InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Een blindengeleidehond op de werkvloer

Een blindengeleidehond op de werkvloer

Een blindengeleidehond op de werkvloer Jammer genoeg blijkt dat verhoudingsgewijs arbeidsgehandicapten veel minder vaak een baan krijgen dan 'gewone' werknemers, hoewel ze toch de capaciteiten en hulpmiddelen beschikken om een job perfect uit te voeren. Gelukkig zijn een aantal blinden of slechtzienden wel aan het werk, al hebben ze daar meestal wel wat obstakels voor moeten overbruggen. Ook geleidehondgebruikers nemen met hun blindengeleidehond, hun trouwe viervoeter, mee naar de werkvloer. Dit roept soms vragen op, maar veelal zorgt een geleidehond voor een positief klimaat in de werkomgeving.

Belang

Ondanks het feit dat blinden en slechtzienden vaak over de juiste capaciteiten en talenten beschikken, vinden ze toch nog steeds moeilijk een job. Vanuit de werkgever is er veel angst maar ook onwetendheid over wat al dan niet kan. Werkgevers hebben soms toch wel een beetje koudwatervrees om iemand met een beperking en ook nog met een hond aan te nemen; dit kan bovendien veel vragen oproepen. Er is dus een cultuuromslag nodig bij de werkgever, maar eveneens bij werknemers en mensen uit de doelgroep zelf zodat het normaal is dat ze zich kunnen integreren in de maatschappij en terecht kunnen op een inclusieve arbeidsmarkt. Zij zijn immers meer dan een handicap alleen: Ze zijn een gewone werknemer, waar misschien aanpassingen voor nodig zijn, maar verder een collega is als alle anderen. Een aantal visueel gehandicapte werknemers neemt hun geleidehond mee naar het werk.

Voordelen

Een geleidehond op de werkvloer biedt heel wat voordelen:
  • Bestemming: Hij maakt het mogelijk dat om de baas op de plaats van bestemming te brengen
  • Meer energie: De baas houdt meer energie over om in het werk te steken; lopen met een taststok is namelijk veel vermoeiender dan met een geleidehond
  • Meer productiviteit: Uit diverse onderzoeken blijkt dat de aanwezigheid van een hond op de werkvloer de arbeidsproductiviteit verhoogt. Mensen vinden het overwegend leuk, komen een praatje maken, aaien de hond, de hond zorgt voor een bepaalde rust.
  • Sfeer: De sfeer is vrolijker en meer ontspannen is als er een hond op de werkvloer aanwezig is. Collega’s worden er echt blijer van.

Richtlijnen voor collega's

Indien er goede afspraken gemaakt zijn met de baas over de omgang met de geleidehond, verloopt het heel soepel. Vaak merken collega's zelfs niet op dat er een geleidehond is. Het is wel van belang dat de baas en collega’s zo consequent mogelijk blijven omdat sommige geleidehonden heel snel kunnen gaan profiteren en bijvoorbeeld te veel aandacht kunnen gaan opeisen, of ongevraagd in de vuilbak, tas of jas van iemand gaat snuffelen.

Niet voeren0

Een geleidehond krijgt steeds voeding van de baas omdat hij anders ziek kan worden en/of vrij snel te veel gehecht kan worden aan iemand anders (want eten is steeds een beloning voor de hond). De regel ‘niet voeren’ is niet voor iedereen makkelijk vol te houden, dus daar moet de baas ook streng op zijn.

Niet ongevraagd aaien/lokken/spelen

De hond mag enkel na de toestemming van de baas naar collega's gaan voor een aaisessie of een spelletje. De hond kan anders snel de neiging hebben om ten alle tijde aandacht te vragen bij collega's, ook wanneer het ongepast is. Meestal kan het aaien en spelen wel even onder de pauze en/of 's morgens en/of 's avonds.

Praktisch

Wanneer een geleidehondgebruiker ergens begint te werken, geeft hij voorlichting aan de omgeving. Een geleidehond is daar meestal vrij snel volkomen ingeburgerd. De hond ligt in de mand of op een matje vlakbij de baas. Hij slaapt of rust daar, of hij vermaakt zichzelf met een kluif of speeltje. Hij gaat steevast mee naar een vergadering of seminar, maar de baas houdt in principe wel rekening met mensen die bijvoorbeeld allergisch zijn; de hond kan dan even niet mee. Overdag mag de hond soms even los om collega's te begroeten of om er even mee te spelen. Tussen de middag gaat de baas met de geleidehond naar buiten en halen ze samen een frisse neus. Soms kan er naast het uitlaten nog even gespeeld worden of zit er zelfs een korte losloopwandeling in.

Een blinde of slechtziende werknemer, al dan niet met geleidehond, heeft dezelfde capaciteiten dan iemand met een normaal zicht. De geleidehond vormt geen enkel probleem op de werkvloer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Criteria geleidehondgebruikers: Wanneer krijg je zo'n hond?Criteria geleidehondgebruikers: Wanneer krijg je zo'n hond?Vaak stellen blinden en slechtzienden alsook hun omgeving zich de vraag of ze in aanmerking komen voor een blindengeleid…
Kostenplaatje blindengeleidehonden in VlaanderenKostenplaatje blindengeleidehonden in VlaanderenDat een geleidehond figuurlijk kostbaar is, is door iedereen wel geweten. Hij zorgt namelijk voor de veiligheid, zelfsta…
Een blindengeleidehond op pensioenEen blindengeleidehond op pensioenEen blindengeleidehond wordt bij de blinde of slechtziende baas afgeleverd wanneer hij tussen de 1,5 à 2,5 jaar oud is.…
Hoe gedraagt een blindengeleidehond zich?Hoe gedraagt een blindengeleidehond zich?Een blindengeleidehond heeft een stevige opleiding van twee jaar achter de rug vooraleer hij zijn blinde of slechtziende…
Wat kan een geleidehond voor blinden en wat kan hij niet?Wat kan een geleidehond voor blinden en wat kan hij niet?De mobiliteit, zelfstandigheid en zelfzekerheid van een blinde/slechtziende persoon verhogen met een aanzienlijk percent…
Bronnen en referenties
  • http://www.geleidehond.nl/steun-ons/campagnes/beste-baas-van-de-geleidehondenbaas/
  • http://www.geleidehond.nl/steun-ons/campagnes/beste-baas-van-de-geleidehondenbaas/geleidehondenbaas-jeroen-op-het-werk/
  • http://www.geleidehond.nl/steun-ons/campagnes/beste-baas-van-de-geleidehondenbaas/start-foundation/
  • http://www.geleidehond.nl/steun-ons/campagnes/beste-baas-van-de-geleidehondenbaas/geleidehondenbaas-joyce-solliciteert/
  • https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Z1sHil_Kj8E
  • https://www.youtube.com/watch?v=IOsHImOI_mo&feature=player_embedded

Reageer op het artikel "Een blindengeleidehond op de werkvloer"

Infoteur: Miske
Laatste update: 31-12-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Blindengeleidehond
Schrijf mee!