De appel en zijn soorten

De appel en zijn soorten De appel is verreweg het meest bekende fruitgewas. Maar wat voor soorten zijn er allemaal? En waar herken je de verschillende soorten aan? En hoe smaken de verschillende soorten appels? In dit artikel gaan we in op de meest voorkomende appels voor consumptie.

Alkmene

De Alkmene is een harde appel met wit vruchtvlees. De Alkmene heeft een oranjerode kleur op een gelige achtergrond. De Alkmene is zoetzuur van smaak. De Alkmene is uitstekend geschikt als appelmoesappel.

Braeburn

De Braeburn is een zeer stevige appel met een licht zoete smaak. De Braeburn heeft een rode blos op een groene ondergrond. De Braeburn staat er om bekend dat hij lang houdbaar is zonder zacht te worden.

Cox's Orange Pippin

De Cox's Orange Pippin word in de volksmond ook wel kortweg Cox's Orange genoemd. Deze appel is uitermate geschikt voor desserts, aangezien hij zeer saprijk is. In de begin van de groei is hij bleekgroen, later verkleurend naar geel met een oranjerode blos.

Fuji

De Fuji is een zoetige appel met een vrij hoog suikergehalte. De Fuji heeft een groen tot geelgroene kleur, met een bruinrode blos. De Fuji is door zijn zeer late pluktijd minder voorkomend in de Nederlandse winkels.

Gala

De Gala appel is een gelige appel met een rode blos. De Gala is zeer sappig en licht zoet van smaak.

Elstar

De Elstar is een aromatische appel, met een zeer fijne zachtzoete smaak. De Elstar is mooi rond van vorm, met een herderrode blos op een geelgroene ondergrond als kleur. Tevens is er de Red Elstar. Een kopie van de "gewone" Elstar, echter met een egaalrode blos.

Golden Delicious

De Golden Delicious is een groengelige appel met een lange steel. De Golden Delicious is zachtzuur van smaak, naar gelang ze ouder worden meer banaanachtig.

Jonagold

De Jonagold is een zeer grote appelsoort, die zeer stevig en sappig is. De Jonagold heeft een oranjerode blos op een geelgroene ondergrond. Tevens bestaat er de mutant Jonagored. De Jonagored is een exacte kopie van de Jonagold, alleen met een donkerrode kleur.

Junami

De Junami is een bleke geelgroene appel met een rode blos. De Junami is een zeer sappige appel. De Junami is voornamelijk verkrijgbaar in het voorjaar.

Goudreinet

De Goudreinet is een zeer grote ruwe appel met een bruingroene kleur. De Goudreinet is bij uitstek geschikt voor het maken van appeltaarten en appelmoes.
© 2011 - 2020 Stro, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ieder zijn eigen appelIeder zijn eigen appelEen appel hoort bij je dagelijkse fruitbehoefte en is samen met de banaan het populairst om mee te nemen naar het werk,…
Appelrassen: welke soorten appel zijn er allemaal?Appelrassen: welke soorten appel zijn er allemaal?Het aantal appelsoorten is groot. Zo door de jaren heen zijn er duizenden rassen gekweekt. En nog steeds is men bezig ni…
Appels; welke appelsoorten bestaan er onder andere?Appels; welke appelsoorten bestaan er onder andere?Appelbomen groeien voornamelijk in het noordelijk halfrond. Er bestaan in totaal duizenden soorten appelrassen. De versc…
Appelsoorten - Toepassing, kenmerken en verkrijgbaarheidAppelsoorten - Toepassing, kenmerken en verkrijgbaarheidAppels zijn in Nederland volop te verkrijgen en zijn er in vele soorten en smaken. Bekende appelnamen als Jonagold, Elst…

Passiflora KweektipsPassiflora KweektipsEr bestaan heel veel soorten passiflora's. Deze planten geven de bekende passibloemen en sommige planten geven ook passi…
Passiflora (passiebloem) stekkenPassiflora (passiebloem) stekkenDe Passiflora is een tropische plant die in de zomer prachtige bloemen geeft. Helaas kan de plant in de tuin maar ongvee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Scott Baue, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Darthuizer Vademecum, 5e editie

Reageer op het artikel "De appel en zijn soorten"

Reacties

L. C. Visser, 17-05-2018 21:13 #2
Heel vroeger had men ook de glorie van Holland appel. Maar is op den duur niet meer gekweekt. Het was een zacht zure appel, groen met een rode blos. Bij mijn ouders thuis hadden wij een hele grote boom in de tuin staan.

Margo V. D. Does, 29-09-2014 11:27 #1
Wij hebben een appelboom met zoete appels. Deze worden niet genoemd. Kunnen het Dijkmannen zijn, dat hebben we wel eens gehoord! Ze hebben als kleur: groenig/bruinig met rode verticale 'streepjes' Het zou leuk zijn het zeker te weten.

Infoteur: Stro
Gepubliceerd: 08-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 2
Schrijf mee!