InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Cheetah of jachtluipaard

Cheetah of jachtluipaard

Cheetah of jachtluipaard Smaken verschillen maar de meeste mensen zullen een cheetah mooier vinden dan een leeuw. De kans om een cheetah tegen te komen tijdens een safari in Afrika is groter dan de kans om een luipaard te zien. Cheetahmoeders jagen vaak met hun jonkies zodat ze gelijk leren jagen. Cheetahs hebben niet erg veel vijanden; hun grootste vijand is de leeuw want deze staat geen indringers toe in haar territoriumgebied. Uiteraard is de mens een gevaar voor de cheetah, niet alleen zijn er stropers die cheetahs om hun vacht afschieten maar er komen steeds meer agrarische gebieden in Afrika waardoor het leefgebied van alle dieren enigszins afneemt. Aan de andere kant is Afrika het continent met relatief het grootste grondgebied aan natuurparken.
Cheetah in Namibië / Bron: Falense, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Cheetah in Namibië / Bron: Falense, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Katachtige

De cheetah behoort net zoals de leeuw, luipaard en tijger tot de katachtigen. De cheetah is iets langer dan het luipaard maar toch iets lichter in gewicht. Het luipaard jaagt middels zijn sluipgedrag, de leeuw jaagt door geduld en kracht maar de cheetah jaagt vooral door middel van snelheid. De cheetah is het snelste landdier ter wereld en kan van 0 tot 100 kilometer per uur rennen in drie seconden. Dat is vergelijkbaar met een formule 1 wagen. Het razendsnelle dier houdt deze snelheid honderden meters lang vol. Wanneer de cheetah mis grijpt zal hij enige tijd doen over het uithijgen.

Bron: PlasticTV, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: PlasticTV, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Sociale structuur cheetahs

Cheetahs vormen geen grote groepen; ze leven of alleen of in kleine groepen. Leeuwen leven in groepen die bestaan uit mannetjes en vrouwtjes, dit in tegenstelling tot cheetahs waar de groepen slechts uit mannetjes bestaan. De vrouwtjes leven samen met de jongen. Als de vrouwen geen jongen hebben leven ze alleen. Mannetjescheetahs kunnen vechten met rivalen die in hun territorium opereren. Bij zulke gevechten kan het voorkomen dat één van de snelheidskampioenen het niet overleeft.

Voorkomen cheetah

Cheetahs kwamen ooit regelmatig voor in Afrika maar nu is hun aanwezigheid beperkt tot nationale parken; dat zijn natuurparken waarom heen vaak geen hekken staan. In sommige landen zoals in Zimbabwe worden cheetahs gefokt met als doel ze te herintroduceren in het wild.

Kenmerken cheetahs

De Latijnse naam van cheetah is Acinonyx jubatus. Ze behoren tot de dieren die in vrijwel alle talen hetzelfde benoemd worden, alleen het Nederlands kent het woord jachtluipaard. Daarom wordt een cheetah door Nederlanders soms verward met een luipaard. Cheetahs hebben een ander vlekkenpatroon; deze bestaan uit dichte donkere vlekken terwijl een luipaard vlekken heeft waarin het midden bestaat uit de overige vachtkleur. Verder hebben cheetahs een kleinere kop dan het luipaard.

Bron: Joachim Huber, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Bron: Joachim Huber, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Eetgedrag cheetah

Cheetahs eten net als leeuwen hun prooi direct na de vangst op. Deze roofdieren eten vooral antilopen zoals impala´s, rietbokken en litschiewaterbokken maar kunnen ook gaan voor een haas, of een grote vogel zoals een struisvogel. Als je een cheetah ziet eten kan het zijn dat zijn kop met bloed besmeurd is. Bij een impala zal hij in het lijf op zoek gaan naar de voor hem beste stukken vlees. Hij heeft dan een rood hoofd. In Kenia kun je cheetahs zien maar in dat land zijn er erg veel safari-auto´s. Het kan zijn dat er vijftien auto´s om een etende cheetah staan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Cheetah of jachtluipaard"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 25-03-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Afrika
Schrijf mee!