InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Bromelia's: vakantiegevoel in uw huiskamer

Bromelia's: vakantiegevoel in uw huiskamer

Bromelia's zijn schitterende kamerplanten die met hun vrolijke kleuren het hele jaar door de zon in huis halen! Maak een arrangement met enkele contrasterende kleuren en je voelt je meteen alsof je op een of andere tropische vakantiebestemming bent! Deze pareltjes van kleur en vorm fleuren zelfs de donkerste winterdagen op!

Algemene info

Er bestaan meer dan 1000 soorten bromelia's! De meesten komen voor in Zuid en Midden Amerika en enkele soort vind je in West- Afrika. Het zijn allemaal tropische planten die houden van warmte en vocht. Sinds de 18e eeuw worden ze als kamerplanten in Europa gekweekt en geliefd!

Verzorging

Hoewel ze er tropisch uitzien zijn ze helemaal niet moeilijk om te verzorgen!

  • Je geeft ze best een lichte plaats maar vermijd direct zonlicht! Zeker in de zomer oppassen voor verschroeiende middagzon!
  • Zorg ervoor dat de grond niet uitdroogt maar zeker ook niet te nat is! Bromelia's houden ook van een hoge luchtvochtigheid, dus benevel ze regelmatig met een plantenspuit.

Soorten

Er zijn vrijwel oneindig veel soorten en cultivars, waarvan een groot deel makkelijk in tuincentra of bloemenzaken te vinden zijn.

Aechmea

Deze prachtige bromelia is er in een groot assortiment en vele kleuren wit, rood, rood-oranje en paars. Er zijn zelfs aechmea's die verkleurende zaadbessen hebben! Als je naar de bladeren kijkt, snap je meteen waarom hij aechmea heet. Dat betekent in het Grieks lanspunt.

Tillandsia

Binnen deze familie heb je maar liefst 700 soorten! De bloemen heb je in verschillende tinten roze, oranje en rood. Er zijn tillandsia’s die op de grond groeien (terrestisch) of in een boom (epifytisch). Ze hebben een groot leefgebied: van het zuiden van de Verenigde Staten tot in het noorden van Argentinië, in regenwouden en in woestijnen. Daardoor is hij ook een van de makkelijkste om als kamerplant te houden!

Crypthantus

Een van de weinige bromeliasoorten die op de aarde groeien en niet, zoals de meesten, in bomen. In het Grieks betekent crypthantus: verborgen bloemen. Deze soort bloeit niet, maar is altijd heel decoratief door de kleur en tekening van de bladeren!

Guzmania

Welke kleur wil je? Geel, rood, geel-rood of rood-geel? Wit, geel, roze, rood, paars, roze-wit of paars-rood? Je ziet het al: deze soort heeft enorm veel kleuren en schakeringen. Deze vrolijk kleurende planten met grote bloemen of fijne vertakkingen zijn minstens even uitbundig als een zekere 'Kapitein Jack Sparrow' die de wateren rond hun land van herkomst onveilig maakt!
© 2009 - 2019 Stekelbees, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.bromelia.nl folders van kwekers verzameld op beurzen

Reageer op het artikel "Bromelia's: vakantiegevoel in uw huiskamer"

Infoteur: Stekelbees
Gepubliceerd: 05-11-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!