieuwe puppy naar zijn of haar nieuwe huis is een spannende ervaring, zowel voor de pup als voor de nieuwe baas(jes). Het trainen van een nieuwe hond begint al vanaf de eerste ontmoeting. De puppy zal de sterkste band ontwikkelen met de persoon of personen die de hond ophalen vanuit bijvoorbeeld het asiel, de opvang of bij particulieren thuis. Mocht je kinderen hebben dan is het zeer verstandig om deze mee te nemen in het ophaalproces. Als dit niet mogelijk is dan is het geen groot probleem, maar het is wel de makkelijkste manier om snel een band op te bouwen met de nieuwe puppy.

In de auto

Een nieuwe hond wordt vaak met de auto naar het nieuwe huis gebracht. Het is geen probleem om de jonge hond op de schoot van een medepassagier of in een bench of grote krat te vervoeren voor de eerste keer. Een bench aanschaffen kan zeker geen kwaad, omdat deze na het vervoeren van de pup ook thuis kan worden gebruikt bij het opvoeden, trainen en het doorbrengen van de nachten. De eerste dag is nog niet de juiste dag om de puppy kennis te laten maken met een speciaal harnas voor honden in de auto of de autogordel. Het is normaal als de hond gaat blaffen of huilen als deze voor de eerste keer in de bench op de achterbank zit. De hele wereld van de hond verandert namelijk plots en hij of zij gaat met een geheel onbekende mee naar huis. Neem de volgende spullen mee voor de autorit (hopelijk zijn ze niet nodig):

  • Handdoeken
  • keukenrollen
  • Plastic zakjes
  • Kranten
  • Luchtverfrisser (speciaal voor dierenluchtjes)

Halsband om

Als de pup naar huis wordt gebracht op schoot van een passagier dan is het noodzakelijk om de hond een halsband en een riem om te doen. Het kan verleidelijk zijn om geen riem om te doen of om de halsband te los om de nek van de pup te doen, maar omdat weglopen is altijd een groot risico is bij jonge honden is het toch verstandig. Je weet dat de halsband niet te strak of te los zit als je met een vinger tussen de halsband en de nek van de pup kunt bewegen en als de halsband niet over de kop van de hond kan glippen.

Eenmaal thuis

Als jouw puppy eenmaal thuis is aangekomen is deze weer in een vreemde omgeving met vreemde voorwerpen, geuren en waarschijnlijk ook mensen. Het is dan ook noodzakelijk om de jonge hond veel rust te geven om hier aan te wennen. Het beste kun je de pup op een plek in de woonkamer neerzetten wat later ook zijn vaste plek moet gaan worden (bijvoorbeeld in een hondenmand of op een hondenkussen). Als de pup wil gaan lopen en snuffelen moet je hem zijn gang laten gaan en niet hinderen of constant op gaan tillen. Wil je toch de aandacht van de pup hebben? Roep de hond dan naar je toe en beloon hem of haar met een hondenkoekje. Het roepen kun je het beste doen met een hoge stem.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een puppy ophalen en thuis laten wennen"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 09-10-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!