InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Jamaica-vruchtenvampier

De Jamaica-vruchtenvampier

De Jamaica-vruchtenvampier De Jamaica-vruchtenvampier is een vleermuis die van lekkere vruchtjes houdt. De naam vampier is niet helemaal terecht. Hij hoort namelijk niet bij de familie van de vampiers. Het mannetje heeft tientallen vrouwtjes tot zijn beschikking.

Paspoort

  • Naam: Jamaica-vruchtenvampier
  • Latijnse naam: Artibeus jamaicensis
  • Klasse: Zoogdieren
  • Orde: Vleermuizen
  • Familie: Bladneusvleermuizen
  • Lengte: 9 centimeter
  • Staartlengte: geen
  • Gewicht: 27 tot 45 gram
  • Maximale leeftijd: ongeveer tien jaar.

Leefomgeving

Deze vleermuis vind je voornamelijk terug in Zuid-Amerika. Maar ook in Florida en op de Antillen komen ze voor. Overdag zoekt deze vleermuis een nis of een holletje op een beschutte plaats. Hier blijft hij dan lekker zitten tot de nacht weer aanbreekt. Zijn verblijf is altijd te vinden in de buurt van fruitplantages. Zo is hij dicht bij zijn voedselbron.

Menu

Vreemd genoeg eet deze vleermuis niet voornamelijk kleine dieren. De Jamaica-vruchtenvampier eet voornamelijk sappige en zoete vruchten. Vandaar ook deze zeer toepasselijke naam. Zo nu en dan eet hij ook bloemen, zaden en kleine insecten. Het lichaam van deze vleermuis heeft zich helemaal aangepast aan zijn eetgewoonten. Het fruit wat hij eet wordt in ongeveer een kwartier weer verteerd. De uitwerpselen van deze vleermuis ruiken daarom ook nog naar fruit. Doordat dat de vertering van deze vleermuis zo snel is, worden de zaden die ze eten niet helemaal verteerd. De zaden worden weer uitgepoept en zo door deze vleermuizen verspreid.

Kenmerken

De vleermuis is boven vooral bruin en aan de onderkant vooral grijs gekleurd. Hij heeft kleine, puntige oortjes die naar boven wijzen. In vergelijking met zijn lijf heeft hij grote vleugels. Op zijn neus zit een soort naar bovenstekend hoorntje.

Voortplanting

De mannelijke Jamaica-vruchtenvampier heeft tientallen vrouwtjes tot zijn beschikking. Het mannetje en zijn harem leven samen. Twee keer per jaar kunnen de vrouwtjes jongen werpen. Ze werpen dan een of twee jongen tegelijkertijd. Over de precieze draagtijd van deze dieren is niets bekend. Als de jonge vrouwelijke Jamaice-vruchtenvampiers oud genoeg zijn om het nest te verlaten, gaan ze opzoek naar een harem waar bij ze aan kunnen sluiten.

Leefkansen

Deze soort is niet bedreigd en leeft nog volop. Per jaar komen er nog steeds genoeg bij. Ze zijn echter niet geliefd bij de boeren, omdat ze het fruit van hun land halen. Tot nu toe heeft dit nog geen ernstige gevolgen gehad.
© 2012 - 2018 Eefjelienie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Jamaica-vruchtenvampier"

Infoteur: Eefjelienie
Gepubliceerd: 05-11-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!