InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Pannenkoekplant: verzorgen en stekken

Pannenkoekplant: verzorgen en stekken

Pannenkoekplant: verzorgen en stekken De pannenkoekplant is een populaire kamerplant met grote donkergroene bladeren die qua vorm doen denken aan pannenkoeken. Doordat de plant eenvoudig te stekken en te verzorgen is en omdat de plant er door de vorm van de bladeren erg grappig uitziet is de pannenkoekplant enorm populair. De plant komt oorspronkelijk uit China en is van het geslacht pilea. Als de plant in bloei staat verschijnen er kleine witte bloemetjes.

Verzorging van de pannenkoekplant

In het algemeen is het moeilijk om de pannenkoekplant kapot te krijgen. Er zijn echter een aantal punten die toch belangrijk zijn om de pannenkoekplant goed te laten groeien en mooi te houden. Het is vrij normaal dat de plant af en toe wat bladeren verliest dus dat hoeft niet te betekenen dat het slecht gaat met de plant. Als de rest van de bladeren gewoon mooi groen blijven gaat het goed met de plant.

Plaats

De pannenkoekplant houdt niet van kou en kan dus niet buiten staan en mag ook zeker niet op de tocht staan. De bladeren zijn het mooist als er genoeg licht is, maar de volle zon is niet goed voor de plant. Bij volle zon krijgen de bladeren rimpels en wordt de plant geel. De bladeren zullen naar het licht toe groeien dus is het slim om de pot af en toe te draaien zodat de plant niet scheef gaat groeien.

Water

Op het gebied van water geven is de plant erg makkelijk. De grond mag niet nat zijn, maar ook niet droog. Als de grond droog is kan er een beetje water gegeven worden. Een paar dagen geen water is geen probleem voor de plant. De pannenkoekplant zal eerder last krijgen van te natte grond dan van te droge grond. Af en toe is het goed om de aarde eerst helemaal op te laten drogen en daarna pas weer water te geven. In gebieden waar veel kalk in het kraanwater zit kan het zijn dat de plant aan de onderzijde van de bladeren wat witte vlekjes krijgt. Dit is niet schadelijk voor de plant. Een oplossing voor de witte vlekjes is regenwater of grondwater geven in plaats van kraanwater.

Ondersteuning

De meeste pannenkoekplanten die verkocht worden in tuincentra groeien nog laag bij de grond. De plant kan echter vrij hoog worden en zelfs een stam krijgen. Dit is normaal en het is ook normaal dat de bladeren dan alleen aan de bovenkant van de plant groeien. Als je de plant geen ondersteuning geeft gaat de zwaartekracht zijn gang en gaat de plant alle kanten op groeien. Met ondersteuning van een stokje zal de plant netjes recht naar boven groeien.

Stekken van de pannenkoekplant

Het mooie aan de pannenkoekplant is dat de plant zijn eigen stekjes laat groeien. Aan de onderkant van de plant en uit de aarde zullen vanzelf nieuwe kleine plantjes gaan groeien. Deze kunnen in de pot blijven staan om zo een mooie volle plant te krijgen. Hierbij is het wel belangrijk dat de pot niet te vol komt te staan. De kleine plantjes verbruiken namelijk ook een deel van de voeding van de moederplant. Je kan deze kleine plantjes dus ook in een nieuwe pot zetten om zo een nieuw pannenkoekplantje te laten groeien. Verplaats de plantjes als ze ongeveer 10 centimeter groot zijn. Haal de stekjes voorzichtig uit de grond zonder de wortel te beschadigen en stop ze in een nieuwe pot. Het stekje zal vanzelf verder groeien. Als het stekje echt aan de moederplant zelf zit zullen er nog geen wortels aanzitten. Plaats het stekje in het water en wacht tot er wortels zichtbaar zijn. Plaats het stekje dan in een potje met aarde en bedek daarbij de wortels en een deel van het steeltje. Het stekje zal uitgroeien tot een nieuwe plant.
© 2019 Larskp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: A Low, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Pilea_peperomioides
  • https://www.youtube.com/watch?v=vFuX_cs-ue4

Reageer op het artikel "Pannenkoekplant: verzorgen en stekken"

Infoteur: Larskp
Gepubliceerd: 23-07-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!