InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Tropische Passiflora's

Tropische Passiflora's

Tropische Passiflora's Er bestaan tegenwoordig heel veel verschillende Passiflora soorten. Passiflora's die goed overleven in de winter of de tacsonia soorten. In dit artikel wordt een groot deel van de tropische Passiflora's beschreven.

Alata

Deze passiflora, afkomstig uit de warme streken van Zuid-Amerika, is bekend om zijn prachtige helder gekleurde bloemen waar nadat ze zijn uitgebloeit en zijn bestoven, gele eetbare vruchten aankomen. Het worden behoorlijk grote planten met mooie een lobbige bladeren. Dus een flinke serre of kas is zeker gewenst. Deze moet dan wel in de winter op minimaal 10 graden gehouden worden. Als aan deze voorwaarden voldaan kan worden zal deze plant weinig problemen geven en je zeker laten genieten van zijn prachtige bloemen.

Ambiqua

Deze uit Zuid-Mexico en Ecuador afkomstige soort is hier alleen in een warme serre of verwarmde kas te houden. Wanneer de juiste condities er zijn zal hij verder weinig eisen stellen. Het is een goede groeier, dus er moet rekening gehouden worden met een ruime standplaats. Deze passiflora geeft prachtige bloemen en grote gele goed eetbare vruchten. Je zult de plant dan echter in de wintermaanden zeker bij moeten lichten met minimaal 12 uur licht. Minimale temperatuur: 15 graden Celsius.

Crenata

Hoe mooi kan een passiebloem wel niet zijn. Vooral bij de tropische soorten schijnt dit op te gaan. P. Crenata stelt wel enige eisen; namelijk een warme omgeving en behoorlijk wat ruimte, want het worden grote planten die pas gaan bloeien als ze volwassen zijn. Dan vormen ze clusters van werkelijk schitterende bloemen. Minimum temperatuur: 12 tot 15 graden.

Denaisneane

Deze mooie populaire hybride is misschien niet helemaal tropisch te noemen, maar de temperatuur moet toch niet onder de 10 graden komen. Daarnaast moet je rekening houden dat het een robuuste plant wordt, met grote éénlobbige bladeren, wat inhoud dat hij niet echt makkelijk te verplaatsen is. Meer een soort voor een vaste plaats in een ruime serre of kas, alwaar hij lekker zijn gang kan gaan en verder weinig eisen stelt. De bloemen zijn met 12 centimeter doorsnee zeer opvallend en als er bestuiving heeft plaatsgevonden komt er ook nog een heerlijke grote vrucht.

Distephana Peru

Dit juweeltje is zo nieuw dat de officiele naam nog uitgezocht moet worden. Ook het blad is fraai van kleur en weinig vatbaar voor ziektes. Zeker voor de echte hobbyist aan te bevelen. Minimum temperatuur: 10 graden.

Gabrielliana

Ook deze bijzonder mooie passifora wordt een hele flinke struik, met mooie éénlobbige harde bladeren en prachtige sierlijke bloemen. Echt weer zo'n soort voor de wat meer gevorderde liefhebber. En je moet natuurlijk de condities kunnen bieden die hij verlangt. Maar je krijgt dan ook wel iets aparts. Minimum temperatuur: 12-15 graden.

Glandulosa

Ook weer zo'n soort welke je zelden aangeboden zal zien, omdat dit toch wel een soort is die minder geschikt is voor de beginnende liefhebber. Daar komt bij dat je moet beschikken over een verwarmde kas of serre. P. Glandulosa komt uit het geslacht Distephana en heeft prachtige rode bloemen en is zeker tropisch te noemen. Landen van herkomst zijn; Frans Guyana, laagland van Brazilië en Venezuela. In de donkere maanden moet er zeker bijbelicht worden, tot 12 uur daglengte. Tegenwoordig zijn hier mooie ledlampen en energiezuinige lampen voor beschikbaar. Minimum temperatuur: 16 graden.

Laurifolia

Echt weer een soort om in een kas of serre te verzorgen. Deze soort wordt ook weer een flinke plant die je het beste een vaste plaats kan geven. Mooie éénlobbige glimmende bladeren en zeer fraaie bloemen maken hen tot een echte bezienswaardigheid. Minimum temperatuur: 10 graden.

Quadrangularis

De tropische P. Quadrangularis wordt in Zuid-Amerika en Azie soms speciaal gekweekt voor zijn eetbare vruchten, die wel 4 kg kunnen wegen en daarmee waarschijnlijk de grootste passievruchten zijn. Ook kan de plant behoorlijk groot worden, dus houdt daar rekening mee. Uiteraard alleen geschikt om binnen gekweekt te worden. Ook in de winter belichten tot min 12 uur daglengte en de temperatuur op minimaal 15 graden.

Quadrangularis Venezuela

Deze soort uit Venezuela is beslist een plant voor in de kas en misschien in de zomer op een beschutte plaats in de tuin. Deze passiflora mag zeker een tropische schoonheid genoemd worden, met zijn paarse bloemen die gevolgd kunnen worden door vruchten. Wordt een flinke plant met mooie éénlobbige bladeren.

Stipulata

Deze mooie passiflora uit tropische gebieden in Zuid-Amerika moet ook hier zo verzorgd worden, dat de temperatuur in ieder geval niet onder de 12 graden komt. Het wordt beslist een flinke struik, dus houdt daar rekening mee. Een ieder die aan deze condities kan voldoen, zal dan kunnen genieten van prachtige bloemen.

Lees verder

© 2011 - 2018 Rva03, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Passiflora (passiebloem) stekkenPassiflora (passiebloem) stekkenDe Passiflora is een tropische plant die in de zomer prachtige bloemen geeft. Helaas kan de plant in de tuin maar ongvee…
Lekker en gezond fruit: de PassievruchtLekker en gezond fruit: de PassievruchtDe passievrucht is voor ons Nederlanders een exotische vrucht, maar wel eentje waar het de moeite van waard is om mee ke…
Passiflora tegen slapeloosheidPassiflora tegen slapeloosheidValeriaan, hop, citroenmelisse, passiebloem, lavendel. Kruiden tegen slapeloosheid zijn er heel wat, alleen helpen ze ni…
Passiebloem, geneeskruid uit de Nieuwe WereldPassiebloem, geneeskruid uit de Nieuwe WereldVan Passiebloemen kennen we vooral de vele soorten klimmende sierplanten en ook wel de eetbare vruchten die ook onder de…
De geneeskracht van passiebloem of passiflora incarnataDe geneeskracht van passiebloem of passiflora incarnataDe passiebloem is misschien wel de mooiste bloem ter wereld. Deze bloem heeft zelfs geneeskracht. De Latijnse naam is pa…
Bronnen en referenties
  • www.passifloratuin.com

Reageer op het artikel "Tropische Passiflora's"

Infoteur: Rva03
Laatste update: 11-05-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Special: Passiflora's
Schrijf mee!