InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Bromelia: een gemakkelijke, vrolijke, kleurige kamerplant

Bromelia: een gemakkelijke, vrolijke, kleurige kamerplant

Bromelia: een gemakkelijke, vrolijke, kleurige kamerplant De Bromelia is een subtropische plant die je tegen kunt komen in de natuur, met name in Zuid- en Midden-Amerika. De Ananas behoort ook tot de Bromelia's. In de achttiende eeuw werd de schoonheid van de Bromelia ontdekt door handelsreizigers uit België en meegenomen naar Europa. De Bromelia brengt kleur in de huiskamer en je kunt de plant het hele jaar door aanschaffen bij tuincentra. Hoe verzorg je een Bromelia en wat zijn leuke 'weetjes'?

Inhoud artikel

Bromelia

De Bromelia komt oorspronkelijk uit de tropen, maar doet het in onze huiskamer ook heel goed. Het is een overlever en zeker geen kasplantje. In het wild zijn er soorten Bromelia's die aan bomen groeien, zonder dat er aarde bij betrokken is. Het zijn geen parasitaire planten, ze onttrekken geen voedsel aan de boom. Met hun wortels en bladeren halen ze vocht en voeding uit de lucht. Er zijn ongeveer achtentwintighonderd soorten Bromelia's in het wild en daarnaast zijn er nog circa tweehonderdvijftig soorten bijgekomen door veredeling.

Twee groepen Bromelia's

Terrestrisch groeiende planten

  • Voorbeelden: Hechtia, Puya, Dyckia, Ananas.
  • Deze planten groeien op de grond, vaak in zware, steenachtige bodem. Deze terrestrisch groeiende planten worden bijna niet gekweekt.

Epifytisch groeiende planten

  • Voorbeelden: Aechmea, Tillandsia, Neoregelia, Vriesea.
  • Deze planten groeien van nature op bomen, vooral in de oksels van takken. Ze onttrekken geen voedsel aan de boom.

Bromelia Guzmania / Bron: Foto infoteurBromelia Guzmania / Bron: Foto infoteur

Verzorging Bromelia

  • Staat graag op een lichte standplaats, maar niet in de volle zon.
  • Geef de plant water in het hart van de plant, ook wel koker genoemd.
  • In de koker mag constant water staan.
  • Voeding: een keer per maand plantenvoeding geven in het water.

Kenmerken van enkele soorten Bromelia's

Een Bromelia bloeit gemiddeld drie tot zes maanden, de Bromelia bloeit eenmalig.

Aechmea

  • Wit, rood, rood-oranje, paars;
  • Aechmea betekent lanspunt en die vorm zie je terug in de bladeren;
  • Soms heeft de Aechmea zaadbessen die verkleuren;
  • Geef de plant een paar keer per week water in de kelk.

Ananas

Deze ananas is niet geteeld voor consumptie. Deze soort Bromelia is een siergewas. De vruchten zijn een stuk kleiner dan de echte ananas, het gaat om een soort mini ananas die in de Bromelia groeit. De kleur is wat donkerder dan de 'gewone' ananas.

Billbergia

De Billbergia is genoemd naar een advocaat uit Zweden met de naam Billberg. Hij was een liefhebber van planten en heeft er ook veel over geschreven. De Billbergia heeft minder blad dan andere Bromelia's.

Crypthantus

De Crypanthus groeit op aarde en niet in bomen (terrestrisch). De naam komt van het Griekse woord: verborgen bloemen.

Guzmania

De Guzamania kun je aanschaffen in heel veel kleuren. Van wit tot rood, geel, paars. De Guzmania heeft royale bloemen. De uitbundige uitstraling komt voort uit het gebied waar ze vandaan komen: de Caribiën.

Neoregelia

De Neoregelia kun je aanschaffen in het paars, roze, oranje en rood, soms met witte stipjes op de bladeren. Opvallend is dat de plant geen echte bloemen heeft, het gaat om hartbladeren die langzaam verkleuren.

Tillandsia

Binnen de familie van de Tillandsia heb je wel zevenhonderd soorten. Wat betreft de kleuren: rood, roze, oranje in allerlei tinten. In het wild vind je Tillandsia's die in bomen groeien, maar ook Tillandsia's die op de grond groeien. Je vindt ze in regenwouden en woestijnen.

Zelf een Bromelia kweken

Het is erg leuk om zelf zo'n kleurige kamerplant te kweken. Je vindt de stekken bij de Bromelia na de bloei aan de basis van de plant. De stekken moet je laten groeien tot ongeveer de helft van de moederplant. Twee weken water in de kelk geven en daarna de stek voorzichtig loshalen, bij voorkeur met de wortel er nog aan. De stek zet je in een pot en na circa een jaar is de plant rijp om te bloeien. Tip: om de bloei te stimuleren kun je de plant inpakken in een plastic zak die goed sluit, met daarin een rijpe appel. De zak sluiten en drie tot vier dagen laten zo laten staan (daarna de zak en appel verwijderen). De appel geeft een gas af, dat de plant aanzet tot bloeien. Na een paar maanden zie je in het hart van de Bromelia een bloemknop.

Kan een Bromelia buiten staan?

De Bromelia mag naar buiten, maar doe het niet voor half mei. Dek ze eventueel de eerste tijd af in de nachtelijke uren. Plaats de plant in de schaduw, niet in de volle zon. Voor buiten zijn zeer geschikt: Aechmea, Neoregelia, Tillandsia, Billbergia en Ananas.

Ziektes die je tegen kunt komen bij de Bromelia

  • Ananasmijt: behoort tot de weekhuidmijten.
  • Californische trips: klein insect dat sap uit de bladeren van planten zuigt.
  • Diaspis bromeliae: schildluis.
  • Exserohilum: aantasting door een schimmel, bij hoge vochtigheid van de lucht of als de planten al langere tijd nat zijn.
  • Koudeschade Guzmania: laat zich vaak zien als een witte band op blad of een verkleuring van de schutbladen. Het kan komen omdat er te koud water wordt gebruikt om te begieten, maar het kan ook komen door contact van de plant met te koude lucht tijdens het vervoer.
  • Spintmijt: een spinachtige.
  • Stromijt.
  • Tomatenbronsvlekkenvirus: vlekken op de bladeren, vergeling.
  • Parthenotrips: klein insect met vleugels die wit zijn van kleur met een zwart bandje.

'Weetjes'

  • De Bromelia is een zusje van de Ananas.
  • Er zijn Bromelia's met puntige bladeren maar ze kunnen ook zaagvormig zijn.
  • Een Bromelia met dikke bladeren houdt van een droge omgeving, heeft een Bromelia dunne bladeren zet de plant dan wat vochtig.
  • De kelk van de plant kan goed water opnemen door haartjes en kleine schubben.
  • Staat een Bromelia in het wild dan zal deze ook uitwerpselen van vogels als voeding gebruiken als deze in de kelk vallen.
  • Ook in het wild: de pijlgifkikker gebruikt de Bromelia als schuilplaats, voor hun legsels kiezen ze bijvoorbeeld voor een blad. Na enkele weken worden de larfjes naar een koker gebracht (waar altijd water in staat). Sommige soorten pijlgifkikkers krijgen een voedseleitje van de 'ouders', of de larven voeden zich met bladafval. De larven worden aan hun lot overgelaten om op te groeien tot kikker.
Gerelateerde artikelen
De beste kamerplanten kopen: welke sierplant aanschaffen?De beste kamerplanten kopen: welke sierplant aanschaffen?Kamerplanten of sierplanten in huis zijn een echte must. De mooie planten creëren een rustieke sfeer en kunnen bijdragen…
Bromelia's: vakantiegevoel in uw huiskamerBromelia's zijn schitterende kamerplanten die met hun vrolijke kleuren het hele jaar door de zon in huis halen! Maak een…
Makkelijke kamerplantenMooie groene planten op de vensterbank in een hoge decoratieve vaas? Een grote pot vol met frisse groene plantjes in de…
Bestrijding van de wolluisDe Wolluis behoort tot de familie van de Coccoidea. Ze kunnen 3 tot 6 mm lang worden. Ze komen bijna overal op de aarde…
Kamerplanten: kopen van een kamerplantKamerplanten: kopen van een kamerplantKamerplanten zijn makkelijk online te bestellen. Er zijn verschillende redenen waarom mensen een kamerplant nemen. De be…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foto infoteur
  • Modern Kamerplanten Boek
  • Bromelia.nl
  • Databank.groenkennisnet.nl
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Bromelia: een gemakkelijke, vrolijke, kleurige kamerplant"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 05-12-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!