InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje

Het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje

Het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje Veel kleuren hebben de verschillende Aziatische lieveheersbeestjes. Vandaar de naam veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje. De kleur varieert van bleekgeel tot dieprood, bleekoranje tot feloranje en zwart, met verschillende aantallen stippen. Een veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje is een exoot. Van oorsprong niet thuishorend in Nederland. Het lieveheersbeestje daarentegen is een inheems soort. Het is van oorsprong altijd in Nederland geweest. Het échte lieveheersbeestje of afgekort: LHB’tje.

Het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje (LHB'tje)

Het Aziatische lieveheersbeestje, Harmonia axyridis, komt van oorsprong uit China en Japan. Het onderscheid met de Europese lieveheersbeestjes is te vinden in:
  • het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje heeft een deukje in het dekschild op het achterlijf
  • het zwarte 'M'-vormige motief op het halsschild. De witte vlekken van het halsschild van het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje zijn zover uitgestrekt dat de zijranden helemaal wit zijn.

Soorten
Deuk in het dekschildDeuk in het dekschild
Er worden meer dan 120 variëteiten onderscheiden, maar de meest gebruikte indeling is:
  • Harmonia axyridis succinea oranje/rood met 0 tot 19 zwarte stippen;
  • Harmonia axyridis axyridis zwart met 12 stippen;
  • Harmonia axyridis spectabilis zwart met 4 rode stippen. Twee grote vooraan en twee kleinere achteraan;
  • Harmonia axyridis conspicua. Een vorm die zwart is, met 2 grote rode stippen vooraan op het schild met een kleinere zwarte stip in de rode stip.

Hoe de plaag van het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje is ontstaan

Net als het lieveheersbeestje is de Aziatische soort een goede bestrijder van luizen. Rond 1996 is het Aziatisch lieveheersbeestje ingezet ter bestrijding van luizen in de kassen om bladluizen op een natuurlijke manier te bestrijden voor de bio-tuinbouw. Ook op laanbomen waar de luizen plakkerige honingdauw lekken op auto’s. Na verloop van tijd bleek echter dat deze kever geen natuurlijke vijanden heeft. De vraatzuchtige Aziatische kever werd een grote bedreiging voor het Europese lieveheersbeestjes.
Zwarte MZwarte M
Het at de larven van het Nederlandse lieveheersbeestje op en de eieren en rupsen van de vlinders in ons land. En dit was nooit de bedoeling.

Voortplanting

Sinds het begin van deze eeuw is het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje zich massaal aan het voortplanten. Bij onvoldoende luizen doet het Aziatisch lieveheersbeestje, zich te goed aan de inheemse soorten maar ook aan druiven, waardoor de wijn ernstig in smaak wordt aangetast. Er moet een halt komen aan de opmars van het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje omdat onze ‘eigen’ Europese lieveheersbeestjes bij geen ingrijpen zullen uitsterven. Ook een plaag is het massaal naar binnen trekken om te overwinteren.

Overwinteren

Op een zonnige najaarsdag, vaak in oktober, gaan volwassen Aziatische lieveheersbeestje, massaal op zoek naar een plek om te overwinteren. Op door de zon beschenen oppervlakten, met een voorkeur voor licht gekleurde gebouwen in het buitengebied (maar ook in steden) wordt geland. Via spleten bij raamkozijnen, ventilatieopeningen of gewoon door openstaande tuindeuren zonder hor, komen ze binnen en zoeken een beschutte plek om te overwinteren. Het kunnen er wel tientallen tot wel honderden Aziatische LHB’ tjes zijn, die beschut in een nauw hoekje van de kamer of plafond, plooien van gordijnen of luxaflex, kieren en naden bij het raamkozijn of achter schilderijen gaan zitten. Eten doen ze niet en ze zitten stil totdat de warmte weer toeneemt eind van de winter. Dan worden ze weer actief.

Van larve naar Aziatisch LHB'tjeVan larve naar Aziatisch LHB'tje

Stop het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje

In 2013 ontdekten vier Duitse biologen iets interessants: de Aziatische kevertjes dragen een parasiet bij zich die de inheemse lieveheersbeestjes doodt: de parasitaire schimmel, Microsporidia. Deze parasiet is een eencellige schimmel waar het veelkleurige Aziatische lieveheersbeestjes zelf niet zoveel last van heeft omdat ze immuun zijn voor deze ziekmaker. Maar de Europese lieveheersbeestjes zijn er niet immuun voor.

De beste manier om overlast door exotische soorten dieren en planten tegen te gaan is de introductie van natuurlijke vijanden. Ir. CL (Lidwien) Raak-van den Berg (WUR) en collega’s ontdekten jaren na invoering van het Aziatische LHB’tje dat er tóch natuurlijke vijanden zijn. Namelijk:
  • schimmels;
  • nematoden (aaltjes);
  • mijten.
Gerelateerde artikelen
Pimpampoentje oftewel lieveheersbeestjePimpampoentje oftewel lieveheersbeestjeHet lieveheersbeestje wordt in sommige streken van Nederland Pimpampoentje genoemd en behoort tot de familie van de keve…
Het lieveheersbeestjeHet lieveheersbeestjeWie kent het lieveheersbeestje nou niet met zijn rode kleur en zwarte stippen? Lieveheersbeestjes zijn er in vele soorte…
Een lieveheersbeestje (coccinellidae) in de tuinEen lieveheersbeestje (coccinellidae) in de tuinZodra het mooi weer wordt in het vroege voorjaar komen ze na hun winterslaap massaal tevoorschijn; de kleine kleurrijk u…
Bladluis bestrijden of verwijderen. Tips!Bladluis bestrijden of verwijderen. Tips!Bladluis is slecht voor uw planten. Bladluizen bestaan er in vele soorten. Meer dan duizend verschillende soorten bladlu…
Het lieveheerstbeestje - erg nuttig tegen bladluisHet lieveheerstbeestje - erg nuttig tegen bladluisHet lieveheersbeestje is geliefd bij bijna iedereen, vooral bij kinderen. Vandaar dat ze vaak ter inspiratie gebruikt wo…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Veelkleurig_Aziatisch_lieveheersbeestje
  • http://stippen.nl/artikelen.php?art=HAXPLG
  • http://vroegevogels.vara.nl/Nieuws-detail.1006.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=361311&cHash=aba2af2612a5e15d8c34cb5871297724
  • http://www.wageningenur.nl/nl/nieuws/Exotisch-Aziatisch-lieveheersbeestje-heeft-toch-natuurlijke-vijanden-in-Nederland.htm

Reageer op het artikel "Het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 07-10-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!