InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De kraagbeer, of Ursus thibetanus

De kraagbeer, of Ursus thibetanus

De kraagbeer, of Ursus thibetanus De kraagbeer is een helemaal zwarte beer met een witte kraag. Hij woont in Azië in de bossen. Overdag is hij alleen en opzoek naar lekker eten. Tijdens de paartijd zoekt hij een partner met wie hij zich kan voortplanten.

Paspoort

  • Naam: Kraagbeer
  • Latijnse naam: Ursus thibetanus
  • Klasse: Zoogdieren
  • Orde: Roofdieren
  • Familie: Echte beren
  • Lengte: 120 tot 180 centimeter
  • Staartlengte: 6,5 tot 10,6 centimeter
  • Gewicht: 65 tot 150 kilo
  • Maximum leeftijd: ongeveer 25 jaar

Leefomgeving

De kraagbeer is te vinden in bebost bergland tot 4000 meter hoogte in midden en Oost-Azië. Als het wintertijd wordt, trekt de beer naar wat lager gelegen gebieden. De kraagbeer zit gedurende de dag veel in de bomen. Dit voornamelijk om zich zelf te beschermen tegen mensen. De mensen willen graag lichaamsdelen van de beer hebben. Vooral gal is zeer geliefd. Volgens de bevolking werkt het kraagberengal geneeskrachtig.

Menu

Deze beer eet voornamelijk van bomen. Hij eet ook vlees, maar geeft de voorkeur aan plantaardig voedsel. Wat hij eet ligt ook sterk aan wat er te vinden is. Een kraagbeer die dicht bij het water leeft, zal veel vissen. Als er alleen maar plantaardig voedsel voor handen is, dan neemt hij hier genoegen mee.

Kenmerken

De naam van de kraagbeer is duidelijk te verklaren. De beer heeft een ruige vacht die geheel zwart is. Alleen rond zijn nek zit een witte halve cirkel. Het lijkt wel alsof hij een kraag om heeft. Op deze plek in zijn nek zijn de haren nog een stuk ruiger. Zijn hoofd heeft een ronde vorm, al is dit door de ruige haren niet duidelijk te zien. Zij oren staan ver uiteen op zijn hoofd en groot in vergelijking met zijn hoofd. Hij heeft klauwtjes van ongeveer vijf centimeter. Hiermee klimt hij zonder probleem in bomen. Maar ook een stukje zwemmen vindt hij niet vervelend. Deze beer houdt geen winterslaap. Zijn krachten zijn groot. Hij kan een koe zonder moeite vermoorden.

Voortplanting

De beer leeft door het jaar door alleen. Pas als het paartijd wordt zoekt hij een partner bij wie hij dan een paar dagen blijft. Als de moeder weer alleen is duurt het nog zeven tot acht maanden voordat de jongen geboren worden. Meestal draagt de moeder een of twee jongen tegelijkertijd. Ze zoekt een ondergronds hol dat geschikt is voor de geboorte van haar kinderen. Als de kinderen geboren zijn, duurt het nog ongeveer een maand voordat hun oogjes zich openen. Het vrouwtje krijgt ongeveer om de twee tot drie jaar nieuwe jongen. De jongen blijven ongeveer tot de volgende worp bij hun moeder. Daarna gaan ze hun eigen weg.

Leefkansen

De kraagbeer is nog geen bedreigde diersoort. Wel staat hij op de status kwetsbaar. Dit houdt in dat de aantallen wel af aan het nemen zijn. Dit komt voornamelijk doordat het leefgebied van de beren door de mensen wordt omgebouwd tot voor hun nuttige grond, zoals landbouwgrond. Hierdoor komen de beren en mensen steeds meer met elkaar in aanraking. Dit kan zorgen voor conflicten waarbij de beren de mensen aanvallen en omgekeerd.
© 2012 - 2019 Eefjelienie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Depaulus, Pixabay
  • Atrium dierenatlas
  • Jiri Felix

Reageer op het artikel "De kraagbeer, of Ursus thibetanus"

Infoteur: Eefjelienie
Gepubliceerd: 05-11-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!