InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Het lieveheersbeestje

Het lieveheersbeestje

Het lieveheersbeestje Wie kent het lieveheersbeestje nou niet met zijn rode kleur en zwarte stippen? Lieveheersbeestjes zijn er in vele soorten en maten. Naast dat ze nuttig zijn, kunnen ze ook echte invasies en overlast veroorzaken, vooral de Aziatische soort. Lieveheersbeestjes worden ook gezien als diertjes die geluk brengen. Lieveheersbeestjes behoren tot de familie van de kevers en zijn er in verschillende soorten en kleuren. De bekendste soort is het zevenstippelige lieveheersbeestje. Lieveheersbeestjes staan er om bekend dat ze graag luizen eten, maar naast luizen eten ze ook kleine insecten, planten en schimmels. Lieveheersbeestjes worden ongeveer één jaar oud. Het aantal stippen zegt niets over de leeftijd, zoals veel mensen denken. De kleuren, vlekken en stippen zeggen wel veel over de soort.

Chemische verdediging

Als je een lieveheersbeestje oppakt, aanraakt of er te dicht bij in de buurt komt, zul je zien dat er een gele vloeistof tevoorschijn komt. Dit is geen ontlasting of urine, maar een verdediging. Het echte woord hiervoor is reflexbloeden. De vloeistof komt uit de poten en smaakt erg bitter, ook ruikt het vies. Vogels die een lieveheersbeestje vangen proeven dit en zullen hem snel loslaten. De rode kleur van de lieveheersbeestjes is dan ook gelijk een waarschuwing. De vloeistof is niet echt gevaarlijk. Alleen voor koolmeeskuikens is het giftig.

De Aziatische soort

Bron: Entomart, Wikimedia Commons (CC BY-1.0)Bron: Entomart, Wikimedia Commons (CC BY-1.0)
Lieveheersbeestjes worden in de bio-tuinbouw gebruikt voor de natuurlijke bestrijding van bladluizen. Een ingevoerde soort, het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje, wordt daar heel veel voor gebruikt en is zich in Europa aardig aan het uitbreiden. In België en Nederland wordt deze soort vaak gesignaleerd. Je kan ze herkennen aan het M-vormige teken op de rug en aan de vele kleuren en patronen. Het Aziatische lieveheerstbeestje is een agressief roofdier. Bij een gebrek aan luizen worden andere (inheemse) lieveheersbeestjes aangevallen. Ook rupsen en vlindereitjes zijn geliefd. Deze Aziatische soort bedreigt, door zijn invasies, onze inheemse soorten lieveheersbeestjes, waaronder het zevenstippelige lieveheerstbeestje.

Beschermd

In België zijn alle lieveheersbeestjes beschermd. Of ze nou dood of levend zijn. Je mag ze niet in gevangenschap houden, doden, vangen, vervoeren of verhandelen. Je mag ze alleen met rust laten, wat natuurlijk een goed teken is.

Wintertijd

In oktober worden vaak veel lieveheersbeestjes gezien. De diertjes gaan dan op zoek naar een plekje om te overwinteren. Ze houden van lichte oppervlaktes, zoals de berkenboom. Hier verschuilen ze zich in kieren, gaatjes en achter de schors. Ze houden ook van hoge gebouwen waar de zon op schijnt. Als je grote groepen lieveheersbeestjes ziet dan is dit de Aziatische soort. Als ze een 'warm' plekje hebben gevonden, gaan ze driftig op zoek naar een goede schuilplaats. Als dit bij een woning is kunnen ze gemakkelijk in huis komen door roosters, ramen en deuren. Hoe groot een groep is verschilt, het kunnen er enkele zijn, maar ook duizenden. Als je lieveheersbeestjes in huis hebt dan is dat niet schadelijk. Ze doen geen kwaad, ze eten niets in de winterperiode en het grootste deel van die periode houden ze zich stil en teruggetrokken. Je kan ze gerust in je huis laten overwinteren, in het voorjaar gaan ze vanzelf weer weg. Als je dat niets vindt dan kun je ze het beste op een diervriendelijke manier weghalen, want lieveheersbeestjes zijn erg nuttige dieren. Als eerste kun je natuurlijk horren voor je ramen plaatsen en de roosters afschermen. Diervriendelijk verwijderen kan door ze te vangen en als het er veel zijn kun je ze het beste met de stofzuigen opzuigen en daarna vrij laten. Gebruik wel een lege zak of dek de doorgang naar de zak af met een panty, zodat de lucht er doorheen gaat en de beestjes blijven hangen. Gebruik geen bestrijdingsmiddelen, want dat is echt niet nodig.

Wist je dat ruim 90% van alle lieveheersbeestjes in een strenge winter sterft? De late lentevorst is meestal het verraderlijkst, want in het voorjaar ontwaken de lieveheersbeestjes en trekken ze er al op uit. Dan is het overdag mooi, maar 's nachts kan het nog te koud zijn voor de lieveheersbeestjes.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het lieveheersbeestje"

Reactie

Ghijsen, 19-03-2017 17:39 #1
Ik zou graag willen weten hoe ik de beestjes kan houden zodat ik ze in de zomer op de planten kan uitzetten. Ik wil dus een aangenaam plekje voor ze creëren in de kas bijvoorbeeld.
P.S. Als ze beschermd zijn, hoe is het dan mogelijk dat bio-winkels larven verkopen? Beetje krom toch?

Bvd. Pierre Ghijsen

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 14-11-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!