InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Lynx Pardinus

De Lynx Pardinus

De Lynx Pardinus is een zeldzame katachtige en komt alleen voor op het Iberisch Schiereiland. Daarom wordt hij ook wel Iberische Lynx of Spaanse Lynx genoemd. Maar deze Lynx is in gevaar. Hij wordt met uitsterven bedreigd.

De Iberische Lynx

Ze zijn ongeveer 60 tot 70 cm hoog en zijn ongeveer 80 tot 110 cm lang. Lynxen zijn roofdieren en leven vooral van kleine knaagdieren, 90% van hun voedsel bestaat uit konijn. Maar ook staan hazen, andere knaagdieren, vogels en zo nu en dan een hertenkalfje op het menu. De paartijd van de lynxen is van januari tot maart. De draagtijd ligt tussen de 63 en 74 dagen. Meestal werpen ze 2 à 3 jongen. Ze werpen maar 1 keer per jaar. De lynx leeft solitair, dat wil zeggen dat ze alleen leven. Overdag slapen ze en s´nacht gaan ze er opuit, opzoek naar prooi.

Een bedreigde diersoort

Helaas wordt ook de Iberische Lynx evenals de Iberische wolf met uitsterven bedreigd. Hij staat op de rode lijst van bedreigde diersoorten van de International Union for Conservation of Nature and Natural Resources (IUCN). Eind jaren tachtig schatte men dat er nog ongeveer 1100 dieren in het wild leefden, vandaag de dag is dat aantal gereduceerd tot ongeveer 100. De lynx komt vooral voor in bosgebieden. Er zijn drie hoofdgebieden in Spanje te noemen waar de lynxen nog te vinden zijn: Andalucía, Castilla La Mancha en het Nationaal Park Doñana. In Portugal lijkt de Lynx bijna niet meer voor te komen. Als er nog lynxen zijn dan zouden die in de afgelegen gebieden van de Algarve voor moeten komen of in het zogenaamde lynx-reservaat Reserva Natural de Serra da Malcata.

De belangrijkste bedreigingen

De dreiging voor het uitsterven van deze diersoort is ontstaan door enorme versnippering van het leefgebied. Bosgebieden en de lynxpopulaties die daarin leefden, raken versnipperd door het toenemen van de landbouw. Ook de overmatige jacht op konijnen in Spanje en Portugal is een belangrijke oorzaak. Door het afnemen van de belangrijkste prooi van de kreeg de lynx het moeilijk om aan voldoende voedsel te komen. Ook uit uitbreken van virusziekten als myxomatose, zorgden voor het reduceren van de konijnenpopulatie en daarmee dus ook de lynxpopulaties. Maar ook het toenemen van het aantal wegen en snelwegen zorgt ervoor dat de leefgebieden van de lynx doorsneden worden. En ook stroperij blijkt een probleem. Lynxen lopen regelmaig in vallen die voor ander wild bedoeld zijn.

Hulp van organisaties

Er wordt nu gewerkt om beschermde gebieden door middel van natuurlijke wegen aan een te schakelen om de versnippering van de leefgebieden tegen te gaan. Ook worden er fokprogramma´s opgesteld om op die manier te proberen de lynx te behoeden voor uitsterven. Onder andere Het Wereld Natuur Fonds in Spanje zet zich in voor de bescherming van de Iberische lynx. Zo hebben ze bijvoorbeeld in 1999 een aantal projecten opgestart. Ze hebben afspraken gemaakt met landeigenaren, waardoor ze konden werken aan het bestuderen en beschermen van de lynxen die daar leefden. Ook hebben ze initiatieven genomen voor het herstellen van de konijnenpopulaties. Door deze projecten kreeg men een beter beeld over wat er nodig was voor het beschermen van de lynx en is ook daadwerkelijk het aantal dieren dat slachtoffer werd van vallen voor wild en van aanrijdingen door auto´s afgenomen.

Ook de regionale overheid van Andalusië in Spanje heeft zich het lot van de lynxen aangetrokken en zijn het project LIFE begonnen, dat ook het beschermen van de Iberische lynx tot doel heeft. Maar ook Nederlandse organisaties zetten zich in voor de lynx. Een goed voorbeeld is de stichting Pantereus. Zij hebben in 2004 een bijdrage gedaan van 20.000 euro en dit geld wordt gebruikt voor het bouwen en onderhouden van een ren van 7 hectaren groot. Daarin worden konijnen gefokt, die uiteindelijk uitgezet zullen worden in de omliggende gebieden in de de Sierra Morena.

Hoewel er gelukkig vele organisaties te hulp schieten en de lynx beschermen tegen uitsterven, is de lynx nog steeds niet veilig en is alle hulp en inzet van harte welkom.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.pantereus.net/stichting.html

Reageer op het artikel "De Lynx Pardinus"

Infoteur: Faffie
Gepubliceerd: 23-01-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!