InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Zelf ananas kweken

Zelf ananas kweken

Zelf ananas kweken Wat is er nu leuker dan het zelf kweken van uw eigen ananas. Lees dit artikel en leer hoe u op een eenvoudige manier uw eigen ananas kunt kweken. Dit is een heel leuk experiment om te doen en het lukt bijna altijd. Dit levert naast een heerlijke ananas ook een prachtige plant op.

Zelf ananas kweken

De ananasplant komt oorspronkelijk uit het warme Zuid-Amerika. Maar ook in uw eigen huiskamer kunt u vrij eenvoudig zelf ananas kweken. Als u een ananas koopt heeft deze een groene kruin. De meeste mensen gooien deze kruin simpelweg in de vuilnisbak. Maar je kunt er ook op eenvoudige wijze een nieuwe ananasplant mee kweken. Het is in dit geval wel belangrijk om een mooie ananas met een volle groene kruin te kopen. De kruin zal immers onderdeel gaan uit maken van een huiskamerplant.

Wat te doen

Haal een bakje potgrond en meng de potgrond aan met 30% zand. Zorg dat de potgrond en het zand goed met elkaar mengen. Wanneer het aarde mengsel mooi fijn van structuur is kunt u de aarde in een smalle pot stoppen. In de potgrond zit van zichzelf al vrij veel vocht, dus gelijk water geven is niet nodig. Druk de potgrond niet te stevig aan. Dit kan er voor zorgen dat de ananas niet goed kan wortelen. Zorg er voor dat de grond los blijft.

Haal de kruin van de ananas af

Bij het schoonmaken van de ananas is het belangrijk om de kruin in een keer lost te halen van de kroon. Probeer hierbij zo min mogelijk vruchtvlees mee te nemen. Dit is erg belangrijk want in een later stadium kan dit vruchtvlees rottingsprocessen veroorzaken. Snijdt eventueel mee gekomen vruchtvlees voorzichtig van de kruin los. Laat de kruin enkele dagen drogen boven de verwarming en let op dat de kruin niet gaat schimmelen. Indien u toch schimmel ontdekt kunt u dit in de meeste gevallen eenvoudig van de plant af poetsen. Controleer de kruin regelmatig tijdens het drogen.

Als de kruin gedroogd is

Als de kruin gedroogd is kunt u deze in de pot stoppen. Plaats vervolgens een zak over de pot heen. Het is aan te raden een doorzichtige zak te nemen in verband met het doorlaten van licht. Zorg er echter wel voor dat de zak de pot niet volledig afsluit om schimmel tegen te gaan. De zak zal feitelijk dienen als een soort broeikas. Als u thuis een klein broeikasje heeft kunt u dit natuurlijk ook gebruiken. Zet de pot op een warme en lichte plaats en geef hem regelmatig weinig water. Te veel water kan rottingsprocessen veroorzaken.

Na enkele weken zal de kruin wortel schieten

Dit is het begin van uw eerste ananas plant. Onthoud wel, soms kan het enkele weken, of soms maanden duren voor dat het eerste resultaat zichtbaar is. In het begin zullen er nog geen ananassen aankomen. De plant zal eerst groeien en pas na ongeveer een jaar kunt u de eerste zelf gekweekte ananassen verwachten. Wat erg belangrijk is, is dat de planten zeer groot kunnen worden en dus voldoende ruimte nodig hebben. Dit ananas experiment is ook zeer leuk om samen met kinderen te doen omdat het niet alleen vermakelijk is, maar ook nog leerzaam. Om de kans van slagen te vergroten is het aan te bevelen om meerdere potjes tegelijk te maken. Op deze manier ben je er zeker van dat het experiment zal slagen.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met ananas of ananassapAfvallen met ananas of ananassapTegenwoordig hoor je steeds vaker berichten over het afvallen met ananas of ananassap. Het is een gezonde vrucht waarvan…
Bromelia: een gemakkelijke, vrolijke, kleurige kamerplantBromelia: een gemakkelijke, vrolijke, kleurige kamerplantDe Bromelia is een subtropische plant die je tegen kunt komen in de natuur, met name in Zuid- en Midden-Amerika. De Anan…
Is deze ananas rijp? Beoordeel in drie stappen een ananasIs deze ananas rijp? Beoordeel in drie stappen een ananasEen verse ananas is een heerlijk zoete tropische vrucht, boordevol vitamine C en vetarm. Lekker en gezond fruit dus! Hoe…
De geneeskracht van ananaspoederAnanaspoeder als supplement nuttigen betekent niet dat je nu voortaan nooit meer zo´n heerlijke verse ananas hoeft te et…
Alles over Ananas (van afvallen tot een prikkelende tong)Alles over Ananas (van afvallen tot een prikkelende tong)Ananas is een tropische vrucht die in elke supermarkt in Nederland te koop is. Ananas is lekker sappig en zoet en bevat…

Reageer op het artikel "Zelf ananas kweken"

Reacties

Danielle, 01-02-2015 15:29 #5
Hoi Kaat

Vorig jaar heb ik ook de kruin van een ananas gestekt. Hij is goed aangeslagen en staat nu nog binnen op de vensterbank.
Ik geef hem eigenlijk zo af en toe gewone kamerplantenmest.
Geen idee of dat goed is maar hij staat er best goed bij.

Groetjes Danielle

Kaat Boyen, 01-06-2014 20:40 #4
Hallo,

weet er iemand wat voor soort meststof ik ananassen moet geven? Iets specifiek voor ananassen vind je in de winkel natuurlijk niet. Is een andere soort dan goed (kamerplanten, citrusvruchten…) of kan gewone kippenmest ook?

Ro Baly, 13-07-2012 05:50 #3
Ik heb het hele jaar door ananas, maar ik gebruik niet de kroon van de vrucht, ik gebruik de nieuwe plantjes die om de vrucht groeien. Na het oogsten van de vrucht kun je de meegegroeide plantjes van de moederplant afhalen en verplanten en na zes maanden kan je weer oogsten, met de kroon duurt het een jaar. Een bloeiende plant kan soms meer dan vier kleine plantjes produceren. Ananas vrucht heeft soms ook zaadjes, hoe lang het duurt voordat de zaad een plant wordt is mij onbekend… weet u het soms?

Hans Rossberg, 06-11-2011 00:06 #2
Bedankt voor uw adviezen. Wat betreft het feit dat een ananasplant zeer groot kan uitgroeien heb ik een idee: er zijn tegenwoordig mini-ananassen te koop en ik ben daarmee nu aan het experimenteren volgens uw richtlijnen. Mocht de plant aanslaan dan al ik dit aan u melden.

Barbara de Machula, 23-03-2011 08:48 #1
Leuk artike! Ik woon in Griekenland en daar is het lekker warm voor de ananasjes!

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 25-11-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 5
Schrijf mee!