InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Ananasplant: verzorgen en stekken van de bromelia sierananas

Ananasplant: verzorgen en stekken van de bromelia sierananas

Ananasplant: verzorgen en stekken van de bromelia sierananas De ananasplant of de bromelia is een mooie kamerplant die in steeds meer huiskamers verschijnt. De plant ruikt heerlijk zoet en hoewel de ananas er zeer smakelijk uitziet is de mini-ananas aan de plant niet geschikt voor consumptie. De vrucht is enkel voor de sier. De verzorging van de plant is niet heel erg lastig. Doordat de plant in tegenstelling tot andere planten vooral in het donker zuurstof vrijgeeft en door de bijzondere geur van de plant schijnt de Bromelia te helpen tegen snurken. Naast een mooie plant is de ananasplant dus ook een functionele plant.

Water geven aan de ananasplant

In de oerwouden waar de bromelia oorspronkelijk vandaan komt is de luchtvochtigheid enorm hoog. In de meeste huizen is dat niet het geval en dat is niet erg prettig voor de ananasplant. Om de plant toch een beetje het idee te geven van het vochtige oerwoud kan er water gegeven worden met de plantenspuit waarbij niet alleen de grond nat gemaakt wordt, maar de gehele plant gesproeid wordt. Ongeveer één keer per week kan de ananasplant enorm genieten van zon douche. De grond van de plant mag altijd wel een beetje vochtig zijn, maar zeker niet te nat. Maak bij het water geven ook de kern van de plant goed vochtig. Vanuit de kern groeit de ananas en de plant haalt ook veel voeding uit het laagje water in de kern.

Standplaats van de bromelia

De ananasplant is enorme liefhebber van licht, maar de bromelia wordt minder blij van direct zonlicht en extreem hoge temperaturen. Kies daarom voor een plek bij een raam op het noorden of het westen. Daar krijgt de plant zeker genoeg licht, maar schijnt de felle zon niet direct op de bladeren van de plant. Als je de bromelia op een vensterbank boven de verwarming zet is het belangrijk de lucht goed vochtig te houden. Dit kan met de plantenspuit of door een vochtverdamper aan de verwarming te hangen. Gebruik naast een sierpot van steen ook een binnenpot met gaten in de bodem zodat overtollig water makkelijk kan wegstromen en de wortels van de ananasplant niet constant in het water staan. Als de wortels te lang in een laag water staan dan kunnen ze gaan rotten en dat zal de ananasplant helaas niet overleven.

De ananasplant vermeerderen

Als de kleine ananas uitgegroeid is zal helaas de complete plant afsterven. Dit gebeurt nou eenmaal en hier is niets aan te doen. Na de goede verzorging van de plant is het zonde om de plant te zien afsterven en dan weg te gooien. Gelukkig is er toch een manier om te blijven genieten van de ananasplant. Je kan namelijk eenvoudig een nieuwe plant laten groeien. Soms groeien er naast de moederplant vanzelf nieuwe kleine plantjes. Maak deze voorzichtig los van de moederplant en plaats ze in een nieuw potje met aarde. Er zal vanzelf een nieuwe plantje gaan groeien. Als de kleine plantjes nog geen wortel hebben kan je ze met de onderkant in het water zetten totdat er een wortel zichtbaar wordt. Een andere manier om de plant te vermeerderen is door de bovenkant van het kleine ananasje af te snijden als de rest van de plant begint te verdorren. Plaats de bovenkant in potgrond. Bedek de bladeren niet met aarde en geef ongeveer één keer per week water. Er zullen vanzelf meer bladeren gaan groeien en al snel heb je weer een nieuwe ananasplant die net zo mooi zal worden als je oude plant.
© 2019 Larskp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Key West Wedding Photography, Flickr (CC BY-2.0)
  • https://www.mooiwatplantendoen.nl/sierananas
  • https://www.plantsome.nl/blogs/plantengids/verzorging-ananasplant
  • https://www.maxvandaag.nl/sessies/themas/huis-tuin-hobby/ananasplant/
  • https://www.123planten.nl/verzorging/tips-bromelia

Reageer op het artikel "Ananasplant: verzorgen en stekken van de bromelia sierananas"

Infoteur: Larskp
Gepubliceerd: 13-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!